• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Stefan09

Fast så svårt är det ju inte att logga in på en enkel hemsida heller connys hjärta, eller?

• Duchess

Kopplar och kopplar... jag trodde att man fick ställa tre random frågor här.

För övrigt trodde jag att du skulle välja konsubstantiationsläran eftersom du är lutheran. Katoliker tror på transubstantiationsläran. Det har att göra med realpresensen i nattvarden.

Stefan09 skrev 2009-09-25 18:17:05 följande:
    Den första kan jag inte svara påKöttbullarBådaMen vilket ämne kopplar du den till?
  • didis

Stefan09 skrev 2009-09-25 18:11:39 följande:

Snälla gör tetst nu så att vi kan släppa denna diskussionen.
    Som självutnämnd ställföretradare för Kjell gör jag härmed på begäran ditt test. Förhoppningen är att tråden sedan kan återgå till det den är till för.

treenighet - enhet: idag är maken bortrest och det är bara jag och barnen hemma. Således en trevlig treenighet men det är trevligare när vi är tillsammans alla 4 dvs enhet.

vin - saft: ja, det blir det nog till helgen, vin till mig och saft till barnen (eller läsk)

jungfrufödsel - vanlig födsel: själv har jag bara erfarenhet från vanlig födsel och det torde vara det dominerande sättet att föda barn på. Det finns visserligen en gammal berättelse om att jungfrufödsel en gång praktiserats men trovärdigheten i den berättelsen får betecknas som synnerligen låg.

Kan du ge dig nu?? Vettigare svar än så lär du inte få i vilket fall.
  • Stefan09

För att faktiskt skriva lite vettiga inlägg...

"1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken."

Är ens fästmö vigselförrättaren finns det ju ännu fler alternativ.

"2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta."

Visserligen är jag halvt anglosaxisk i blodet men vi kommer att gå in samtidigt ändå men inte pga jämställdhet utan för att symbolisera enheten i äktenskapet. Det kommer från den engelska kyrkan. Men att säga nej till det är ju inte direkt rimligt heller?! Kyrkan är ju en enhet!

• Stefan09

Jag tror att nattvarden inte är en symbol utan faktiskt kött och blod om det var det du menade?

Är du präst inom SvK didis? Varför så ironisk va? Det var inte ett vettigt svar så nej är svaret där. Jag vill ha ett teologiskt svar inte ett filosofiskt svar.

• connys hjärta
    Stefan09 skrev 2009-09-25 18:18:00 följande:
    Fast så svårt är det ju inte att logga in på en enkel hemsida heller connys hjärta, eller?
    Men han kanske gör något annat,något viktigare! Inte sitter väl du vid datan 24 timmar om dygnet? Man måste ju äta,skita,ha ett liv utanför BT eller hur?Han svarar nog när han tittar in..Annars har du ju fått en massa svar.Och nu tycker jag att vi återvänder till vad tråden egentligen HANDLAR om.Starta en tråd på övrigt ist.
  • Duchess

Konsubstantiationsläran innebär att man tror att nattvardens vin och bröd samtidigt är just vin/bröd och kristi kropp/blod. Transubstansiationslära innebär att man menar att brödet och vinet uppphör att vara vanligt bröd/vin och förvandlas till kristi kropp och blod. Därav orden "transubstans".

Nej, jag är inte präst, men jag har läst teologi i många år. Ironisk är jag bara delvis. Jag förstår inte riktigt varför du dyker upp och går på som en ångvält här i tråden. Om du vill ha ett samtal med någon av de präster som brukar skriva i tråden så tror jag att det går allra bäst om du skriver ett privat brev till någon av dem.

Stefan09 skrev 2009-09-25 18:25:44 följande:
    Jag tror att nattvarden inte är en symbol utan faktiskt kött och blod om det var det du menade?Är du präst inom SvK didis? Varför så ironisk va? Det var inte ett vettigt svar så nej är svaret där. Jag vill ha ett teologiskt svar inte ett filosofiskt svar.
  • Stefan09

Då gör han det? Bara för att han är man betyder inte det att han inte kan göra flera saker samtidigt? Nja jag är ganska aktiv på många forum och tidningar på internet så det blir nog minst fem timmar om dagen i ren skrivtid. Vill man förmedla sina budskap så gäller det att vara envis. Men att kräva ett inlägg anser inte jag vara för mycket begärt eller? Finns det ett liv utanför BT när man planerar? EGENTLIGEN är vi ju inne på rätt spår enligt Kjell, "...och annat som rör kyrkan.". Detta är inte övrigt så det kan jag inte göra bara för att du anser det vara övrigt, var objektiv.

• Stefan09

Fast jag tror inte att det är båda utan endast kött och blod, vad kallas det då? Det är ju likt men ändå inte alls samma sak. Jag har svårt för att se hur man kan tro på båda? För att vara tydligt tror jag att genom sakramentet så blir det Jesus kött och blod på riktigt.

Jag går på för att det är en viktig fråga för alla som kallar sig kristna. Skulle jag inte göra det skulle det vara riktigt illa.

• Stefan09

Men har du pluggat teologi borde även du bry dig om vart kyrkan är på väg.

Svar på tråden Fråga prästerna 9