• Mia 77

Ska din pappa följa dig in?

Kommer din pappa gå vid din sida in i kyrkan eller kommer din m2b att göra det?

• Svar på tråden Ska din pappa följa dig in?
  • Mia 77

Oj herregud... inte visste jag att detta var en sådan känslig fråga.. Trodde alla gjorde som man ville utan att man ska behöva försvara sig varför man gör si eller så

• Myrina

Men herregud, är det här ett forum där man bara ska hålla med och acceptera vad som helst bara för att vissa har ömtåliga tår? Det är ju helt riktigt att man påpekar (i en tråd som dessutom handlar om ämnet) att denna sedvänja underminerar ett arbete som bedrivits i mer än 150 år för att öka jämställdheten mellan män och kvinnor? Nu ska jag posta en länk till en artikel i DN som pekar på ett fenomen som i alla fall jag tror är grunden till varför det blivit populärt med brudöverlämning. www.dn.se/nyheter/sverige/vi-har-blivit-mastare-pa-familjehyckleri-1.502414

Heja feministbrud!

• Superstarfia
    Myrina skrev 2009-08-19 19:23:27 följande:
    Men herregud, är det här ett forum där man bara ska hålla med och acceptera vad som helst bara för att vissa har ömtåliga tår? Det är ju helt riktigt att man påpekar (i en tråd som dessutom handlar om ämnet) att denna sedvänja underminerar ett arbete som bedrivits i mer än 150 år för att öka jämställdheten mellan män och kvinnor? Nu ska jag posta en länk till en artikel i DN som pekar på ett fenomen som i alla fall jag tror är grunden till varför det blivit populärt med brudöverlämning. www.dn.se/nyheter/sverige/vi-har-blivit-masta...Heja feministbrud!
    men vad är problemet om vissa VILL hadet så, och inte ser det som något som strider mot jämställdheten? alla får väl göra som dom vill utan att nån ska säga åt mig vad som är rätt eller fel?

tjejen frågade hur andra skulle göra, inte om vad som är rätt eller fel?

eller har ja tolkat ts fel? För det står ju rätt klart att hon undrar hur NI kommer göra.. å inte vad andra tycker om saken....

Så alla diskussioner om det är rätt eller fel känns väldigt OT!
  • Aleta

Jag tycker ju att de som väljer att spela upp symboler som manifesterar ojämlikhet på sätt och vis förtrycker mig och i framtiden mina barn.

Danmark har en annan tradition och framförallt bruden i detta sammanhang som ju kommer från Australien.
    Det är mycket mer förståeligt att man följer en gammal trdition och även mycket svårare att bryta dem. Speciellt för kungliga som ju är väldigt hört knutna till etiketten.
    Du ska få se att varken Madeleine eller Victoria kommer att bli överlämnade utan de kommer att gå in hand i hand med sina respektive blivande makar.

pluggisen skrev 2009-08-19 18:15:56 följande:
    varför ska ni vara så negativa. Det kan faktiskt vara en fin gest att pappan leder en in och det finns brudpar som vill göra detta. Jag tycker ni förtrycker de brudar som vill gå in med sin pappa. Detta behöver inte vara en negativ sed. Titta på alla kungliga, senast var det danmarks prins blivande fru som blev eskorterad av sin far in i kyrkan och det var inget fel i det...... Jag ser inget fel i detta. Och frågan var faktiskt : Ska din pappa leda dig in?? och inget annat....Ska vi diskutera det så kan vi ju diskutera fler ämnen som de brudpar som väljer att bjuda in till sitt eget bröllop och sedan ta ut kuvertavgift eller ha betalbar.,varför gör man det? Hra man inte råd att bjuda ska man verkligen ställa till med så stort bröllop då??Jag tycker fortfarande att det är upp till var och en att göra som dom själva vill så länge båda parter är med på det.
  • Aleta

Varför jag bryr mig om detta:

*Jag vill att mina flickor i framtiden ska vara ännu mer jämlika än vad samhället tillåter idag. Att spela upp förlegad symbolik med kvinnan som handelsvara öppnar dörrar för tillbakagång i jämställdheten.

*Jag vill att Sverige ska gå i framkant och visa resten av världen hur det ska vara. Alla är lika mycket värda. Jag minns att en fransk kvinna inföe vårt EU-inträde sa: "Varför vill svenska kvinnor gå med? De kommer att få det sämre om Sverige blir mer likt resten av Europa, men jag personligen jublar och hoppas att vi får det mer likt svenska kvinnor istället."

*Jag tycker om gamla traditioner och motsätter mig Hollywoodifiering, men det argumentet är mindre viktigt och det kan jag egentligen helt bortse ifrån.

sofia10 skrev 2009-08-19 17:59:47 följande:
    Helt ärligt! Hur kan man bry sig såååå mycket om vad och varför pappan gick in med dotter???Jag känner mig som en väldigt självständig kvinna jag vill ändå gå in med min pappa!Hur kan man bara tycka att det är sååååå fel, jag förstår inte det?
  • Myrina

Aleta: Fantastiskt bra skrivet, jag håller med till 100%.

• Aleta

Eftersom svenska kyrkan inte vill ha brudöverlämning och det aldrig har förekommit i Sverige så törs jag med säkerhet säga att de kommer att gå in med sina respektive.

Myrina skrev 2009-08-19 18:26:55 följande:
    Ja det är ju verkligen en intressant fråga, huruvida Madde och Vickan kommer att ledas in till altaret som boskap eller inte... Men med tanke på att båda varit tvungna att be sin far om tillåtelse för att få gifta sig samt att de i princip behöver framstå som oskulder innan förlovningen så kan man ju tänka sig vartåt det lutar om man säger så.
  • Aleta

Om någon av våra döttrar ber om det så kommer både min man och jag att känna oss oerhört misslyckade. Han är en större feminist än jag.

sofia10 skrev 2009-08-19 18:29:36 följande:
    Jag tycker att det är för att pappan var första "mannen" i dotterns liv!Jag har en dotter och om hon gifter sig någon gång om många år så hoppas jag att hon ber sin pappa följa henne in, det blir en komplimang till mig också att hon är nöjd av valet till pappa som jag en gång gjort!
  • Aleta

Tack!

Myrina skrev 2009-08-19 19:47:19 följande:
    Aleta: Fantastiskt bra skrivet, jag håller med till 100%.
  • Nordiskbrud

Det är så trist att det alltid ska bli samma "tjafs" kring denna fråga De som är emot kommer alltid att vara MOT brudöverlämmning och de som är för kommer alltid att vara FÖR brudöverlämmning. Och här kommer en liten harang med MIN åsikt...

För mig ligger det ett stort fel i just termen brudöverlämning men det hör inte hit. I dagens moderna samhälle ringer det fel eftersom väldigt få faktiskt tolkar in så otroligt mycket i denna handling som motståndarna här på BT.... (Enligt MIN mening!)

Vet inte om det beror på att jag är halvskåning och därmed influerad från Danmark men brudöverlämmning är inget som jag förknippar med bakåtsträvanden. Resonemangen som många för här är för mig främmande. Mn anser ni att länder som till exempel Storbritannien, Danmark, Norge, USA ligger efter Sverige ur jämställdhets perspektiv? Okej, länder med brudöverlämmning i dess rätta bemärkelse har mycket långt kvar - på alla områden! (Tänk på att även killarna där tvingas att gifta sig, det är inte bara bruden som tvingas...) Vill man "hjälpa" dem så är det inte rätt sätt att vara hårda motståndare till just brudöverlämning utan i så fall bör man vara motståndare till äktenskap i sig.
    Den kvinna och den man som tvingas att gifta sig tvingas in i ett äktenskap oavsett hur de än tar sig in i kyrkan! De sker oavsett om landet "praktiserar" brudöverlämning eller om paret går in tillsammans, bruden ensam, brudgummen med sina föräldrar och bruden med sina osv osv på nu hur många sätt man ta sig fram till den person som skall viga. Det går inte att peka ut just brudöverlämning som det hemskaste som finns, tvånget att viga två personer ligger inte enkom i denna handling.

Länder som tex haft kvinnlig rösträtt längre än Sverige har brudöverlämmning. Och kvinnlig rösträtt är för mig så mycket viktigare än frågan om brudöverlämmning för att markera hur långt ett land kommit.

Svar på tråden Ska din pappa följa dig in?