Ska din pappa följa dig in?
Kommer din pappa gå vid din sida in i kyrkan eller kommer din m2b att göra det?
Kommer din pappa gå vid din sida in i kyrkan eller kommer din m2b att göra det?
Jag har hållit mig utanför denna tråden ett tag för jag tycker att jag har framfört vad jag vill ha sagt i tidigare inlägg, men jag måste nu lägga mig igen.
För mig är det 100% genomtänkt beslut. Det är som sagt en tradition i vår familj, vi har en stor del av släkten från Danmark där brudöverlämning förekommer som standard. Min mamma gick också in med sin pappa när hon gifte sig.
Min familj blev faktiskt lite häpen över hur stort motstånd "brudöverlämning" har här på BT.
Och som jag sagt tidigare, jag har tagit till mig av vad alla ni "motståndare" har sagt och noga övervägt mitt beslut efter att jag har läst igenom alla era argument. Men, jag kommer ändå gå in med min pappa.
Jag tror inte att någon av mina gäster kommer se detta som något "hemskt", och vem vet, jag kanske till och med tar till mig någons råd här i tråden och informerar alla mina gäster om att jag kommer gå in med pappa, så kan de ju själva ta ställning om de vill komma eller inte...
Till ore
När jag skrev mitt inlägg utgick jag från mig själv och jag har ingen pappa och ingen kontakt med min mamma.
och naturligtvis så ringer också jag min blivande nu innan bröloppet ...det jag menade var mer tänkandet att det var innan jag träffade min blivande.
sen TROR jag att våra blivande inte ens tänker på allt vi brudar tänker på och att dom mer eller mindre struntar i hur det går till bara vi brudar blir nöjda och att dom kommer levande ur vigsel.....ler....
Visst skulle man kunna hedra sin mor eller syster också och låta dom synas i kyrkan på olika sätt.
Sen tycker jag att var och en ska göra som dom själva vill och till vilka andledningar dom vill.
jag utgår från att dom skom kommer till ens brölopp känner brudparet så pass väl för att veta att dom vigs frivilligt och inte behöver tänka att hon blir tvingad
kikki kikki skrev 2009-08-28 11:12:00 följande:
kikki kikki skrev 2009-08-28 11:12:00 följande:
min pappa följde mig in i kyrkan, hade han inte gjort det hade det inte känts bra.. och jag hade ångrat mig!
Oj, så deprimerande det är att läsa, men nyttigt!
Det här är unga tjejer i Sverige som har det så här idag!
Oavsett vad ni tycker om brudöverlämningens vara eller ej, så läs artikeln!
Medvetenhet ökar chanserna till förändring. Dessutom kanske ni själva i framtiden får en dotter. Kan vara bra att veta hur andra tjejer kanske i hennes klass har det om vi inte har lyckats ändra något tills dess. (Tyvärr tvivlar jag.)
Jag kommer gå in med min blivande man, för mig finns inget annat alternativ.
För det första så har jag (när vi gifter oss) inte bott under samma tak som min pappa på 14 år, m2b och jag har då bott tillsammans i 2½ år. Det är mitt första samboförhållande, så de sex åren mellan att jag flyttade hemifrån och vi träffades så har jag skött mitt hem själv oavsett om jag varit singel eller i ett förhållande.
För det andra: när det händer något, oavsett om det är bra eller dåligt så är det min sambo som jag ringer först. Behöver jag prata med någon annan så ringer jag mamma, och efter det pappa. Jag har inte på något vis ett dåligt förhållande till min pappa. Tvärtom så har jag alltid varit "pappas flicka", även om mina föräldrar skilde sig när jag var 14 och jag efter det bodde med mamma. Jag kommer alltid att vara en liten flicka i min pappas ögon.
Missförstå mig rätt nu, han har inga som helst tvivel angående min förmåga att klara mig själv, eller ta mitt ansvar, men i den bemärkelsen att han undrar vart tiden tog vägen nu när jag ska gifta mig, eller när min man och jag i framtiden blir föräldrar.
Så nej, tanken att gå in med min pappa har aldrig slagit mig och inte heller är det något som min blivande man ser som aktuellt. Vi har valt varandra helt själv och alltså går vi in tillsammans. Allt annat skulle kännas så...fel.
Vad härligt! Jag förstår precis!
Varför tror du att ni ändå landade på att det bara blev din pappa som ska hedras av era föräldrar. Slump?
Jag tror inte på att alla som hedrar sina fäder gör det för att just deras relation är så speciell. Jag är ledsen, men jag köper inte det. Det är (nästan) alltid pappan och bara pappan som ska följa med in, lämna över eller vara det speciella stödet. Är det ingen som ser ett mönster?