• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • passionsblomman

Det har du ju redan gjort flera gånger om och inte nog med det-du har hunnit göra samma sak med MÄNNISKOR också.

Dessutom har du förstört Kjells tråd.
    Det är svårförlåtet.
    Dumma dej!

Stefan09 skrev 2009-09-25 19:49:54 följande:
    Man behöver tolka och begrunda ALLA texter, inget är uppenbart om man inte sätter sig in i texten. Ibland får man leta referenser i andra böcker. Ett tips är apokryferna. Du måste själv inse att jag inte kan kategorisera flera tusen sidor text?
  • shakynose
    Stefan09 skrev 2009-09-25 19:49:54 följande:
    Man behöver tolka och begrunda ALLA texter, inget är uppenbart om man inte sätter sig in i texten. Ibland får man leta referenser i andra böcker. Ett tips är apokryferna. Du måste själv inse att jag inte kan kategorisera flera tusen sidor text?
    Men du sa ju att vissa texter INTE skulle tolkas?
  • Stefan09

Ja jag är ju kristen det var ju inte direkt en chock haha!

Jaha och där sjönk din humor också, trist!

Kan vi FÖRSÖKA att hålla oss till ämnet och skippa allt som handlar om ateism?!

• Villemoa

Okej, allra sista inlägget.

Bara för att kristendomen är världens största religion betyder inte det att den är den enda sanna och jag tycker definitivt att det är respektlöst att dissa andra religioner genom att säga att det inte finns några fler. Marx hade rätt i en sak och det var när han sa att "religion är opium för folket". Därför är jag ateist och glad över att jag inte blivit hjärntvättad.

Sen kan du inte komma och säga att jag inte lever ett sunt liv för att jag inte tror på något för du KÄNNER inte mig!!! Jag tror på mycket men jag råkar bara inte tro på Gud, inte någon Gud eller Allah eller Krishna eller whoever. Det gör inte mig till en sämre människa som lever ett osunt liv.

Det är MIN åsikt och den behöver du inte ha förståelse för lika lite som jag har förståelse för din.

• Villemoa

Kan ju vara bra att du citerar det inlägget du vill kommentera så man vet vem du vänder dig till.

Dessutom kan väl jag prata om ateism eftersom du inte ens FÖRSÖKER hålla dig till ämnet!! Du diskuterar ju inte om något som står i TS så varför ska jag göra det?

Och vem är det du kallar kissen??

Stefan09 skrev 2009-09-25 19:56:03 följande:
    Ja jag är ju kristen det var ju inte direkt en chock haha!Jaha och där sjönk din humor också, trist!Kan vi FÖRSÖKA att hålla oss till ämnet och skippa allt som handlar om ateism?!
  • Bluebride

hur FAN vet du hur jag mår när jag tar nattvarden? Jag är en syndare och kommer så förbli om man säger så. Jag är med i svenska kyrkan men jag är inte troende, med tanke på det jag levt, upplevt och drabbats av under mitt liv så slutar man tro på allt skitsnack som det verkligen är.... har en överreligös svärmor, hennes snack går in i ena örat ut genom det andra fortare än kvickt. Kan du försvinna från den här tråden och låt oss brudpar som har frågor ang vigseln ha denna tråden som den är till för?

Stefan09 skrev 2009-09-25 19:51:19 följande:
    Tro mig man mår verkligen inte dåligt av en nattvard, det är det härligaste man kan göra, man kan släppa allt ont för en sekund och erkänna sig som den syndare man är. Det är skönt! Dessutom är det alltid kul att gå till en fest (kyrkan).
  • Stefan09

Inte för dig kanske men definitivt för mig och de flesta andra. Jag skulle ju inte vara trogen min tro om jag inte erkände den som sann. Jag är ju så långt ifrån kommunist man kan komma men visst hade han rätt, det gör en lycklig! Haha kära vän vem är mest hjärntvättad att tro att skapelsen bara skapade sig själv eller tro att det fanns en tanke bakom? Avgör själv.

Nej men känner du mig? Att vara ateist innebär att man inte tror på någon gud, allah är inte en gud utan en profet.

Jo jag behöver förstå din åsikt för att kunna diskutera med dig.

• snuttfia

Lalalalabingo... Nu ignorerar jag allt trams här och frågar om något helt annat (förvånansvärt nog det som jag trodde tråden handlar om).

Om man väljer att ha någon som sjunger utöver psalmerna, när under själva vigseln brukar det passa att ta det? För om man vet ungefär vad som hänt innan det är dags att sjunga så är det ju lättare att välja en passande sång tänkte jag. Står det i vigselordningen när man kan/bör ha sång eller bara när psalmerna ska vara?

• Stefan09

Det är klart jag vet det, vem mår dåligt av att bli förlåten tjejen? Hur kan man må dåligt av att må bra?!

Varför är du med i SvK om du inte tror på den, det är bara falskt! Varför gifta sig om ni inte tror på enheten?

Så låt detta forum handla om tro och inte ateism även om det är intressant!

Svar på tråden Fråga prästerna 9