Ska din pappa följa dig in?
Kommer din pappa gå vid din sida in i kyrkan eller kommer din m2b att göra det?
Kommer din pappa gå vid din sida in i kyrkan eller kommer din m2b att göra det?
Det händer ju då och då att brudpar går in från två olika håll och möts vid altaret och sedan går ut tillsammans. Mig veterligen har ingen präst reagerat på det? men då krävs det ju också att det är en sådan kyrka som ger den möjligheten. Personligen känner jag att det skulle vara ett fint alternativ för då skulle det bli symboliskt rätt, vi möts och går sedan ut därifrån som ett par. Plus att man inte lägger extra fokus på vare sig bruden eller hennes pappa.
Bra sagt!!!
En fundering från mig... Låt säga att utvecklingen helt plötsligt börjar gå bakåt. Snart får kvinnorna betydligt lägre lön än männen, om de ens får jobba. Allra helst ska de stanna hemma och ta hand om hushåll och barn, samt ha middagen redo när maken kommer hem. Mannen har alltid sista ordet och ve den kvinna som sätter sig upp mot honom.
I ett sådant samhälle, tror ni att det är standard att gå in med sin make i kyrkan, eller är det troligare att brudöverlämning tillämpas?
Om brudöverlämning, är det fortfarande en gullig gest då? Trevlig symbolik?
Ovan exempel är ju en ganska hemsk verklighet, som inte alls ligger så långt ifrån oss. Varför vill man då plocka delar av det när ens eget liv förhoppningsvis ligger långt bortom de första raderna?
Har ni märkt att ni "are preaching to the choir"?
Ingen som är positiv till brudöverlämning orkar diskutera detta mer eftersom ni är så hetsiga...
Jag som tycker att det är en riktigt sansad och bra diskussion från båda sidor i den här tråden. Vem är det som är hetsig menar du?
Hetsig är fel ord kanske...
Ettriga och upprepande!
Det börjar med en fråga om huruvida bruden ska gå med sin far eller tillsammans med sin m2b och slutar med jättelånga inlägg om symbolik där ni alla säger samma saker om och om igen.
Jag är fortfarande inte emot brudöverlämning, men jag orkar inte med den här diskussionen...
Vi som "hänger" här är sådana som känner starkt för brudöverlämning (för eller emot) samt är intresserade av att diskutera. I diskussioner kommer ofta upprepningar och upprepningar med modifikationer. Det hör till!
Gillar man inte det låter man såklart bli tråden.
Det verkar inte bara vara jag eftersom det bara är ni anti-överlämnare som håller med varandra som skrivit de senaste 10-15 inläggen..