• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Stefan09

Jag är lite nyfiken på i vilken församling du är präst Kjell och varför är du anonym?

• Stefan09

Vill påpeka att det är kul att diskutera med folk som är så pass annorlunda än det jag är van vid. Jag kommer själv från BV/Pingst och är inte så van vid über liberla kristna i SvK. Det är roligt när man får framföra sina åsikter.

Några snabba till Kjell:
    Treenighet - Enhet
    Vin - Saft
    Jungfrufödsel - Vanlig födsel

• sms å fotboll

Jag håller med om att politik och religion inte går ihop och det var därför jag röstade på POSK till kyrkomötet.

Annars så försöker jag leva som Jesus och hans lärjungar berättat för oss att Gud vill vi ska leva. Behandla alla som jag själv vill bli behandlad och älska min nästa (och Gud förstås) så som mig själv.

• sms å fotboll

Stefan09: Om du undrar så är jag en sådan där über liberal kristen... och stolt för det!

• Stefan09

POSK?

Du verkar ju inte über liberal i det du skriver men men?
    Sätt igång och gör Kjells test så får vi avgöra saken utifrån det ok.

• sms å fotboll

Stefan09 skrev 2009-09-25 17:07:44 följande:

POSK?Du verkar ju inte über liberal i det du skriver men men?Sätt igång och gör Kjells test så får vi avgöra saken utifrån det ok.
    POSK - Partipolitiskt obundna i Svenska Kyrkan

När jag skriver så (leva enligt Jesus läror) så tänker vi på det utifrån våra egna preferenser.

Jag menar att kärlek och äktenskap och skaffa barn är en välsignelse oavsett om man är homo, bi, trans, eller heterosexuell.
    För mig är det kärleken som är viktigast, sen kan den se olika ut.
  • Fjällbruttan

Stefan09, jag tycker att du börjar var väl OT, och att du hoppar på människor utan anledning. Eftersom du inte verkar ha läst vad tråden ska handla om lägger jag in en kopia här åt dig:

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Sen undrar jag lite över hur du kan vräka ur dig ett "test" till Kjell och ett inägg senare referera till det om Kjell´s test? Det var ju ditt test... fast även det är OT... sorry!

Jag vill bara kommentera en sak till, för oss som följt den här tråden och fått jättebra svar på våra frågor kan jag tala om för dig Stefan09 att Kjell inte är speciellt anonym, vi har fått lära känna en mycket go och härlig männinska som delat med sig av sina kunskaper på ett förträffligt sätt!

• Stefan09

Då röstade du nog rätt på ett sätt, vad har de mer för värderingar då?

Jag ser inte att Bibeln stödjer det ur mitt perspektiv. Kärlek kan lika lätt missbrukas, det är farligt.

• Stefan09

Nej vänta nu, jag hoppar inte på någon annan än SvK, ingen annan. Sen var det ju inte jag som ville dra det vidare om du läser vad jag skriver. Jag vill ha ämnet ON inte OT.

Det var mitt test gjort till Kjell, alltså Kjells test?! Allt handlar om logik min käre vän. Jag var inte direkt otydlig heller måste jag säga. Det är ABSOLUT inte OT utan högst relevant för mig.

Jag vet inte men han skriver ju inte vad han heter så jo han är anonym för de flesta. Oavsett hur väl ni tros känna honom så är faktum att han kan vara vem som helst, det händer ofta på internet vet du.

Så om du inte vill att andra ska hoppa på dig så kan det vara en idé att inte börja själv?!

• Fjällbruttan

Stefan09 skrev 2009-09-25 17:34:01 följande:
    Nej vänta nu, jag hoppar inte på någon annan än SvK, ingen annan. Sen var det ju inte jag som ville dra det vidare om du läser vad jag skriver. Jag vill ha ämnet ON inte OT. Det var mitt test gjort till Kjell, alltså Kjells test?! Allt handlar om logik min käre vän. Jag var inte direkt otydlig heller måste jag säga. Det är ABSOLUT inte OT utan högst relevant för mig. Jag vet inte men han skriver ju inte vad han heter så jo han är anonym för de flesta. Oavsett hur väl ni tros känna honom så är faktum att han kan vara vem som helst, det händer ofta på internet vet du. Så om du inte vill att andra ska hoppa på dig så kan det vara en idé att inte börja själv?!

Ok, du och jag har väldigt olika åsikter, men det finns flera ställen där du faktiskt enligt min mening tolkar det andra skrivit som att det är deras åsikt och svarar dem på ett högst irrelevant sätt. Jag tycker att om du är intresserad av dessa frågor så vore det en bra idé att starta en egen tråd om detta, så vi som verkligen undrar över en ritual eller psalm i samband med vigseln kan få det i den här tråden, som den är menad till!
    Sen kan det ju vara så att du är ett anonymt troll...............

Svar på tråden Fråga prästerna 9