• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • JustMeAndMyLove

HAHAHAHA! :D

passionsblomman skrev 2009-09-24 20:18:38 följande:
    Sten-dött!
  • Soldemor
    Aleta skrev 2009-09-24 20:16:03 följande:
    Men tänkt så lugnt det skulle bli på sta'n!
    Jo, tål förvisso att tänka på...
  • TinkerBelle

Njaa han är busy i sin "egen" tråd.. Fick inte den respons han ville i den här antar jag.

• Soldemor
    TinkerBelle skrev 2009-09-24 20:57:28 följande:
    Njaa han är busy i sin "egen" tråd.. Fick inte den respons han ville i den här antar jag.
    Var finns det?
  • Stefan09

Jaha så du tror alltså inte på vad det står i Bibeln och det är upp till dig men jag tror på det och tror inte att det är förfalskat utan helt sant. Hur ska man kunna vara gift utan närhet har du tänkt dig Alena? Det är inte poängen med ett äktenskap. Till man och kvinna är vi skapta och inget annat inte man och djur haha! Uppenbarligen är det ingen skillnad mellan homosexualitet?

Jag är för jämställdhet men inte feminister!

Politik är ett maktmedel inte religion!

"JustMeAndMyLove" Haha nej det är inget fel med människan men om den lever ut det är det en synd som alla andra. Du är bra rolig haha!

Prällen: Haha ja ja det är ju upp till dig att tolka! Men enligt min tro, enligt Bibeln är det en konstig tolkning. Men Bibeln är sann oavsett vad du vill se.

Jag är för en liberal syn av Bibeln men inte så extrem som SvK är just nu och tillåter allt. Vissa texter ska inte tolkas och vissa ska det så är det bara.

Vill du stena ungdomar Soldemor så får du avgöra om det är moraliskt rätt för dig men för mig skulle det bara vara sjukt! Sen finns det ju faktiskt inga meningar i Bibeln som nämner homosexuella äktenskap men däremot många som är emot dem. Rent biologiskt är det ju omöjligt att inte dö ut, tänk om alla skulle bli homo helt plötsligt, jaha då skulle vi kanske leva på jorden i ca 200 år och sen dö ut. Trist!

• Stefan09

Tinkerbelle: Jo för det är ju ett sååå kontroversiellt ämne, NOT!

• JustMeAndMyLove

Risken för att alla skulle bli homo för att de som är det får gifta sig är väldigt liten. Och som du kanske läst så kan även homosexuella skaffa barn så du behöver faktiskt inte oroa dig för människans framtid.

Vill sen också ha sagt att jag respekterar din åsikt men jag respekterar inte det sätt du framför den på.

Stefan09 skrev 2009-09-25 16:15:09 följande:
    Jaha så du tror alltså inte på vad det står i Bibeln och det är upp till dig men jag tror på det och tror inte att det är förfalskat utan helt sant. Hur ska man kunna vara gift utan närhet har du tänkt dig Alena? Det är inte poängen med ett äktenskap. Till man och kvinna är vi skapta och inget annat inte man och djur haha! Uppenbarligen är det ingen skillnad mellan homosexualitet? Jag är för jämställdhet men inte feminister!Politik är ett maktmedel inte religion!"JustMeAndMyLove" Haha nej det är inget fel med människan men om den lever ut det är det en synd som alla andra. Du är bra rolig haha!Prällen: Haha ja ja det är ju upp till dig att tolka! Men enligt min tro, enligt Bibeln är det en konstig tolkning. Men Bibeln är sann oavsett vad du vill se.Jag är för en liberal syn av Bibeln men inte så extrem som SvK är just nu och tillåter allt. Vissa texter ska inte tolkas och vissa ska det så är det bara. Vill du stena ungdomar Soldemor så får du avgöra om det är moraliskt rätt för dig men för mig skulle det bara vara sjukt! Sen finns det ju faktiskt inga meningar i Bibeln som nämner homosexuella äktenskap men däremot många som är emot dem. Rent biologiskt är det ju omöjligt att inte dö ut, tänk om alla skulle bli homo helt plötsligt, jaha då skulle vi kanske leva på jorden i ca 200 år och sen dö ut. Trist!
  • Bobou

...200 år? Det är väl ändå bögar vi pratar om och inte landsköldpaddor?

Nej, jag ska inte börja märka ord om ett inlägg så fullt av innehållsmässiga felaktigheter och logiska felslut (i synnerhet i antaganden om andra personers åsikter). Men det kan JustMe, Passionsblomman, Aleta och övriga kloka personer i tråden hjälpa dig med bättre än jag.

Stefan09 skrev 2009-09-25 16:15:09 följande:
    Jaha så du tror alltså inte på vad det står i Bibeln och det är upp till dig men jag tror på det och tror inte att det är förfalskat utan helt sant. Hur ska man kunna vara gift utan närhet har du tänkt dig Alena? Det är inte poängen med ett äktenskap. Till man och kvinna är vi skapta och inget annat inte man och djur haha! Uppenbarligen är det ingen skillnad mellan homosexualitet? Jag är för jämställdhet men inte feminister!Politik är ett maktmedel inte religion!"JustMeAndMyLove" Haha nej det är inget fel med människan men om den lever ut det är det en synd som alla andra. Du är bra rolig haha!Prällen: Haha ja ja det är ju upp till dig att tolka! Men enligt min tro, enligt Bibeln är det en konstig tolkning. Men Bibeln är sann oavsett vad du vill se.Jag är för en liberal syn av Bibeln men inte så extrem som SvK är just nu och tillåter allt. Vissa texter ska inte tolkas och vissa ska det så är det bara. Vill du stena ungdomar Soldemor så får du avgöra om det är moraliskt rätt för dig men för mig skulle det bara vara sjukt! Sen finns det ju faktiskt inga meningar i Bibeln som nämner homosexuella äktenskap men däremot många som är emot dem. Rent biologiskt är det ju omöjligt att inte dö ut, tänk om alla skulle bli homo helt plötsligt, jaha då skulle vi kanske leva på jorden i ca 200 år och sen dö ut. Trist!
  • Stefan09

Det var rent hypotetiskt menat ju! Du ser själv att det handlar om logik. Min mening var inte att fördjupa mig mer i detta ämnet och jag ser ju också att ni har era meningar om saken, antar att ni inte tror på Bibeln rent moraliskt utifrån det som har sagts men som sagt jag är emot kyrkans sätt att leda kyrkan och att de bryr sig mer om politik än religion.

Det är ok att inte stå för andras åsikter, det är inte det som saken handlar om heller.

Du kan din biologi Bobou! Men två generationer lever inte mycket längre än en havssköldpadda gör heller. Lägg även märke till "ca".

Svar på tråden Fråga prästerna 9