• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Kjell Präst
    moule skrev 2009-09-15 13:00:36 följande:
    HejSkulle vilja fråga prästerna om aukustiken i kyrkan, funkar det med cd-spelare till ingångsmarch eller är det bara live-musik som låter bra?
    Det varierar. Det är förstås alltid bättre med levande musik än burkad. Vissa kyrkor tillåter CD-musik, andra inte. I vissa kyrkor finns det inte ens ljudanläggning, har jag fått lära mig här på BT. Så det enda riktiga är att fråga prästen eller musikern i den aktuella vigselförsamlingen.
  • Kjell Präst

Några nya frågor kanske? Eller gamla i repris för nytillkomna läsare?
    Under tiden spelar jag lite pausmusik för er:
    Tra-la-la-la-la-laaa
    Tra-la-la-la-la-laaa

• connys hjärta

Ang musik!!Får man ha vilken ingångsmarch och utgång som helst?Min väninna fick INTE ha Billy idols White Wedding,men det var ca 10 år sen!! Hur är det nu? Är det prästen som avgör?

• Kjell Präst

connys hjärta skrev 2009-09-17 09:43:12 följande:

Ang musik!!Får man ha vilken ingångsmarch och utgång som helst?Min väninna fick INTE ha Billy idols White Wedding,men det var ca 10 år sen!! Hur är det nu? Är det prästen som avgör?
    Om det är musik som ska spelas på orgeln så handlar det mycket om vad musikern anser sig kunna framföra. Det ska gå att hitta bra noter etc. Så ska stycket inte vara olämpligt att framföra i en kyrkolokal, och där har prästen sista ordet (det skulle ju kunna tänkas att musikern anser sig kunna spela ett stycke men prästen tycker att det är opassande - men det har jag faktiskt aldrig varit med om). Det måste förstås inte vara någon speciell "Kyrkomusik", men det ska heller inte vara något som uppenbart strider mot den kristna tron.

Är det CD-musik det gäller så är det första kriteriet att det ska finnas ljudanläggning och en bra CD-spelare i kyrkan. Det finns det alltså inte i alla kyrkor. Det kan, som jag skriver i inlägget ovan, vara så att kyrkan/församlingen överhuvudtaget inte tillåter CD-musik. Är dessa två kriterier lyckligen uppfyllda så hamnar vi igen i samma kriterier som när det gäller orgelmusiken: Det får inte vara musik som uppenbart strider mot den kristna tron. Det är prästen som avgör detta.
  • starfish

hur lång är en kyrklig vigsel och vad "ingår"? vet inte alls hur det går till. visst har jag vart på kyrkliga bröllop men man har ju inte lagt på minnet.

• starfish

hur lång är en kyrklig vigsel och vad "ingår"? vet inte alls hur det går till. visst har jag vart på kyrkliga bröllop men man har ju inte lagt på minnet.

• Wiggy

Det tar ca 30 - 45 minuter beroende på antal sånger och psalmer. Vårt tog 45 minuter.

• Kjell Präst

Som sagt, med de obligatoriska två psalmerna men utan extrainslag som exempelvis solosånger eller diktläsningar så landar man någonstans runt en halvtimme. Sedan kan man fylla på och hamna uppåt trekvart eller så.

• starfish

ok tack så mycket för svaren:)

• tågjäntan

SEdan är det ju vigselakt och vigseltal.
    Brukar inte du Kjell säga att det finna ett förslag eller vad det är på vigselprogram på svenska kyrkans hemsida?

Svar på tråden Fråga prästerna 9