• Mia 77

Ska din pappa följa dig in?

Kommer din pappa gå vid din sida in i kyrkan eller kommer din m2b att göra det?

• Svar på tråden Ska din pappa följa dig in?
  • sofia10
    kullaberg skrev 2009-08-21 08:41:54 följande:
    Ja, jag tycker som du! Tycker också det är fint att gå in var och en för sig och ut tillsammans. Min m2b har aldrig funderat på något annat alternativ, och som sagt, själv visste jag inte att det inte var svensktraditionellt förrän jag kom in här, precis som du. Jag har ännu inte diskuterat med mina föräldrar om vilken storm denna fråga rör upp här på BT men jag kan tänka mig att de blir lika paffa som dina. Jag hoppas att du väljer att gå in med din pappa, om det är det du har "drömt om" sen du började fundera på bröllop, och inte blir allt för påverkad här inne att göra något annat. Jag tror att man kommer ångra sig, om det är så du har sett framför dig ditt bröllop men att du sen inte gör så. Om det nu inte är så att du har tagit dig en ordentlig funderare och tycker att symboliken i hela processen är så stark att du inte längre kan stå bakom den. Så är det INTE för mig, jag kommer gå in med min pappa. Visst har jag funderat och tänkt, precis som alla som är mot att man går in med sin pappa här inne vill att vi ska göra, men jag har kommit fram till att jag vill gå in med min pappa. Det är en tradition i Danmark, det är så jag har sett mitt bröllop framför mig hela mitt liv, jag står min pappa oehört nära. Sen om min m2b vill gå in med sin mamma först så är det fine för mig, fast det tvivlar jag på att han vill...
    Håller med dig fullt ut!

Jag kommer också att gå in med min pappa!
    Men funderar på att ta dom sista stegen själv, som en självständig kvinna
  • Imma

Jag som trodde att kullaberg, Tess80, Nordiskbrud, pluggisen och sofia10 alla för för brudöverlämning.

Maalina skrev 2009-08-21 09:40:36 följande:
    Det verkar inte bara vara jag eftersom det bara är ni anti-överlämnare som håller med varandra som skrivit de senaste 10-15 inläggen..
  • feministbrud

Då tycker jag att du verkar läsa dåligt. Det pågår fortfarande en diskussion och du må tycka att vi upprepar oss och är tjatiga, men du behöver inte heller stanna kvar här.

Maalina skrev 2009-08-21 09:40:36 följande:
    Det verkar inte bara vara jag eftersom det bara är ni anti-överlämnare som håller med varandra som skrivit de senaste 10-15 inläggen..
  • feministbrud

Jag tycker att detta är så intressant. Du tycker själv inte att det är så självständigt att gå in med din pappa, ändå ska du göra det (med tillägg för att du vill gå som självständig kvinna de sista stegen). Hur kommer det sig att du inte vill visa dig självständig hela tiden?

sofia10 skrev 2009-08-21 09:42:54 följande:
    Håller med dig fullt ut!Jag kommer också att gå in med min pappa!Men funderar på att ta dom sista stegen själv, som en självständig kvinna
  • Imma

Förresten vill jag passa på att be om ursäkt för en länk som jag postade häromdagen. I min iver att hitta en bra bild körde jag en google-bildsökning och när jag hittade bilden jag var ute efter postade jag glatt länken här i en tråd. Först igår upptäckte jag till min fasa vad det var för en jäkla sida som jag hade länkat till. Jag vill inte gå in på några detaljer, men jag har sett till att få bort mitt inlägg och om det var någon som följde länken och tog illa vid sig ber jag om ursäkt med den mycket dåliga förklaringen att jag missade i min källkritik.

Sorry!

• sofia10
    feministbrud skrev 2009-08-21 09:49:46 följande:
    Jag tycker att detta är så intressant. Du tycker själv inte att det är så självständigt att gå in med din pappa, ändå ska du göra det (med tillägg för att du vill gå som självständig kvinna de sista stegen). Hur kommer det sig att du inte vill visa dig självständig hela tiden?
    Egentligen tycker jag visst att man är självständig som går in med sin pappa! Jag tycker inte att självständigheten sitter i det!
    Samtidigt vet jag att väldigt många har saker att säga om detta så då kan jag tycka att det är finnt att gå ensam till mannen!
  • feministbrud

Jag reagerade på att du skrev att du skulle gå de sista stegen som en självständig kvinna och det är just det som jag och många här innen reagerar på i stort. Att det inte ser självständigt ut när någon kommer in med sin pappa. Att det ser ut som att man går från en man till en annan. Att det ser ut som att man inte hr valt själv. Detta oberoende av vilken den ursprungliga symboliken är. Vissa av oss reagerar på att det ser osjälvständigt ut, oavsett om vi vet om att det symboliserar det från början.

sofia10 skrev 2009-08-21 09:56:43 följande:
    Egentligen tycker jag visst att man är självständig som går in med sin pappa! Jag tycker inte att självständigheten sitter i det!Samtidigt vet jag att väldigt många har saker att säga om detta så då kan jag tycka att det är finnt att gå ensam till mannen!
  • sofia10
    feministbrud skrev 2009-08-21 10:16:47 följande:
    Jag reagerade på att du skrev att du skulle gå de sista stegen som en självständig kvinna och det är just det som jag och många här innen reagerar på i stort. Att det inte ser självständigt ut när någon kommer in med sin pappa. Att det ser ut som att man går från en man till en annan. Att det ser ut som att man inte hr valt själv. Detta oberoende av vilken den ursprungliga symboliken är. Vissa av oss reagerar på att det ser osjälvständigt ut, oavsett om vi vet om att det symboliserar det från början.
    Tycker ni då inte att vi kvinnor inte skall ha rösträtt heller bara för att att det var så för i tiden?????
    Tänker du när du röstar, oj! det här känns fel, det fick man inte förr????
    Nej, jag tror inte det!
    Och jag kan inte förstå att man inte bara kan släppa den tanken om självständig eller inte!
  • sofia10
    feministbrud skrev 2009-08-21 10:16:47 följande:
    Tycker ni då inte att vi kvinnor inte skall ha rösträtt heller bara för att att det var så för i tiden?????
    Tänker du när du röstar, oj! det här känns fel, det fick man inte förr????
    Nej, jag tror inte det!
    Och jag kan inte förstå att man inte bara kan släppa den tanken om självständig eller inte!
  • anne på grönkulla

Jämförelsen haltar. Kvinnor (och män) har kämpat för rösträtt och för att få gifta sig med den man själv väljer (och rätten att skilja sig senare). Har man fått rätten (även om man inte personligen behövt slåss) så kan man använda den med högburet huvud - men varför man ska låssas be pappa om lov för att gifta sig eller be sin make om instruktion hur man ska rösta övergår mitt förstånd.

Svar på tråden Ska din pappa följa dig in?