• Mia 77

Ska din pappa följa dig in?

Kommer din pappa gå vid din sida in i kyrkan eller kommer din m2b att göra det?

• Svar på tråden Ska din pappa följa dig in?
  • Frulle

Oh herregud.. Skulle jag ta med alla mina ex så hade vi behövt en dubbeldäckare!

kikki kikki skrev 2009-08-28 16:14:05 följande:

Bara för att jag inte kan låta bli ska jag vräka ur mig någe urdumt....flinarJag kanske skulle be alla mina x att köra mig in i kyrkan med mig sittandes i en skottkärra och tippa av mig framför min blivande. DET hade vart att starta en ny tradition!Kram på er alla glada och sura.....ler
  • Sonja68
    Frulle skrev 2009-08-28 16:15:05 följande:
    Oh herregud.. Skulle jag ta med alla mina ex så hade vi behövt en dubbeldäckare! kikki kikki skrev 2009-08-28 16:14:05 följande:
    Ja jösses
  • kullaberg

kikki kikki skrev 2009-08-28 16:14:05 följande:

Bara för att jag inte kan låta bli ska jag vräka ur mig någe urdumt....flinarJag kanske skulle be alla mina x att köra mig in i kyrkan med mig sittandes i en skottkärra och tippa av mig framför min blivande. DET hade vart att starta en ny tradition!Kram på er alla glada och sura.....ler
    hahaha!
  • kikki kikki

skrattar....ja men vi kan ju ta dom mest seriösa...dom vi typ vart gifta/förlovade och vart sambo med....men det är ju dom som ska köra oss så dom kanske kan da oss in på en pulka så dom går på rad framför....

• Frulle

Ok ja då är det 1! Lite lättare då!

kikki kikki skrev 2009-08-28 16:24:45 följande:

skrattar....ja men vi kan ju ta dom mest seriösa...dom vi typ vart gifta/förlovade och vart sambo med....men det är ju dom som ska köra oss så dom kanske kan da oss in på en pulka så dom går på rad framför....
  • kullaberg

kikki kikki skrev 2009-08-28 16:24:45 följande:

Lysande idé! Jag ska ta upp den med sambon i helgen...
    Trevlig helg på er alla där ute!
  • darkHorse
    kullaberg skrev 2009-08-28 15:09:41 följande:
    Jag är själv en välutbildad (ung) kvinna med en bra position i en mansdominerad värld. Jag är för jämlikhet i förhållandet, byter glödlampor gör den som märker att det inte lyser längre, lagar mat gör oftast jag eftersom han har noll intresse, däremot städar han för det mesta eftersom jag inte är lika bra på det (det är sant ). Tvättar fönster, det gör min blivande. osv osv. Vi delar ansvaret hemma oavsett de "traditionella rollerna". Jag tjänar mer pengar än vad min blivande gör. Men, jag står fortfarande för att jag tycker att "brudöverlämning" är ok om alla parter är med på det. Dvs präst, blivande make och fru, föräldrar etc. (jag vet, generellt är svenska kyrkan emot det.. Jag har som sagt läst alla för och emotargument i denna tråd). Och som sagt, vi har även diskuterat att ta in andra föräldrar i ekvationen, ex att maken går med sin mamma först, men det är inget han vill. Och inte tänker jag tvinga honom till det bara för att jag kommer gå med min pappa. Och ja, jag har en otroligt bra relation med min pappa, bättre eller sämre än med min mamma kan jag väl inte säga, men jag diskuterar helt andra problem med min pappa än vad jag gör med min mamma. Men självklart är det ju min sambo jag ringer i första hand, men jag kan inte riktigt se varför det skulle göra att jag inte kan gå in med min pappa när jag ska gifta mig.
    Nu kan jag inte tala för alla härinne, men jag tycker att du gör helt rätt i att gå in med din pappa. Det finns en traditionell grund i och med att du är dansk och du har dessutom reflekterat över det här med brudöverlämning och pratat igenom det med din blivande som dessutom vägrar att gå in med sin mamma. Jag ser mycket mindre allvarligt på om någon med exempelvis anglikansk bakgrund går in med sin pappa (även om jag fortfarande tycker att det är finast att gå in med m2b)

Det jag verkligen har något emot är de som vägrar ta hänsyn till Svenska kyrkans vigselordning med enbart argumentet att "det är fint" och inte ens vill reflektera över varför det alltid är pappa som ska hedras. Om man dessutom stänger öronen och vägrar lyssna på de argument mot brödöverlämning som finns blir jag rent ut sagt rädd. Det är som många redan sagt mycket bättre att vara medveten om att det skulle kunna uppfattas negativt av andra i sin omgivning. Vill man verkligen kan man ju fortfarande gå in med pappa, men lite lyhördhet skulle inte skada...
  • Niini

Äh, lika bra att dra med både mor o far! man har väl två sidor ;)

• anne på grönkulla

Det vore trevligt om du ville svara på frågan när du ändå bemödar dig om att skriva ett inlägg. Hittills har jag inte sett nån göra det ordentligt på den frågan. Varför? Är det provocerande att vissa uppfattar ett mönster och varför inte försöka förklara om det är annorlunda?

sofia10 skrev 2009-08-28 13:37:42 följande:
    Att du orkar!!!!!!
  • majapiraja

Så här ska vi göra:
    Jag har 2 barn sedan ett tidigare förhållande, alltså går min 17 årige son med mig in i kyrkan! Min 13 åriga dotter är min tärna. Min blivande man har inga barn och inge av oss har varit gifta tidigare. Gör det som du känner för, det är ditt bröllop, bry dig inte om vad alla andra brudar ska göra/har gjort! Ha det!

Svar på tråden Ska din pappa följa dig in?