Ska din pappa följa dig in?
Kommer din pappa gå vid din sida in i kyrkan eller kommer din m2b att göra det?
Kommer din pappa gå vid din sida in i kyrkan eller kommer din m2b att göra det?
Som många redan sagt finns det enorma mängder med trådar i ämnet, och många starka känslor. Hur det än blir för dig så kan det vara bra att veta att frågan är kontroversiell, även inom Svenska Kyrkan. Det finns officiella uttalanden där biskopar avråder från att tillåta brudöverlämning, samtidigt som det finns präster som godkänner det. Väljer ni en kyrklig vigsel har prästen sista ordet även i fråga om brudöverlämning.
Så frågan väcker heta känslor. Läs på och fundera innan du bestämmer dig för vad du vill.
Som många redan sagt finns det enorma mängder med trådar i ämnet, och många starka känslor. Hur det än blir för dig så kan det vara bra att veta att frågan är kontroversiell, även inom Svenska Kyrkan. Det finns officiella uttalanden där biskopar avråder från att tillåta brudöverlämning, samtidigt som det finns präster som godkänner det. Väljer ni en kyrklig vigsel har prästen sista ordet även i fråga om brudöverlämning.
Så frågan väcker heta känslor. Läs på och fundera innan du bestämmer dig för vad du vill.
Har alltid föreställt mig att pappa skulle leda in mig och att jag och min m2b inte skulle ses innan vigseln....
...men nu då vi verkligen skall gifta oss så har jag ändrat mig. Känner att vi har varit tillsammans i 9 år och har barn ihop, att jag verkligen vill gå in med honom! Men jag förstå verkligen de som väljer att inte gå in tillsammans
Tänker inte säga något om brudöverlämningen även om jag personligen är emot...
Att inte se min blivande förrän vid vigseln hade för mig varit otänkbart! Vi spenderade dagen tillsammans (gifte oss på eftermiddagen) genom att mötas upp efter frisören med hela brudföljet. Vi hade en kanontrevlig dag. Vi fotades i lokalen och hade beställt lunch dit. Sen satt vi tillsammans och väntade på att få bli man och fru. Den magiska känslan när du går altargången fram hade jag ALDRIG velat dela med någon annan än min man. Vi höll varandras händer hårt och stöttade varandra.
Med detta vill jag få dig att fundera över vad du faktiskt väljer bort, inte vad du väljer till.
Min pappa hedrade mig genom ett vackert tal på festen, istället för att gå med mig i kyrkan. Jag tyckte det blev finare för i ett tal kunde han ju faktiskt berätta om vår relation istället. Inte ett öga torrt vill jag lova. Jag vet att min pappa tyckte det var en finare gest än att föra mig till altaret.
Lycka till med ditt bröllop!
Min pappa ska gå med mig in, men jag och min blivande man ska ses innan för vi ska ta kort innan vigseln
Haha.. Jag tänkte precis detsamma när jag såg tråden..
Jag vet flera!
Jag och min man gick in tillsammans i kyrkan. Allt annat hade varit omöjliga alternativ. Dels är äktenskapet något som han och jag har kommit fram till. Det är jättebra att mina föräldrar gillar min man, men ärligt talat behövde vi inte visa upp det under vigseln. Min mamma höll ett jättevackert tal under festen istället där hon berättade hur mycket de gillar honom.
Sen skulle det vara jättekonstigt att välja ut just MIN pappa som den som skulle få symbolisera att min familj gillar min man. Då hade ju min mammas åsikt inte varit intressant, eller att min mans mamma gillar mig, eller....
I min värld blir just brudens far leder in bruden inget annat än en överlämning från en vårdnadshavare till en annan. Därför ställer jag mig emot den symboliken.
Oavsett vad ni väljer (och om prästen går med på upplägget) är det bra att veta att många tänker som jag och kan komma att reagera med obehag på en sak som ni ser som charmig. Fatta ett beslut som ni känner er nöjda med, men ha med er all bakrundsinformation när ni fattar beslutet är mitt råd.
Jag håller så klart med om allt du skriver, men detta tycker jag är särskilt viktigt att understryka. Det finns folk som tar illa upp av den vigselordningen, även om man inte sitter på alla bakgrundsfakta. Det finns folk som faktiskt kan se symboliken med blotta ögat.