• Mia 77

Ska din pappa följa dig in?

Kommer din pappa gå vid din sida in i kyrkan eller kommer din m2b att göra det?

• Svar på tråden Ska din pappa följa dig in?
  • darkHorse

Det händer ju då och då att brudpar går in från två olika håll och möts vid altaret och sedan går ut tillsammans. Mig veterligen har ingen präst reagerat på det? men då krävs det ju också att det är en sådan kyrka som ger den möjligheten. Personligen känner jag att det skulle vara ett fint alternativ för då skulle det bli symboliskt rätt, vi möts och går sedan ut därifrån som ett par. Plus att man inte lägger extra fokus på vare sig bruden eller hennes pappa.

• kullaberg
    Nordiskbrud skrev 2009-08-20 22:15:44 följande:
    Jag resonerar som du och har i princip samma erfarenheter. I min släkt verkar det ha varit vanligt att bruden går in tillsammans med sin pappa, annat var otänkbart för mina föräldrar tex när vi berättade vilka vågor som sköljer över denna fråga om ämnet ens andas här på BT... Helt ärligt visste jag inte att kyrkan var emot detta innan jag hamnade här eftersom jag varit på flera bröllop där bruden ej gått in tillsammans med sin blivande make.Dessutom anser både min blivande man och jag att det är lite konstigt att man går in tillsammans i kyrkan, det är mer logiskt at man går in var och en för sig och sedan ut tillsammans som ett gift par. Det tycker vi är vackert och symboliskt. Så vi får se hur vi går in i kyrkan, men helst vill vi inte gå in tillsammans. (Och ja, vi är så konstiga som tycker så och jag är väldigt lite feminist...)
    Ja, jag tycker som du! Tycker också det är fint att gå in var och en för sig och ut tillsammans. Min m2b har aldrig funderat på något annat alternativ, och som sagt, själv visste jag inte att det inte var svensktraditionellt förrän jag kom in här, precis som du. Jag har ännu inte diskuterat med mina föräldrar om vilken storm denna fråga rör upp här på BT men jag kan tänka mig att de blir lika paffa som dina.

Jag hoppas att du väljer att gå in med din pappa, om det är det du har "drömt om" sen du började fundera på bröllop, och inte blir allt för påverkad här inne att göra något annat. Jag tror att man kommer ångra sig, om det är så du har sett framför dig ditt bröllop men att du sen inte gör så. Om det nu inte är så att du har tagit dig en ordentlig funderare och tycker att symboliken i hela processen är så stark att du inte längre kan stå bakom den.
    Så är det INTE för mig, jag kommer gå in med min pappa. Visst har jag funderat och tänkt, precis som alla som är mot att man går in med sin pappa här inne vill att vi ska göra, men jag har kommit fram till att jag vill gå in med min pappa. Det är en tradition i Danmark, det är så jag har sett mitt bröllop framför mig hela mitt liv, jag står min pappa oehört nära. Sen om min m2b vill gå in med sin mamma först så är det fine för mig, fast det tvivlar jag på att han vill...
  • pluggisen

Bra sagt!!!

kullaberg skrev 2009-08-21 08:41:54 följande:
    Ja, jag tycker som du! Tycker också det är fint att gå in var och en för sig och ut tillsammans. Min m2b har aldrig funderat på något annat alternativ, och som sagt, själv visste jag inte att det inte var svensktraditionellt förrän jag kom in här, precis som du. Jag har ännu inte diskuterat med mina föräldrar om vilken storm denna fråga rör upp här på BT men jag kan tänka mig att de blir lika paffa som dina. Jag hoppas att du väljer att gå in med din pappa, om det är det du har "drömt om" sen du började fundera på bröllop, och inte blir allt för påverkad här inne att göra något annat. Jag tror att man kommer ångra sig, om det är så du har sett framför dig ditt bröllop men att du sen inte gör så. Om det nu inte är så att du har tagit dig en ordentlig funderare och tycker att symboliken i hela processen är så stark att du inte längre kan stå bakom den. Så är det INTE för mig, jag kommer gå in med min pappa. Visst har jag funderat och tänkt, precis som alla som är mot att man går in med sin pappa här inne vill att vi ska göra, men jag har kommit fram till att jag vill gå in med min pappa. Det är en tradition i Danmark, det är så jag har sett mitt bröllop framför mig hela mitt liv, jag står min pappa oehört nära. Sen om min m2b vill gå in med sin mamma först så är det fine för mig, fast det tvivlar jag på att han vill...
  • annapytt

En fundering från mig... Låt säga att utvecklingen helt plötsligt börjar gå bakåt. Snart får kvinnorna betydligt lägre lön än männen, om de ens får jobba. Allra helst ska de stanna hemma och ta hand om hushåll och barn, samt ha middagen redo när maken kommer hem. Mannen har alltid sista ordet och ve den kvinna som sätter sig upp mot honom.

I ett sådant samhälle, tror ni att det är standard att gå in med sin make i kyrkan, eller är det troligare att brudöverlämning tillämpas?
    Om brudöverlämning, är det fortfarande en gullig gest då? Trevlig symbolik?

Ovan exempel är ju en ganska hemsk verklighet, som inte alls ligger så långt ifrån oss. Varför vill man då plocka delar av det när ens eget liv förhoppningsvis ligger långt bortom de första raderna?

• Maalina

Har ni märkt att ni "are preaching to the choir"?

Ingen som är positiv till brudöverlämning orkar diskutera detta mer eftersom ni är så hetsiga...

• Imma

Jag som tycker att det är en riktigt sansad och bra diskussion från båda sidor i den här tråden. Vem är det som är hetsig menar du?

Maalina skrev 2009-08-21 09:19:20 följande:
    Har ni märkt att ni "are preaching to the choir"?Ingen som är positiv till brudöverlämning orkar diskutera detta mer eftersom ni är så hetsiga...
  • Maalina

Hetsig är fel ord kanske...

Ettriga och upprepande!

Det börjar med en fråga om huruvida bruden ska gå med sin far eller tillsammans med sin m2b och slutar med jättelånga inlägg om symbolik där ni alla säger samma saker om och om igen.

Jag är fortfarande inte emot brudöverlämning, men jag orkar inte med den här diskussionen...

• Imma

Vi som "hänger" här är sådana som känner starkt för brudöverlämning (för eller emot) samt är intresserade av att diskutera. I diskussioner kommer ofta upprepningar och upprepningar med modifikationer. Det hör till!

Gillar man inte det låter man såklart bli tråden.

Maalina skrev 2009-08-21 09:32:04 följande:
    Jag är fortfarande inte emot brudöverlämning, men jag orkar inte med den här diskussionen...
  • kullaberg
    pluggisen skrev 2009-08-21 09:01:47 följande:
    Bra sagt!!!
    Tack!
  • Maalina

Det verkar inte bara vara jag eftersom det bara är ni anti-överlämnare som håller med varandra som skrivit de senaste 10-15 inläggen..

Svar på tråden Ska din pappa följa dig in?