Ska din pappa följa dig in?
Kommer din pappa gå vid din sida in i kyrkan eller kommer din m2b att göra det?
Kommer din pappa gå vid din sida in i kyrkan eller kommer din m2b att göra det?
Talade ni om för alla gäster innan att ni skulle ha brudöverlämning i kyrkan?
Glömde kommentera slutknorren. Mitt bröllop var också MIN och MIN MANS dag. Inte min, min mans och min pappas!!!
Jag har varit på bröllop med överlämnaing, både när jag vetat om det i förväg och inte. Inte är jag så oartig att jag talar om högt vad jag tycker i kyrkan eller går ut (även om andra sagt väldigt oartiga saker om vårt val av vigsel...). Däremot tycker jag det ser ganska löjligt och malplacerat ut med en vuxen självförsörjande kvinna som bott med sin blivande man i flera år (och kanske redan har barn) som följs av pappa till altaret, symboliken av bortgift barnbrud som överlämningen spelar upp är så uppenbart överspelad. Och varför man väljer att spela upp denna symbolik förstår jag inte alls.
Att man vill hedra sina föräldrar är väl en sak, men att det är just brudens pappa som får denna framträdande position luktar unken paternalism och gammaldags förmynderi för mig. Om fler föräldrar eller föräldrar av olika kön och både brud och brudgums föräldrar blandades in i ceremonien skulle jag ha lättare för att köpa de argument som görs om att det bara är en sk "fin gest" för att hedra de sina.
nej inte pappa utan m2b.. tycker det där är en amerikans tradition
vi är inte gifta i kyrkan, vi gifte oss utomhus och ALLA visste om att min pappa skulle gå med mig in.
oj förlåt att jag glömde skriva till att det även var min pappas dag. Snälla...
Dåså! Då hade de som inte ville se det möjligheten att tacka nej.
ja självklart. synd om dom då. dock kom alla vi bjöd och det var en fin dag!
Hoppas ni andra hade ett fint bröllop och ni som inte gift er ännu, lycka till!
Jag skulle självklart heller inte resa mig från kyrkbänken och gå från ett bröllop där bruden blev ledd till altaret av sin far, men det endast av hövlighet gentemot brudparet. Däremot skulle jag, min make och troligtvis varenda en av våra vänner med stor sannolikhet prata om det efteråt. För att inte tala om vad man skulle tänka under själva ceremonin. Framförallt skulle man ju undra hur om den som beslutat om brudöverlämningen verkligen var helt okunnig rörande historia och samhällskonstruktion, eller om beslutet var sprunget ur ren ignorans.
Nej, det tråkiga med dessa diskusioner är att det sällan kommer fram något nytt och att de allitd slutar så här