• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Martinaa

Miss ida skrev 2009-09-12 09:46:57 följande:

Hej. vi har bokat kyrkan till den 24 juli, om dom nu avsäger sig att viga folk. Vad händer då? Då får vi ju inte gifta oss där, måste man ha rådhuset då. Kommer man få det datum man vill?
    Tror jag fattat det rätt nu:
    Då får ni först gifta er borgligt, sedan kan ni om ni vill, får en välsignelse över äktenskapet i kyrkan. Denna ceremoni kan man efterlikna en vanlig vigsel ganska mycket.
    Förhoppningsvis kan man ju fixa detta på samma dag?
  • Miss ida
    Martinaa skrev 2009-09-12 10:13:08 följande:
    Miss ida skrev 2009-09-12 09:46:57 följande:Tror jag fattat det rätt nu:Då får ni först gifta er borgligt, sedan kan ni om ni vill, får en välsignelse över äktenskapet i kyrkan. Denna ceremoni kan man efterlikna en vanlig vigsel ganska mycket.Förhoppningsvis kan man ju fixa detta på samma dag?
    Oj vad krånligt, blir en massa åkande för oss, har inte rådhuset i närheten. Men om man vill gifta sig utomhus då? hur gör man då?
  • Blivande präst

Miss ida skrev 2009-09-12 10:14:23 följande:

Oj vad krånligt, blir en massa åkande för oss, har inte rådhuset i närheten. Men om man vill gifta sig utomhus då? hur gör man då?
    Om ni vill ha en präst, och därmed en kyrklig välsignelse/vigsel, så går det till på samma sätt.
  • Frulle

Men varför kom inte min text med?!

Jag skrev att vill ni gifta er ute så får ni htta en vigselförrättare som vill komma dit..

• Miss ida

Okej. ja vi får se vad vi gör, måste man fixa det borligt först så tar vi nog en vigselförrättare..

• Bluebride

jag tycker det är så trist att vigselrätten ska diskuteras i huvudtaget. Vi kan inte åka till något rådhus först och sen tillbaka, blir ju ingen stämning alls i detta. Hur gör ni med alla som har bokat kyrka för vigsel? OM man bokat vigselförrättare, ska kan han väl inte avsäga sig det uppdraget, el? Jag är superförvirrad och ledsen över detta... vill ha ett "normalt" bröllop

• Miss ida
    Bluebride skrev 2009-09-12 12:58:02 följande:
    jag tycker det är så trist att vigselrätten ska diskuteras i huvudtaget. Vi kan inte åka till något rådhus först och sen tillbaka, blir ju ingen stämning alls i detta. Hur gör ni med alla som har bokat kyrka för vigsel? OM man bokat vigselförrättare, ska kan han väl inte avsäga sig det uppdraget, el? Jag är superförvirrad och ledsen över detta... vill ha ett "normalt" bröllop
    Jag tycker prescis som du. jag är förvirrad. Kan någon förklara för mej?
  • Kjell Präst

Ska försöka förklara: Som ni vet finns det ingen statskyrka i Sverige längre, Svenska kyrkan skildes från staten år 2000. I och med det är det inte självklart att kyrkan ska sköta statens ärenden längre- och en vigsel som har juridisk giltighet är ju en statsangelägenhet. Därför anser många att kyrkan borde ha avsagt sig vigselrätten redan år 2000. Det som komplicerar saken nu är att riksdagen har beslutat om en könsneutral äktenskapsbalk, dvs att par av samma kön kan få gifta sig. Vissa präster motsätter sig detta och vill då gärna slippa viga homosexuella par. För dem vore det kanske bar om vigselrätten släpptes. Andra, som Stockholms nyvalda biskop Eva Brunne (som själv är öppet homosexuell och lever i registrerat partnerskap) menar att det är fel tidpunkt att släppa vigselrätten nu för att man då så att säga ger de homosexuella skulden för att man inte längre kan gifta sig i kyrkan. Hängde ni med där? Många andra (däribland jag) tycker att vigselrätten ska behållas eftersom man som präst därigenom får kontakt med många människor som annars kanske inte skulle komma till kyrkan. OM nu kyrkomötet tar beslut om slopad vigselrätt så innebär det att man, som i många andra länder, först registrerar sin vigsel juridiskt, "borgerligt" och därefter, om man vill, ordnar välsignelse i kyrkan. En gissning är dock att kyrkomötet bestämmer sig för att hålla fast vid vigselrätten.

Svar på tråden Fråga prästerna 9