• Mia 77

Ska din pappa följa dig in?

Kommer din pappa gå vid din sida in i kyrkan eller kommer din m2b att göra det?

• Svar på tråden Ska din pappa följa dig in?
  • Imma

Du skrev exakt det jag menade, men mycket bättre och med färre ord!

Ore skrev 2009-08-17 15:32:23 följande:
    Jag tillhör dem som tycker att det är helt onödigt att ha brudöverlämning, med den solkiga symboliken som finns, och precis som Imma så skulle jag sitta (och har gjort så!) med en litet märklig känsla och undra varför ett i övrigt jämlikt och jämställt par valt att ha brudöverlämning. Fortfarande så förstår jag inte detta, och det är en grej som stör litet när jag minns det bröllopet - oavsett hur glad jag är för parets skull. Övriga exempel på hur man tillmötesgår gästerna är ganska orelevanta... Om jag inte gillar brudöverlämning, så hålls det ju ingen specialceremoni för att jag som gäst inte ska ta illa upp. Alkohol, matvaror m.m. kan man erbjuda ett annat alternativ, som då fungerar bättre. Personen som inte kan simma bör väl inte gå för nära vattnet, antar jag (ren självbevarelsedrift?). Angående att de homosexuella inte får gifta sig i kyrkan så är ju inte så att de skulle ta illa upp för att någon annan gör det? Eller varför skulle de annars sträva efter att göra likadant?
  • bria

Det jag har svårast med när det gäller brudöverlämning är inte att de vill göra det, utan det faktum att de som vill bli överlämnade vill göra det i kyrkan! Alltså även om de flesta inte är särskilt religiösa i dagens samhälle betyder det inte att man får göra som man vill i kyrkan! Svenska kyrkans officiella ställning är att de avråder från överlämning. Varför måste de som vill bli överlämnade promt vara i kyrkan. Ha ceremonin utomhus, på stranden, på något fint slott eller vart som helst utom kyrkan!

Vad är viktigare, att vara i kyrkan eller att pappa överlämnar bruden? Tänk efter ska verkligen ens egna enda bröllopsdag vara så viktig att man anser sig ha rätt att köra över kyrkan som funnits i två tusen år?

Vill man prompt gifta sig i kyrkan tycker jag att man ska anpassa sig efter kyrkan och inte anpassa kyrkan efter sig själv!

• Tess80

Men vi har aldrig haft brudöverlämning som tradition i svenska kyrkan! Det har aldrig funnits i den svenska kyrkan tidigare. Så därför vill jag gärna införa rätten i att varje brudpar får välja hur man ska gå in i kyrkan, antingen tillsammans med sin man ELLER ha brudöverlämning! Bli lite modern i samtiden. Att vara fri och ha valmöjligheter. För det är ändå så många som vill ha brudöverlämning i kyrkan!

Och varför i herrans namn skulle vi ta vad symboliken i vad andra länder har haft för syn på detta?? Det kan jag i min vildaste fantasi inte förstå, och kommer aldrig att göra det heller! Det var ju inte ens där jag gifte mig! Vad andra länder har för synsätt på saker o ting, berör mig inte så värst mycket (framför allt inte om detta). Man har nog med sitt eget som det är ändå.

Nog om detta trams och om att brudöverlämning är "fel och fult"! För det är det absolut INTE! Det är bland det finaste man kan göra, för att det blir som brudparet själva valt (tillsammans med sin präst)!

Jag skriver bara hur jag tycker att det ska vara. Och jag kommer inte att förklara mig någe mer heller i varför jag tycker som jag tycker, utan det har redan framgåtts här.

Förlåt TS, nu blev detta inlägg väldigt långt inlägg och väldigt OT!!!! Sorry!

• bria

Införandet utav brudöverlämning i svenska kyrkan är en helt annan diskussion. Jag tycker inte att brudöverlämning är fel eller fult bara att det rimmar illa att folk vill göra det i kyrkan, eftersom att kyrkan motsätter sig det.

man kan gifta sig på andra sätt än genom kyrkan. Så jag förstår inte diskussionen att man ska anpassa kyrkan efter hur man vill ha sin vigsel när man kan ha sin vigsel på andra ställen än hos kyrkan.

En bekant till mig gifte sig till hästrygg, hur skulle det ha sett ut i en kyrkan? Eftersom hon ville gifta sig till hästrygg sökte de upp en plats där de kunde bli vigda till hästrygg. De blev gifta utan att vara i kyrkan och de fick den dagen de önskade sig.

• kullaberg

Jag har precis varit i kontakt med min församling och de säger så här: Det finns inget som helst hinder i vår församling att din pappa följer dig upp till altaret.

Så, varför skulle jag då "gå emot kyrkan" om jag väljer att min pappa ska följa mig upp? Det framgår ju klart och tydligt att det inte är ett hinder för min församling.

Det kanske inte är en allmän uppfattning av svenska kyrkan, men min församling har ju uppenbarligen inget emot det???!!

• Tess80
    bria skrev 2009-08-17 16:34:01 följande:
    Införandet utav brudöverlämning i svenska kyrkan är en helt annan diskussion. Jag tycker inte att brudöverlämning är fel eller fult bara att det rimmar illa att folk vill göra det i kyrkan, eftersom att kyrkan motsätter sig det.man kan gifta sig på andra sätt än genom kyrkan. Så jag förstår inte diskussionen att man ska anpassa kyrkan efter hur man vill ha sin vigsel när man kan ha sin vigsel på andra ställen än hos kyrkan. En bekant till mig gifte sig till hästrygg, hur skulle det ha sett ut i en kyrkan? Eftersom hon ville gifta sig till hästrygg sökte de upp en plats där de kunde bli vigda till hästrygg. De blev gifta utan att vara i kyrkan och de fick den dagen de önskade sig.
    Men det är många som inte vill gifta sig någon annan stans än i kyrkan pga. olika skäl säkerligen. Jag är troende och min son går även han på kyrkans barntimmar mm. Så därför valde vi kyrkan! Och sedan så tycker vi att kyrkan är mycket finare än i rådshus och älskar olika kyrkors historier och händelser!

Men att folk ska kunna få valfriheten att välja hur dom vill gå in i kyrkan anser jag borde kunna finnas!
  • bria

Jag menar inte att förarga någon(kullaberg). Det enda jag säger är att om jag skulle vilja att min far överlämnade mig så skulle jag kanske inte välja kyrkan i och med att den officiella ståndpunkten är att de avråder från det. Skulle jag väldigt gärna vilja vara i kyrkan så skulle jag självklart fråga om det är okej ändå.

Alltså jag skulle anpassa vigseln efter förutsättningarna och inte tycka att jag kan anpassa förutsättningarna efter vigseln som jag vill ha den. Det jag motsätter mig är när folk förväntar sig att det ska vara okej utan att ha frågat eller att de blir arga då det inte får. Då har man missat något.

Om många församlingar går med på brudöverlämning och inte tar skada utav av det så är det en bra sak. Sedan att jag tycker att brudöverlämning sätter för mycket fokus på bruden istället för brudparet, är min egen åsikt som inte har något med huruvida man ska låta sin far leda sig eller inte.

ibland kan jag känna att folk behandlar kyrkor som vilken lokal som helst (vilket det uppenbarligen inte är i ditt fall Tess80). I kyrkan finns det vissa ordningar man bör vara beredd att följa om man vill gifta sig där. Det kan innebära att brudöverlämning inte är okej eller så är det okej.

• kullaberg

Bria, jag håller med dig helt och hållet med att är det inte ok för den församling/präst som ska viga en så ska man inte göra det heller! Nu har jag inte bestämt hur jag ska göra ännu, men nu vet jag iaf att det är ok för min församling. Det var väl mest det jag ville ha sagt, att är det ok för sin församling så ser jag inte att det inte skulle vara ok... Ja, om ni förstår vad jag menar

• allehanda
    Tess80 skrev 2009-08-17 16:20:42 följande:
    Men vi har aldrig haft brudöverlämning som tradition i svenska kyrkan! Det har aldrig funnits i den svenska kyrkan tidigare. Så därför vill jag gärna införa rätten i att varje brudpar får välja hur man ska gå in i kyrkan, antingen tillsammans med sin man ELLER ha brudöverlämning! Bli lite modern i samtiden. Att vara fri och ha valmöjligheter.
    Då hoppas jag verkligen att du har engagerat dig i kyrkvalet som äger rum om en månad, för det är där man för fram såna här saker, det fixar man inte på ett forum. Tips till alla som vill förändra något inom kyrkan, tag kontakt med pastorsexp. så skickar de er vidare till det politiskt valda kyrkofullmäktige och/eller kyrkorådet och de kommer att ta emot er med öppna armar för de behöver yngre förmågor. Tänk bara på att det skall till politisk majoritet och sedan har ofta kyrkoherden sitt att säga och biskopen för att inte tala om kyrkomötet med ärkebiskopen i spetsen. Så gör jag.
  • Tess80

Ja du behöver inte vara "orolig". Det där är jag redan engagerad i

allehanda skrev 2009-08-17 17:11:49 följande:
    Då hoppas jag verkligen att du har engagerat dig i kyrkvalet som äger rum om en månad, för det är där man för fram såna här saker, det fixar man inte på ett forum. Tips till alla som vill förändra något inom kyrkan, tag kontakt med pastorsexp. så skickar de er vidare till det politiskt valda kyrkofullmäktige och/eller kyrkorådet och de kommer att ta emot er med öppna armar för de behöver yngre förmågor. Tänk bara på att det skall till politisk majoritet och sedan har ofta kyrkoherden sitt att säga och biskopen för att inte tala om kyrkomötet med ärkebiskopen i spetsen. Så gör jag.
Svar på tråden Ska din pappa följa dig in?