Ska din pappa följa dig in?
Kommer din pappa gå vid din sida in i kyrkan eller kommer din m2b att göra det?
Kommer din pappa gå vid din sida in i kyrkan eller kommer din m2b att göra det?
nu gör jag det som jag inte ska göra, svara trots att jag sagt tack o hej i denna tråden.
Men du förstår väl att det blivit bättre då, eftersom för 30 år sedan så fick kvinnor inte ta sina efternamn men nu får vi det, då är det väl inte lönt att gnälla om detta nu. Man kan väl inte hela tiden tänka tillbaka att det var för himla jobbigt förr. Jag lever nu, jag gör som jag vill, min bröllopsdag blev jättefin och min pappa gick fram med mig och jag är J-VLIGT stolt över detta. Jag tänker inte tillbaka på en massa lagar, symboler och paragrafer hur det var förr. Vi lever nu brudar!!
Och nej, jag blir inte arg för att du säger att rosor och färgen rosa är det fulaste som finns, det tillhör väl inte min favorit heller, förstår inte varför du tar upp detta två gånger. Barnsligt att säga så bara för att min signatur är rosarosen. Dessutom handlar det om på vilket sätt det skämtades om bruöverlämning här, det skrattades och hånades. Det var så jag menade.
Det var synd att du bara stött på ett bra argument för brudöverlämning, jag har hittat flera bra här inne bland stolta brudar som ska eller har gått med sin pappa.
Det jag tycker är jobbigt i sådana här diskussioner är att så många kvinnor väljer att enbart njuta av den jämställdhet som så många har kämpat, gråtit och blött för. Det saknas helt vilja att föra jämlikheten vidare eller att ens försöka upprätthålla det som finns.
Vi har alla fått ett arv av kvinnor och män före oss som ansåg att vi är lika mycket värda. Jag tycker att man ska förvalta det arvet och även förränta det så att kommande generationer kan njuta av samma frihet eller till och med få det ännu bättre.
Kan vi dessutom visa resten av världen hur man kan leva jämlikt i ett land så stöttar vi genom vårt blotta exempel kämpande kvinnor och män i andra länder. Större delen av världens befolkning lever under fruktansvärda förhållanden och är ofria.
Allt detta - jag, jag, jag - och - jag struntar i vad andra tycker - känns för mig oerhört sorgligt och det ger en sämre värld till slut, det är jag övertygad om.
Fast i övrigt så tycker jag att det stimulerande och intressant att diskutera.
Ps. Jag har inte sett en enda person skämta om detta allvarliga ämne här inne. Ds.
Så ett stort lycka till till er brudar som kommer att gå in med eran pappa/mamma!
Ta inte det vissa säger här inne om brudöverlämning personligt, utan vill ni ha det så tala med eran präst! För det är väldigt vackert
Peace out!
Sorry TS för OT igen!
Vad jag inte kan förstå är denna fixering vid "min präst säger att det är ok"? Nu är det så att Svenska Kyrkan har riktlinjer för hur en vigsel ska se ut dvs. brud och brudgum går in tillsammans. Att det sedan finns enskilda präster tycker jag är sorgligt då de då missköter sitt ämbete. Tyvärr kan det tom. vara så att prästen ifråga stödjer synen på mannen som familjens överhuvud och därför tycker det är en utmärkt symbolik med brudöverlämning.(Det finns sådana också) Det kan iofs också vara så att prästen inte har tänkt över det hela ordentligt, eller att h*n helt enkelt inte orkar säga emot obstinata brudar. Tyvärr tycker jag att fler präster vågar stå på sig, och framhäva Svenska Kyrkans ställning i saken. Vill man absolut gå in med sin far får man gifta sig någon annanstans.
Har nu läst igenom det som skrivit i denna tråd sedan igår och det är fortfarande lika intressant. Jag håller verkligen med Aleta om det hon skriver nedan, en av de mest provokativa delarna av hela den här diskussionen är just bristen på insikt och en "roffa åt sig"-mentalitet som är läskig. Man undrar ju hur det står till med bildning och historiekunskaper när man har så svårt att argumentera för sin sak med vassare argument än "jag vill visa att jag tycker om min pappa" och "det är så fint".
Jag resonerar som du och har i princip samma erfarenheter. I min släkt verkar det ha varit vanligt att bruden går in tillsammans med sin pappa, annat var otänkbart för mina föräldrar tex när vi berättade vilka vågor som sköljer över denna fråga om ämnet ens andas här på BT... Helt ärligt visste jag inte att kyrkan var emot detta innan jag hamnade här eftersom jag varit på flera bröllop där bruden ej gått in tillsammans med sin blivande make.
Dessutom anser både min blivande man och jag att det är lite konstigt att man går in tillsammans i kyrkan, det är mer logiskt at man går in var och en för sig och sedan ut tillsammans som ett gift par. Det tycker vi är vackert och symboliskt. Så vi får se hur vi går in i kyrkan, men helst vill vi inte gå in tillsammans. (Och ja, vi är så konstiga som tycker så och jag är väldigt lite feminist...)
Varför är det ologiskt att gå in tillsammans?
Man ska ju visa för alla att man har valt varandra, inte att man just har träffats eller aldrig setts förut..
Det är mer ologiskt, tycker jag, att bli överlämnad eftersom ingen av oss i praktiken blir överlämnade på riktigt (hoppas jag).