Ska din pappa följa dig in?
Kommer din pappa gå vid din sida in i kyrkan eller kommer din m2b att göra det?
Kommer din pappa gå vid din sida in i kyrkan eller kommer din m2b att göra det?
Vi hade först tänkt att min mamma skulle lämna över mig då det inte finns någon pappa med i bilden men sen när vi prata med prästen såg kyrkan osv så bestämde vi oss för att gå in tillsammans :D Kändes heelt rätt ! Skönt att ha stöd ifrån varandra ! Och det där med att bli överlämnad är tydligen inte svenkt men fler och fler gör så !
En av anledningar till att jag ev vill att min pappa ska lämna över mig är för att det är en dansk tradition och jag är halvdansk. Jag tycker det är fint om man kan ta lite från alla påbrån man har och slå ihop det Och som sagt, min församling har inget emot det. Så nu gäller det bara att tänka igenom för och emot och bestämma sig.
Jag läste i en annan tråd det kanske bästa inlägget av alla i denna fråga, kommer dock inte ihåg vem som skrev det. Alla ni som tycker att "brudöverlämning" är en gullig tradition som ju saknar all annan innebörd kan ju fundera på om det vore lika finstämt och mysigt om bruden väntade vid altaret och brudgummen kom vandrande hand i hand med sin mamma längs altargången? Det hade väl verkligen varit inget annat än en gullig tradition (ja, kanske till och med lite gammaldags?!) och visst hade det verkligen fört associationerna till en vuxen och självständig man?
Ärligt talat, jag är ganska övertygad om att ingen av mina vänner (manliga och kvinnliga) skulle kunna tänka annat än att den som väljer att bli _överlämnad_ av en förälder (oavsett kön) vid sin vigsel var lite enkel? Även om man förstås av hyfs inte skulle säga något (vilket nog är anledningen till att många som kör med denna "nya" sedvänja inte får höra något heller) så skulle man ju verkligen tycka synd om den stackare som väljer att frivilligt gå in i en tradition som har sin grund i kvinnoförtryck vid sin egen vigsel. Tragiskt. Men, men, man kan ju alltid hoppas på att samma person nöjer sig med längre lön och mer dubbelarbete hemma även i framtiden utan att beklaga sig- det är ju också ganska gulliga traditioner när man tänker efter? Eller?
Tess80 skrev 2009-08-17 16:20:42 följande:
Flygande taxen skrev 2009-08-19 12:31:51 följande:
Kan nån förklara för mig VARFÖR brudöverlämning INTE tillåts av kyrkan? Eller vrf man ska behöva fråga om det?? Vad är det för fel med att bli överlämnad av sin pappa?
Har inte hängt med på den här tråden frå början... tacksam för svar.
Men att dra upp hakkors och annat dyl. är ju bara helt oväsentligt i brudöverlämningsfrågan, enligt mig. För jag hade inte brudöverlämning på gamla andra traditioners syn sätt, och jag gör inte illa någon alls!
Att du ens kan jämföra dessa är ju jäkligt märkligt och man börjar undra hur folk resonerar igentligen... Som jag sa innan (läs gärna hela mitt tidigare inlägg) att detta är MIN åsikt ang BRUDÖVERLÄMNING och ingenting annat! Och jag har inget fel i det och jag står för det jag tycker och behöver inte förklara mig någe mer. Punkt slut för det!