• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Avalon75

När jag bokade vår kyrka för vigsel var jag alldeles till mig av glädje och jag lyssnade därför inte riktigt på kvinnan jag talade med..., därför har jag massor av frågor:

När träffar man prästen?
    När träffar man kantorn?
    Hur bestämmer man psalmer?
    Hur får man reda på hur själva vigseln går till?
    Hur mycket kan man påverka själv om man skulle vilja det?
    Min syster sjunger och vi önskar ha henne som solist under vår vigsel, hur gör man det? Kantorn måste ju spela till, hur sammanför man de båda?

Sen har min blivande man hört att man bör "sticka till" prästen en summa pengar, stämmer det? Hur mycket i så fall och när gör man det?
    Vi är båda med i Svenska Kyrkan och gifter oss i vår "hemmakyrka".

• Kjell Präst
    Avalon75 skrev 2009-09-21 10:01:03 följande:
    När jag bokade vår kyrka för vigsel var jag alldeles till mig av glädje och jag lyssnade därför inte riktigt på kvinnan jag talade med..., därför har jag massor av frågor:När träffar man prästen? När träffar man kantorn? Hur bestämmer man psalmer?Hur får man reda på hur själva vigseln går till?Hur mycket kan man påverka själv om man skulle vilja det?Min syster sjunger och vi önskar ha henne som solist under vår vigsel, hur gör man det? Kantorn måste ju spela till, hur sammanför man de båda?Sen har min blivande man hört att man bör "sticka till" prästen en summa pengar, stämmer det? Hur mycket i så fall och när gör man det?Vi är båda med i Svenska Kyrkan och gifter oss i vår "hemmakyrka".
    Hoppas att du fortfarande är lika glad men nu något mer mottaglig för information
    1)Prästen kontaktar er, exakt när är olika från präst till präst. Jag brukar höra av mig och boka tid för vigselsamtal ungefär en månad före vigseln, andra präster hör av sig senare eller tidigare. Tycker man att det drar ut på tiden utan att prästen ringer så kan man alltid själv kontakta henne/honom.
    2)Kyrkomusikern (antingen det är en kantor eller en organist) träffar man egentligen inte om man inte själv särskilt ber om det (åtminstone är det så där jag jobbar). Man kan ringa honom/henne eller ta musikönskemålen via prästen.
    3)Hade jag varit er vigselpräst hade jag sjungit en del psalmer för er när vi träffades för vigselsamtalet. Så gör inte alla präster. Däremot kan alla präster föreslå psalmer, det finns ju särskilda vigselpsalmer men man kan ju också välja mer "allmänna" psalmer. Kan inte prästen hjälpa er så kan musikern.
    4)Vid vigselsamtalet går prästen normalt igenom vigselritualet, "hur en vigsel går till", alltså. Vill du själv ta reda på mer om vigselordningen kan du gå läsa antingen på Svenska kyrkans hemsida eller här www.kyrkan.nu/vigrit.shtml
    5)Vissa saker är obligatoriska, andra kan man påverka, som valet av bibeltexter, valet av löften till exempel. Vill man lägga till saker utöver den ordinarie ordningen, som solosånger eller diktläsning, så går det oftast bra.
    6)Du nämner för prästen eller kyrkomusikern att din syster vill sjunga solo så löser det sig säkert. Antingen får musikern kontakta henne eller så får hon kontakta musikern. Tala med präst eller musiker. En brasklapp dock: De flesta musker ställer upp och ackompanjerar solister, men inte alla. Det är alltså inte helt självklart att det går - men troligtvis blir det inga problem.
    7)Ni ska absolut inte sticka till prästen några pengar. Hon/han har lön och ska inte ha någon ersättning utöver detta. Det finns en gammal tradition om att man ska betala prästen i ett kuvert, jag har själv blivit erbjuden sådana - men det är en rest från en gången tid. Inga svarta pengar till prästen! Vill ni däremot skänka en summa till kollekten så går det förstås bra, men det är i högsta grad valfritt. Lycka till!
  • Avalon75

Åh vad bra svar Kjell Präst!
    Tack!

Vi kommer definitivt att lägga en summa i kollekten då detta är vår hemmakyrka. Vi bor dessutom cirka 200 meter från kyrkan så i framtiden när vi hör klockorna slå kommer vi att veta att det var samma klockor som ringde för oss...

• Soldemor
    Aleta skrev 2009-09-20 15:42:22 följande:
    Nu är röstningen avklarad, (röstade bl a på mig själv ).
    Ah, kyrkopolitiker? Bra, det behövs tanter där också, väldigt väl!
  • Tausen

Skulle rösta, men här var det så dålig information så jag hittade inte ens vallokalen...suck..

• Jeez

Det stod väl adress på röstkortet?!

Nåja, gott försök iaf.

Tausen skrev 2009-09-21 12:56:40 följande:
    Skulle rösta, men här var det så dålig information så jag hittade inte ens vallokalen...suck..
  • Sonja68

Jag släpade mig dit och röstade trots jordens huvudvärk i klass med migrän. Trodde jag skulle spy rakt ner i valurnan... Men röstade gjorde jag.

• Soldemor
    Sonja68 skrev 2009-09-21 15:38:16 följande:
    Jag släpade mig dit och röstade trots jordens huvudvärk i klass med migrän. Trodde jag skulle spy rakt ner i valurnan... Men röstade gjorde jag.
    Heja! Bra gjort!
  • Aleta

Ja, de vet inte vad de har gett sig in på när de bad mig vara med.

Soldemor skrev 2009-09-21 12:50:41 följande:
    Ah, kyrkopolitiker? Bra, det behövs tanter där också, väldigt väl!
Svar på tråden Fråga prästerna 9