• Mia 77

Ska din pappa följa dig in?

Kommer din pappa gå vid din sida in i kyrkan eller kommer din m2b att göra det?

• Svar på tråden Ska din pappa följa dig in?
  • kullaberg
    Ore skrev 2009-08-20 13:22:33 följande:
    Det är mer som att man skulle tala om för någon att den blomma de tänkt ha i brudbuketten betyder sorg, död eller liknande på "blomsterspråket". Man har då fått upplysningen, och kan välja annorlunda - eller välja att strunta i det.
    Är inte liljor en sån blomma? Eller har jag fel för mig?

Men även om man väljer att strunta i upplysningen man har fått och symboliken bakom det hela, så blir det ju ändå fortsatt påhopp för att man har väljer att gå in med sin pappa.
  • Meria84

Gifter mig inte i kyrkan, men hade jag gjort det så hade jag gått ner med mannen, inte pappa.

• Panzerfaust
    Alexxxi skrev 2009-08-20 13:07:16 följande:
    Det är en annan sak. I vissa länder är det så. Men att man strävar efter att förbjuda brudöverlämning i sverige hjälper inte i andra länder förbjuda tvångsgifte.
    Det kallas att föregå med gott exempel, hur ska andra förstå att det de gör är fel om ingen påpekar detta för dem?
  • anne på grönkulla

Jag tror det är precis vad du föreslår som jag och flera andra försöker göra. Det brukar mötas av upprörda utrop om att folk blir nedvärderade...

Tess80 skrev 2009-08-20 13:26:09 följande:
    Upplysningar är bra! Men när man väl har sagt sitt om det, så borde det ju inte vara så att man fortsätter att "älta" det hela tiden och säga saker som KAN tolkas som nedsättande mot andra eller trampa på några tår på dom som vill/valt/ska ha brudöverlämning, eller hur?Och sedan borde man märka ifall folk är intresserade utav att höra på upplysningen. Det har liksom gått flera "sidor" OT av ältande med samma saker hela tiden så att man tycker att det liksom räcker nu. Vi har förstått att ni tycker så och vad det betyder osv. Hellre så kan man ju säga liknande: "bara så att ni vet, brudöverlämning har en symbolik som betyder si och så... men självklart, är det så ni vill ha det och får godkänt av eran präst så får det stå för er. Men jag gillar det inte". Punkt!Eller ännu bättre, varför inte starta en egen tråd där ni informerar folk om vad brudöverlämning betyder? På så vis så slipper ni "avbryta" tråden och gå väldigt OT för att berätta hur "illa" det är med brudöverlämning?
  • Alexxxi

Yeah right! Vrf finns det så fattiga länder som det finns då??
    Varför har inte sveriges framgång lett till att andra länder är lika trygga som här?? T.ex.!

Skulle en sån här liten grej ändra bara för att i Sverige är det så och då ska andra länder tänka att nu ska vi bli som Sverige är? Så funkar det inte.

Panzerfaust skrev 2009-08-20 13:39:01 följande:
    Det kallas att föregå med gott exempel, hur ska andra förstå att det de gör är fel om ingen påpekar detta för dem?
  • feministbrud

Jag är inte intresserad av att enbart upplysa. Jag är intresserad av att diksutera och debattera. Om du inte är det så är du fri att sluta läsa detta. Jag vet inte heller om jag tycker att det är så väldans OT att diskutera brudöverlämning i en tråd som handlar om brudöverlämning. Jag tycker att det är hemskt att kvinnor väljer kvinnoförnedrande symboler i sin vigsel och jag vill förstå varför de/ni gör det. Ert beslut påverkar mig i förlängningen och jag vill veta vilka mekanismer som ligger bakom sådana val.

Jag lär mig mycket av dessa debatter!

Upplysningar är bra! Men när man väl har sagt sitt om det, så borde det ju inte vara så att man fortsätter att "älta" det hela tiden och säga saker som KAN tolkas som nedsättande mot andra eller trampa på några tår på dom som vill/valt/ska ha brudöverlämning, eller hur?Och sedan borde man märka ifall folk är intresserade utav att höra på upplysningen. Det har liksom gått flera "sidor" OT av ältande med samma saker hela tiden så att man tycker att det liksom räcker nu. Vi har förstått att ni tycker så och vad det betyder osv. Hellre så kan man ju säga liknande: "bara så att ni vet, brudöverlämning har en symbolik som betyder si och så... men självklart, är det så ni vill ha det och får godkänt av eran präst så får det stå för er. Men jag gillar det inte". Punkt!Eller ännu bättre, varför inte starta en egen tråd där ni informerar folk om vad brudöverlämning betyder? På så vis så slipper ni "avbryta" tråden och gå väldigt OT för att berätta hur "illa" det är med brudöverlämning?
  • feministbrud

Jo, så funkar det. Många länder har fått det mycket bättre de senaste decennierna. Hela Östeuropa är bra exempel på det. att det finns fattiga länder fortfarande kan bero på att både EU och USA har handelshinder mot fattiga länder. Om vi agerade på annat sätt kan vi hjälpa andra att bli mindre fattiga. Så funkar det.

Alexxxi skrev 2009-08-20 13:41:54 följande:
    Yeah right! Vrf finns det så fattiga länder som det finns då?? Varför har inte sveriges framgång lett till att andra länder är lika trygga som här?? T.ex.!Skulle en sån här liten grej ändra bara för att i Sverige är det så och då ska andra länder tänka att nu ska vi bli som Sverige är? Så funkar det inte.
  • Panzerfaust
    Alexxxi skrev 2009-08-20 13:41:54 följande:
    Yeah right! Vrf finns det så fattiga länder som det finns då?? Varför har inte sveriges framgång lett till att andra länder är lika trygga som här?? T.ex.!Skulle en sån här liten grej ändra bara för att i Sverige är det så och då ska andra länder tänka att nu ska vi bli som Sverige är? Så funkar det inte.
    Många bäckar små...

Sedan är det faktiskt så att många unga demokratier tittar på just Sverige som ett föregångsland (andra länder med f.ö).

Varför finns det så många fattiga länder i världen? ja du varje fattigt land har en egen förklaring men sant är att väldigt få länder är fattiga egentligen de satsar bara på fel saker.

Köper man kalashnikovs istället för jordbruksmaskiner när folk svälter är det ganska uppenbart att det kommer gå åt helvete.
  • feministbrud

Eller så satsar man allt på att diktatorn ska ha det bra...

Panzerfaust skrev 2009-08-20 13:52:28 följande:
    Många bäckar små...Sedan är det faktiskt så att många unga demokratier tittar på just Sverige som ett föregångsland (andra länder med f.ö).Varför finns det så många fattiga länder i världen? ja du varje fattigt land har en egen förklaring men sant är att väldigt få länder är fattiga egentligen de satsar bara på fel saker.Köper man kalashnikovs istället för jordbruksmaskiner när folk svälter är det ganska uppenbart att det kommer gå åt helvete.
  • Ore
    jag är också intresserad av diskussion, höra argument och bedöma relevansen i detta.

Jag har för länge sedan förstått att många tar det oerhört personligt, vet inte riktigt varför??? Det finns ju så många andra saker där folk gör olika, utifrån vad som passar dem, och där andra tycker till - men som inte tas lika personligt?

Jag tänker inte säga att jag tycker brudöverlämning är ok bara för att någons präst tycker det. Jag tycker att den prästen begår tjänstefel i någon form.

Och jag tänker inte sluta debattera frågan, eftersom jag anser att den är viktig, och att den har påverkan på mig i längden. Vem vet, någon gång i framtiden kanske min son (har ingen, men hypotetiskt sett) vill gifta mig med en som är dotter till någon som blivit överlämnad och har en "gullifierad" version av vad det innebär... Det kan ju bli en viss konflikt där...

För övrigt så är det ju så att det krävs två parter för att en sak ska ältas... Jag är en del av den ena parten, du är en del av den andra. Så du har bidragit lika mycket till "ältandet".
Svar på tråden Ska din pappa följa dig in?