• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • JustMeAndMyLove

Aha, ja men då är det en synth vi har här hemma ;)
    Man lär sig varje dag!

Bobou skrev 2009-10-01 23:21:26 följande:
    Nej, en synt heter så just för att ljudet är syntetiserat, och alltså framställt på elektrisk väg. Ett elpiano är ett piano med elektrisk förstärkning, så i ett elpiano finns det små strängar som man slår an som på ett vanligt piano. Helt olika instrument alltså!
  • Wiggy

En synth har nästan inga färdiga ljud, utan man skapar dem själv, det finns mycket sällan inbyggda högtalare på syntar.

Ett keyboard har färdiga ljud, färdiga kompstilar och högtalare inbyggda. Är det ett bra keyboard så är ljuden ofta samplade från riktiga instrument.

Ett digitalpiano är ett digitalt piano, men har ofta ett par ljud extra som stråkar, orgel och körljud.

Sen finns det midiklaviatur också. Då har man bara själva tangenterna som man kopplar till en låda där alla ljuden finns inprogrammerade. Även där behövs externa högtalare.

• JustMeAndMyLove

Omg, ja det där va inte lite, då är det en keyboard vi har, hehe

Wiggy skrev 2009-10-01 23:37:36 följande:
    En synth har nästan inga färdiga ljud, utan man skapar dem själv, det finns mycket sällan inbyggda högtalare på syntar. Ett keyboard har färdiga ljud, färdiga kompstilar och högtalare inbyggda. Är det ett bra keyboard så är ljuden ofta samplade från riktiga instrument. Ett digitalpiano är ett digitalt piano, men har ofta ett par ljud extra som stråkar, orgel och körljud. Sen finns det midiklaviatur också. Då har man bara själva tangenterna som man kopplar till en låda där alla ljuden finns inprogrammerade. Även där behövs externa högtalare.
  • Bobou

Jag har mött min överman, ser jag!

En synth har nästan inga färdiga ljud, utan man skapar dem själv, det finns mycket sällan inbyggda högtalare på syntar. Ett keyboard har färdiga ljud, färdiga kompstilar och högtalare inbyggda. Är det ett bra keyboard så är ljuden ofta samplade från riktiga instrument. Ett digitalpiano är ett digitalt piano, men har ofta ett par ljud extra som stråkar, orgel och körljud. Sen finns det midiklaviatur också. Då har man bara själva tangenterna som man kopplar till en låda där alla ljuden finns inprogrammerade. Även där behövs externa högtalare.
  • tågjäntan

"Det låter som ett fint minne men synth, är du seriös med det?" citat Stefan

Oj, nu gjorde du mig fundersam Stefan .
    Det är nog keyboard jag menar.

• tågjäntan

Hur lyckas man förresten få citat från olika personer i samma inlägg när man skriver ett själv. Jag har sett det tidigare och kom inte på hur jag skulle göra i inlägget där jag citerar Stafan och Wiggy.

• tågjäntan

Stefan ska det vara förstås och inte Stafan.

• tågjäntan

Själv skulle jag ha velat att min man hade sjungit Ugglas låt "Du är ingen Viktoria" på bröllopsfesten . Men han var för blyg för det tyvärr.

JustMeAndMyLove skrev 2009-10-01 23:17:59 följande:
    Föresten, det här med att vilja ha musik som är romantiskt utifrån sin egen definition, själv hade jag älskat att gifta mig till Manson! Hans låt: "Pretty As A Swastika" skulle vara guld.Men man vill ju bjuda mamma och mormor också så det får bli nått mer "städat" än Mason ;)
  • starfish
    tågjäntan skrev 2009-10-02 22:46:21 följande:
    Hur lyckas man förresten få citat från olika personer i samma inlägg när man skriver ett själv. Jag har sett det tidigare och kom inte på hur jag skulle göra i inlägget där jag citerar Stafan och Wiggy.
    du klickar på "A knappen som du ser i inlägget du vill citera:)
  • Stefan09

Tycker du verkligen så?! :0 Sätter du Gud i andra hand, går du dit för att vara social eller för att träffa Gud?

Burre Präst skrev 2009-10-01 16:00:13 följande:

Nu är inte en kyrka i först hand Guds hus, utan församlingens.
Svar på tråden Fråga prästerna 9