• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2009-09-30 02:08:46 följande:
    *kikar in och vinkar till Kjell Präst*
    *vinkar tillbaka* Välkommen ut ur isoleringen!
  • Sonja68

hej hej Kjell, och ni andra präster som gör ett fantastiskt jobb här på Prästtråden. Ni är bäst! Tack för ert outtröttliga engagemang att svara på samma frågor om och om och om igen
    Och att göra oss mindre upplysta lite mer upplysta.
    Tack vara er och några andra kloka här på BT, såsom Passionsblomman och Tooticki, för att nämna några, ert stöd och uppmuntran och hjälp att se saker ur ett annat perspektiv, blev det en vigsel i kyrkan för oss, vilket betydde otroligt mycket för mig. Skickar kramar och kärlek till alla!

• Kjell Präst
    Sonja68 skrev 2009-09-30 08:18:07 följande:
    hej hej Kjell, och ni andra präster som gör ett fantastiskt jobb här på Prästtråden. Ni är bäst! Tack för ert outtröttliga engagemang att svara på samma frågor om och om och om igen Och att göra oss mindre upplysta lite mer upplysta.Tack vara er och några andra kloka här på BT, såsom Passionsblomman och Tooticki, för att nämna några, ert stöd och uppmuntran och hjälp att se saker ur ett annat perspektiv, blev det en vigsel i kyrkan för oss, vilket betydde otroligt mycket för mig. Skickar kramar och kärlek till alla!
    Stort tack!
  • Stefan09

Vilken smörfabrik det har blivit här!

• Alvs

Stefan09, jag är lite nyfiken på varför du känner ett så stort behov av att kläcka ur dig syrliga kommentarer? I en annan tråd skrev du att man ska bemöta andra med ödmjukhet och respekt, varför lever du inte som du lär?

• Troll1

....ignorera...

Vi gifte oss för precis 1 år sedan och jag fick mkt hjälp och tips här, men ibland gick diskussionerna lite höga även då. Fast alltid på en bra och respektfull nivå.
    För det vill jag tacka Er präster!

• Frulle

Håller med.

För de som vill skapa konflikter så kan man gå med på familjeliv ist..

Alvs skrev 2009-09-30 09:31:23 följande:
    Stefan09, jag är lite nyfiken på varför du känner ett så stort behov av att kläcka ur dig syrliga kommentarer? I en annan tråd skrev du att man ska bemöta andra med ödmjukhet och respekt, varför lever du inte som du lär?
  • Fjällbruttan

Stefan09 skrev 2009-09-30 09:08:34 följande:
    Vilken smörfabrik det har blivit här!

Eller så visar vi vår ärliga uppskattning av personer som hjälpt oss när vi behövt det!
    Det är att visa ödmjukhet och respekt, att tacka när man fåttt goda råd...

• LindaJoh

chapel of love är ju klockren...*s*

Svar på tråden Fråga prästerna 9