• Mia 77

Ska din pappa följa dig in?

Kommer din pappa gå vid din sida in i kyrkan eller kommer din m2b att göra det?

• Svar på tråden Ska din pappa följa dig in?
  • kullaberg
    rosarosen1 skrev 2009-08-20 12:43:37 följande:
    Det sjuka är att vissa som är emot "överlämningen" här inne riktigt gör NARR av oss som tycker det är fint. Alltså ni riktigt HÅNAR oss, man ser ju det tydligt i era inlägg. Jag tycker man kan diskutera och ha olika åsikter, man får gärna bli upprörd och argumentera. Men så som vissa håller på här inne, det är riktigt TASKIGT.Tack för mig.
    Ja eller hur! Och dessutom spårar det alltid ur och in på andra märkliga diskussioner som inte alls hör hit...
  • Stardusty

Är inte faktumet att folk försöker upplysa er om symboliken ett bevis för att folk faktiskt bryr sig om hur man tänkte förr? Och att folk fortfarande tycker att företeelsen symboliserar det? Som att jag t.ex. fortfarande får rysningar om någon gör en Hitler-hälsning för att jag vet vad det symboliserar? Och att jag aldrig skulle bära ett hakkors på jobbet bara för att jag tycker att det är en "fin" symbol utan att reflektera över hur det kan uppfattas av andra?

Alexxxi skrev 2009-08-20 12:47:33 följande:
    I totally agree! Men det är nog för att dem har så svårt att inse att folk verkligen INTE bryr sig om hur man tänkte för ang just detta. De använder ord som ÄGDE bara för att få oss att känna oss nedvärderade. Men det funkar tyvärr inte.
  • Panzerfaust

Det är trots allt så att om man tror att man kan bortse från symboliken i sitt agerande så har man inte riktigt tänkt färdigt. Om man i ett sammanhang som ett bröllop aktivt väljer en utländsk sedvänja som dessutom tolkas som kvinnofientlig får man nog leva med reaktioner och det faktum att det irriterar folk. Argumentet "det är min dag och jag gör som jag vill" är tämligen värdelöst i sammanhanget. Men visst finns det majoritet hos kvinnor att dra tillbaka klockan för kampen om kvinnors rättigheter så kan vi börja med att ta bort rösträtten igen, bara för att det är lite småkul och mysigt att kunna göra det.

• Flygande taxen

Jag har läst alla inlägg här och tycker nog inte att de som är emot hånar de som är för.

Kanske det bara är mer välformulerade argument som "träffar rätt"? Att folk tar på näsan av det alltså?
    Vet ej...

Men det kan jag säga, att jag har hängt på flera olika forum, och BT är det absolut snällaste forum jag någonsin varit på!

• Aleta

Det tycker inte jag. Jag har inte sett någon göra narr av någon annan här inne.
    Är det inte så att när man får höra en annan åsikt om något man har bestämt sig för så åker taggarna fort ut och man känner sig angripen.

Att bli upplyst om vad det betyder är inte samma sak som att någon försöker håna en.

Att inte bara blint följa traditioner utan att ifrågasätta dem ibland är hälsosamt. Det är bara att se på andra länder där vissa traditioner får katastrofala följder för individen, men ändå följs den (kvinnlig omskärelse t ex).

rosarosen1 skrev 2009-08-20 12:43:37 följande:
    Det sjuka är att vissa som är emot "överlämningen" här inne riktigt gör NARR av oss som tycker det är fint. Alltså ni riktigt HÅNAR oss, man ser ju det tydligt i era inlägg. Jag tycker man kan diskutera och ha olika åsikter, man får gärna bli upprörd och argumentera. Men så som vissa håller på här inne, det är riktigt TASKIGT.Tack för mig.
  • Alexxxi

Upplysningar skadar inte, men nertryckningar är en helt annan grej! Ingen här har sagt att symboliseringen av det inte stämmer. Men vi bryr oss inte, för detta va för längesen. Och jag tror inte det va lika blodigt allvar som en Hitlerhälsning faktiskt.

Även OM man tvingades till gifte, men det gjorde ju mannen med.

Stardusty skrev 2009-08-20 12:52:08 följande:
    Är inte faktumet att folk försöker upplysa er om symboliken ett bevis för att folk faktiskt bryr sig om hur man tänkte förr? Och att folk fortfarande tycker att företeelsen symboliserar det? Som att jag t.ex. fortfarande får rysningar om någon gör en Hitler-hälsning för att jag vet vad det symboliserar? Och att jag aldrig skulle bära ett hakkors på jobbet bara för att jag tycker att det är en "fin" symbol utan att reflektera över hur det kan uppfattas av andra?
  • allehanda
    Alexxxi skrev 2009-08-20 12:55:28 följande:
    Upplysningar skadar inte, men nertryckningar är en helt annan grej! Ingen här har sagt att symboliseringen av det inte stämmer. Men vi bryr oss inte, för detta va för längesen. Och jag tror inte det va lika blodigt allvar som en Hitlerhälsning faktiskt.Även OM man tvingades till gifte, men det gjorde ju mannen med.
    Mannen tvingades inte, han valde vem han skulle gifta sig med utifrån hur stor hemgift som bruden förde med sig i boet. Alltså en ekonomisk uppgörelse.
  • Alexxxi

Kanske det. Men detta är ändå nånting som hände för längesen.
    Snälla istället för att sitta här och bekymra sig över att en brud vill gå in med sin pappa till altaret och göra en sån big deal av det kan man istället engagera sig i fattigdom. Det är nog mer synd om dem än att kvinnor inte har samma rättigheter som män!

NU är detta verkligen OT men det är inte lönt att diskutera detta ämnet mer. Vi tycker olika så är det bara.

allehanda skrev 2009-08-20 12:58:24 följande:
    Mannen tvingades inte, han valde vem han skulle gifta sig med utifrån hur stor hemgift som bruden förde med sig i boet. Alltså en ekonomisk uppgörelse.
  • Flygande taxen
    Alexxxi skrev 2009-08-20 12:55:28 följande:
    Och jag tror inte det va lika blodigt allvar som en Hitlerhälsning faktiskt.
    Om du tycker att en hälsning är mer allvarlig än ett livslångt äktenskap så har du väl rätt.
  • Panzerfaust
    allehanda skrev 2009-08-20 12:58:24 följande:
    Nåja det både finns och fanns alla upptänkliga varianter där även män tvingades till äktenskap, däremot var det socialt acceptabelt med älskarinnor.
Svar på tråden Ska din pappa följa dig in?