• Mia 77

Ska din pappa följa dig in?

Kommer din pappa gå vid din sida in i kyrkan eller kommer din m2b att göra det?

• Svar på tråden Ska din pappa följa dig in?
  • Imma

Men om det inte har med gammal, historisk sybolik att göra när ni väljer brudöverlämningen idag - varför är det i princip alltid bruden som blir inledd av sin far det handlar om nu också? Varför väljer inte brudgummen att manifestera sin kärlek till sin pappa eller mamma, eller varför går bruden så sällan in med sin mor?

Är det verkligen alltid så att det just är brud-brudens far som har en sån fantastisk relation till varandra?

Maalina skrev 2009-08-19 16:03:35 följande:
    Håller med! Alltid samma sak med dessa trådar..Som du säger, varför skulle vi plötsligt falla tillbaka till uråldigt tänkande bara för att vi ska gifta oss?Jag har bott själv, försörjer mig själv, betalar mina räkningar själv, har mitt eget sociala liv... Med andra ord; jag är inte beroende av en man!Däremot har jag VALT att leva med en man och jag väljer att låta min pappa vandra ner längs altargången med mig. Han "ger inte bort mig" - Han följer mig! Bara för att en handling betydde en sak för länge sedan betyder inte att symboliken måste vara densamma idag...
  • rosarosen1

Ja enligt dig så klarar jag ju mig inte själv så jag var ju tvungen att hålla någon man i armen hela kvällen.

Jag valde den här "symbolen" för att jag tycker det är fint, jag ville gå med min pappa. Jag ville att min pappa skulle vara delaktig i bröllopet, han är oehört stolt över sin dotter och var mycket rörd när jag frågade honom. Jag står min pappa mycket nära. Detta innebär inte att han hållt mig instängd och sedan sålt mig för 20 kor till min man. Jag är inte beroende av en man, varken då eller nu.

Förstår inte vad det är jag ska förklara för dig.

feministbrud skrev 2009-08-19 16:05:28 följande:
    Men då undrar jag varför du väljer en sådan symbol i din vigsel.
  • rosarosen1

Du säger att det är hollywood traditioner, visst det är ju väldigt vanligt i USA. MEN, jag säger det igen. ALLA gör precis som de själva vill. vill man gå med sin pappa så ska man få göra det. Det är kanske inte direkt så att man tänker: "Jag ska göra precis som de gör i Hollywood". O tänker man så, shit the same, för alla gör som de vill. Så länge man mår bra av det!

feministbrud skrev 2009-08-19 16:07:28 följande:
    Me förstår du inte hur det där låter? Du är inte beroende av en man, men varför i herrans namn vill du ändå manifestera ofirhet i din vigsel???Och varför vill folk helt plötsligt föra in hollywood-traditioner bara för att de ska gifta sig, är min fråga!
  • jojoånick09

Ska din pappa följa dig in?

svar nej,även om det är en gammal sed och tradition att ens far skall följa bruden in så går både vi och prästen emot denna sed.. det är gammal modigt,enligt prästen är kvinnan i dessa tider en egen indevid och har en vilja själv än förr.

så förr symboliserade det ju att dottern giftes bort till en annan man då det var ännu mer mansdominerat alltså "från en man till en man". Så min präst och hans församling var emot detta så nu skall vi gå in samtidigt jag och min m2b.

jag blev lika paff som min pappa samtidigt som både han och jag tycker det är bra...

• Alexxxi

Och?? Det är ens PAPPA som lämnar över en! Det är inte så att man väljer en man från gatan bara för symbolikens skull!!

Och du borde veta att ÖVERLÄMNA kan tolkas på precis vilket sätt man en vill tolka det! Så löjligt att man ens tänker så när det gäller en sån liten del av själva vigseln!

feministbrud skrev 2009-08-19 15:57:46 följande:
    Det är möjligt att du ser det på annat vis, men likväl betyder det att man lämnas över från en man till en annan. Slå upp överlämna i en ordbok och se vad det betyder!Jag kan inte i mitt liv förstå hur man INTE kan se och förstå innebörden när man själv använder ordet överlämna.
  • Ore
    rosarosen1 skrev 2009-08-19 15:58:42 följande:
    Det är helt otroligt vad dessa trådar ALLTID flippar ut. Jag blev "överlämnad" av min pappa. Gifte mig med min man utomhus, helt borgerlig vigsel. Det var väldigt fint, ingen hade ngt konstigt att säga om detta. Jag har varit på bröllop i kyrkan där min vän gick in med sin pappa, inga problem med det heller. Jag förstår inte vad problemet är? Man gör väl som man vill? Jag är inte kuvad på nåt sätt, blev inte tvingad av min man eller min pappa. Jag gjorde precis som JAG ville. Är så trött när vissa här inne blir helt galna när man nämner att man vill gå in med sin far. det har väl inget med kvinnorförtryck att göra? "Lämna över från en man till en annan". Jo tjena, jag har ju aldrig klarat mig själv, har varit beroende av min far fram tills jag träffade en ny man som kunde "ta hand om mig".
    Jag tycker inte det är utflippat...? Däremot är det ju bara att konstatera att folk har olika åsikter i frågan. Å andra sidan förstår jag inte varför folk tar mer illa upp om jag säger att jag är emot brudöverlämning, jämfört med om jag skulle säga att jag tycker rosor är fult. Bara för att jag tycker det är fult, betyder det ju inte att alla måste tycka det.

Däremot så finns det en hel del FAKTA kring brudöverlämning, som man inte kan bortse från. Historisk bakgrund, tillämpning på andra ställen, kvarvarande symbolik, kyrkans ståndpunkt m.m.

Och JO, brudöverlämning är en symbol för att kvinnan är underställd mannen och lämnas från en förmyndare till en annan. Jag ser den symboliken, liksom många andra, och vänder mig emot den. Även Svenska kyrkan ser den symboliken, och är emot brudöverlämning MEN har inte gett några tydliga direktiv, bara en allmän rekommendation och en förklaring av hur kyrkan anser att en vigsel ska gå till.

Och vill man göra precis som man vill, så står det en fritt. Du kan säkert bli inledd i koppel också om du vill, men inte i kyrkan... Välj en borgerlig vigsel då.

Att en blivande brud tycker att det har en annan betydelse, än vad kyrkan har spelar egentligen inte så stor roll. Vill man gifta sig i kyrkan, så får man göra det enligt den givna ordning som finns där. I det ingår löftena, en ring, minst två psalmer och litet andra grejer. Och den föreskrivna ordningen säger att brudparet går in gemensamt.

Själv tycker jag det drar åt tjänstefel att gå emot sin arbetsgivares vilja, även om det inte är en uttalad påföljd. Om min arbetsgivare säger att "såhär gör vi den här grejen på det här företaget" så gör ju inte jag tvärtom?

Alla präster som godkänner brudöverlämning gör tvärtom.
  • Ore
    Alexxxi skrev 2009-08-19 16:37:31 följande:
    Och?? Det är ens PAPPA som lämnar över en! Det är inte så att man väljer en man från gatan bara för symbolikens skull!! Och du borde veta att ÖVERLÄMNA kan tolkas på precis vilket sätt man en vill tolka det! Så löjligt att man ens tänker så när det gäller en sån liten del av själva vigseln!
    Varför inte din mamma? Eller varför har ni inte överlämning av brudgummen till bruden, från någon av hans föräldrar?
  • Alexxxi

För att enligt traditionen så är det pappan och det är det som är det fina i hela.

Det handlar inte om nån överlämning i sig utan bara själva grejjen att pappan för stolt över sin dotter till sin blivande.

Och visst, VARFÖR förs inte mannen av sin mamma? Så har det inte varit men det finns inget som säger att det inte kan bli?

Men nej svenska kyrkan skulle nog INTE tillåta det heller!

Ore skrev 2009-08-19 16:40:55 följande:
    Varför inte din mamma? Eller varför har ni inte överlämning av brudgummen till bruden, från någon av hans föräldrar?
  • Imma

Enligt vilken tradition är det pappan som leder in bruden?

Alexxxi skrev 2009-08-19 16:47:02 följande:
    För att enligt traditionen så är det pappan och det är det som är det fina i hela.Det handlar inte om nån överlämning i sig utan bara själva grejjen att pappan för stolt över sin dotter till sin blivande.Och visst, VARFÖR förs inte mannen av sin mamma? Så har det inte varit men det finns inget som säger att det inte kan bli?Men nej svenska kyrkan skulle nog INTE tillåta det heller!
  • Alexxxi

Den kristna traditionen antagligen! Vad vet jag?? Jag har känt till det sen jag va liten! Och för mig är det en slags tradition även om det inte är ett måste hos oss!

Imma skrev 2009-08-19 16:52:52 följande:
    Enligt vilken tradition är det pappan som leder in bruden?
Svar på tråden Ska din pappa följa dig in?