• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Hante
    Soldemor skrev 2009-09-04 19:18:48 följande:
    Definitivt för att kyrkan skall behålla vigselrätten och att alla oavsett kön på den de vill dela sitt liv med skall få gifta sig inför Gud!
    jag håller med - det är ju ett aktivt val man gör, att vilja gifta sig inför Gud! vill man gifta sig borgligt får man ju det - vill man gifta sig i kyrkan ska man få välja det!!! Varför ändra en så gammal tradition????
  • Martinaa
    Soldemor skrev 2009-09-04 19:18:48 följande:
    Definitivt för att kyrkan skall behålla vigselrätten och att alla oavsett kön på den de vill dela sitt liv med skall få gifta sig inför Gud!
    Dito!!!
  • Duchess

Och jag tycker att kyrkan ska avsäga sig vigselrätten. Äktenskapet är primärt en juridisk överenskommelse och bör handläggas av statliga tjänstemän. Däremot ska alla som vill få möjlighet till en välsignelse av sitt äktenskap. Det är en helt annan sak.

• Tojk

För mig är det viktigt att få vigas i kyrka men det handlar mer om min tro och band emot Gud. Det skulle inte kännas rätt att först vigas av en statlig tjänsteman och sen välsingas i kyrkan. Kan inte riktigt säga varför men på något vänster känns detta system som finns nu mer heligt, mer rent och närmare Gud.
    Det blir mer direkt med istället för att blanda in en tredje part.

Kvällsyrar väl bort alla som vanligt

• tågjäntan

Jag håller delvis med, eller eg. var det så att jag ville bara säga ja en gång och göra det inför Gud. Samtidigt så är det så att man måste gifta sig borgerligt först i väldigt många länder.
    I en del länder skriver man bara på ett papper, som någon präst var inne på att det skulle kunna bli om svenska kyrkan avsäger sig vigselrätten. Jag har en kompis som gifte sig med en man från Ghana. De skrev på papperen i Ghana och blev juridiskt gifta för att han lättare skulle kunna komma till Sverige. SEdan såg de sig själva inte som gifta förrän de hade haft en kyrklig vigsel (visserligen frikyrklig men dock i en kyrka) i Sverige. Jag tror hon sa att de inte riktigt kändes som om de var gifta eftersom de "bara" hade skrivit på ett papper. Det hade nog varit annoprlunda om de hade få svara på vigselfrågor och ge löften.

Tojk skrev 2009-09-04 22:12:05 följande:
    För mig är det viktigt att få vigas i kyrka men det handlar mer om min tro och band emot Gud. Det skulle inte kännas rätt att först vigas av en statlig tjänsteman och sen välsingas i kyrkan. Kan inte riktigt säga varför men på något vänster känns detta system som finns nu mer heligt, mer rent och närmare Gud. Det blir mer direkt med istället för att blanda in en tredje part.Kvällsyrar väl bort alla som vanligt
  • nano86

Är kristen och med i vår lokala missionsförsamling sen jag var liten och tycker lite samma fast tvärtom. Tycker det är väldigt konstigt att kyrkan som för mig är så stark förnippad med tro ska ha nåt att göra med det juridiska och "sånt där". Skulle inte kännas ett dugg konstigt för mig att först skriva papper och sen gifta mig (välsignelse) i kyrkan. Kommer för övrigt att viga mig i svenska kyrkan av min sambos konfirmationspräst och väns pappa

Tojk skrev 2009-09-04 22:12:05 följande:
    För mig är det viktigt att få vigas i kyrka men det handlar mer om min tro och band emot Gud. Det skulle inte kännas rätt att först vigas av en statlig tjänsteman och sen välsingas i kyrkan. Kan inte riktigt säga varför men på något vänster känns detta system som finns nu mer heligt, mer rent och närmare Gud. Det blir mer direkt med istället för att blanda in en tredje part.Kvällsyrar väl bort alla som vanligt
  • jalla jalla

Jag och min blivande har lite olika viljor när det kommer till själva vigseln och därför är det svårt att börja planera för ett bröllop. Jag är inte troende och min m2b tror inte på Gud, men att det finns något bortom vår värld. Då jag inte tror på Gud skulle det kännas konstigt att gifta mig i en kyrka. Lova något så stort inför något jag inte tror på om ni förstår. Killen däremot ser det som tradition och att det inte finns mer stämningsfull lokal m.m. Det kan jag absolut hålla med om, jag har alltid trivts i kyrkan. Hade man kunnat gifta sig i kyrkan borgeligt hade det varit kanon, men det går ju inte och det respekterar jag fullt ut. Jag skulle behöva lite tips om hur vi kan komma till en lösning, för nu verkar vi vara rätt fasta vid våra olika viljor och åsikter. Kan man få till en komromiss eller?

• Sonja68

Jalla jalla; ni kanske kan hitta någon annan fin, stämningsfull lokal där ni kan ha en borgerlig vigsel?

• jalla jalla
    Sonja68 skrev 2009-09-07 15:36:04 följande:
    Jalla jalla; ni kanske kan hitta någon annan fin, stämningsfull lokal där ni kan ha en borgerlig vigsel?
    Det är vad jag hoppas på, men han är rätt fast vid att gifta sig i kyrkan. Han hänvisar till traditionen. Jag känner att jag inte kan kräva att vi absolut måste rätta oss efter hur jag vill ha det, men samtidigt blir det konstigt, lite som hyckleri mot löftet oss emellan och mot prästen, om jag lovar saker inför något jag inte tror på. Vi har så vitt jag vet inga pampiga lokaler i den lilla staden vi bor i, men jag får väl leta fram förslag och försöka truga lite..
  • Kjell Präst

jalla jalla skrev 2009-09-07 15:32:19 följande:

Jag och min blivande har lite olika viljor när det kommer till själva vigseln och därför är det svårt att börja planera för ett bröllop. Jag är inte troende och min m2b tror inte på Gud, men att det finns något bortom vår värld. Då jag inte tror på Gud skulle det kännas konstigt att gifta mig i en kyrka. Lova något så stort inför något jag inte tror på om ni förstår. Killen däremot ser det som tradition och att det inte finns mer stämningsfull lokal m.m. Det kan jag absolut hålla med om, jag har alltid trivts i kyrkan. Hade man kunnat gifta sig i kyrkan borgeligt hade det varit kanon, men det går ju inte och det respekterar jag fullt ut. Jag skulle behöva lite tips om hur vi kan komma till en lösning, för nu verkar vi vara rätt fasta vid våra olika viljor och åsikter. Kan man få till en komromiss eller?
    Tyvärr har jag inga direkta tips att komma med, så länge det är en präst eller en kyrka inblandad så sker vigseln inför Gud. Vi avkräver er ingen trosbekännelse, men känner ni själva att ni hycklar så bör ni nog hellre välja en borgerlig vigsel. Kanske utomhus?
Svar på tråden Fråga prästerna 9