• Mia 77

Ska din pappa följa dig in?

Kommer din pappa gå vid din sida in i kyrkan eller kommer din m2b att göra det?

• Svar på tråden Ska din pappa följa dig in?
  • feministbrud

Nej, nu missförstod du mig.Jag tror inte att du är beroende av en man för att kunna leva. Jag undrar varför du, när du inte är det, väljer att visa alla i din vigselakt att du är det. Förstår du? Nej, du kanske inte kan förklara för mig varför du tycker att det är fint, ingen annan har lyckats hittills. Men varför pappa och inte mamma? Om det nu inte var hollywood som var förebilden...

Och nej, alla gör inte vad de vill i Svenska kyrkan eftersom Svenska kyrkan bestämmer vad som får försiggå på deras gudstjänster.

rosarosen1 skrev 2009-08-19 16:20:45 följande:
    Ja enligt dig så klarar jag ju mig inte själv så jag var ju tvungen att hålla någon man i armen hela kvällen. Jag valde den här "symbolen" för att jag tycker det är fint, jag ville gå med min pappa. Jag ville att min pappa skulle vara delaktig i bröllopet, han är oehört stolt över sin dotter och var mycket rörd när jag frågade honom. Jag står min pappa mycket nära. Detta innebär inte att han hållt mig instängd och sedan sålt mig för 20 kor till min man. Jag är inte beroende av en man, varken då eller nu. Förstår inte vad det är jag ska förklara för dig.
  • pluggisen

varför ska ni vara så negativa. Det kan faktiskt vara en fin gest att pappan leder en in och det finns brudpar som vill göra detta. Jag tycker ni förtrycker de brudar som vill gå in med sin pappa. Detta behöver inte vara en negativ sed. Titta på alla kungliga, senast var det danmarks prins blivande fru som blev eskorterad av sin far in i kyrkan och det var inget fel i det...... Jag ser inget fel i detta. Och frågan var faktiskt : Ska din pappa leda dig in?? och inget annat....

Ska vi diskutera det så kan vi ju diskutera fler ämnen som de brudpar som väljer att bjuda in till sitt eget bröllop och sedan ta ut kuvertavgift eller ha betalbar.,varför gör man det? Hra man inte råd att bjuda ska man verkligen ställa till med så stort bröllop då??

Jag tycker fortfarande att det är upp till var och en att göra som dom själva vill så länge båda parter är med på det.

• feministbrud

1. Det är just för att det är pappa som symboliken blir så självklar. Från en vårdnadshavare till en annan.
    2. Överlämna kan knappast tolkas på så många fler sätt än att någon ger något till en annan.
    3. Det är INTE en liten del. Det är en symbol för en backlash som visar att dagen kvinnor är mer benägna att visa upp ofrihet än att slåss för sin frihet. DET är väldigt skrämmande och inte på något sätt en detalj i sammanhanget.

Alexxxi skrev 2009-08-19 16:37:31 följande:
    Och?? Det är ens PAPPA som lämnar över en! Det är inte så att man väljer en man från gatan bara för symbolikens skull!! Och du borde veta att ÖVERLÄMNA kan tolkas på precis vilket sätt man en vill tolka det! Så löjligt att man ens tänker så när det gäller en sån liten del av själva vigseln!
  • a n n a

Då min pappa inte längre finns i livet så funderade jag på olika varianter på detta tema kring "införande av brud i kyrka".

Mamma hade ju varit ett trevligt val. Eller mina båda bröder. Fint. Släkten överlämnar till den nya släkten.

Men min bästa idé! Min exman kan ju lämna över mig. Det vore väl något?! :D

((men till syvende och sist så väljer jag nog att skita i traditionen öht))

• sofia10
    pluggisen skrev 2009-08-19 18:15:56 följande:
    varför ska ni vara så negativa. Det kan faktiskt vara en fin gest att pappan leder en in och det finns brudpar som vill göra detta. Jag tycker ni förtrycker de brudar som vill gå in med sin pappa. Detta behöver inte vara en negativ sed. Titta på alla kungliga, senast var det danmarks prins blivande fru som blev eskorterad av sin far in i kyrkan och det var inget fel i det...... Jag ser inget fel i detta. Och frågan var faktiskt : Ska din pappa leda dig in?? och inget annat....Ska vi diskutera det så kan vi ju diskutera fler ämnen som de brudpar som väljer att bjuda in till sitt eget bröllop och sedan ta ut kuvertavgift eller ha betalbar.,varför gör man det? Hra man inte råd att bjuda ska man verkligen ställa till med så stort bröllop då??Jag tycker fortfarande att det är upp till var och en att göra som dom själva vill så länge båda parter är med på det.
    Jag håller med dig fullt ut, förstår verkligen inte att man kan bry sig så mycket om detta!

Tycker det är super fint att pappan går in med sin dotter!
    Vilket fint sätt för dottern att visa att pappan betyder mycket för en!

Idagen läge om man väljer att gå in med pappan så tycker jag att bruden bevisar att hon är en själständig, självsäker och tuff brud som väjer en sådan sak när såååå många har synpunkter på det!

Någon som vet hur prinsessan Viktoria och Madelenie skall göra?
  • Myrina

Åh, att jag inte tänkte på det när vi gifte oss, jag som har varit gift förr. Jag borde verkligen ha kallat in exmaken och bett honom om en riktig tjänst, från en lagvigd till den andre liksom. _Det_ hade ju verkligen varit något- stämningsfullt tror jag också att det hade blivit.

a n n a skrev 2009-08-19 18:18:50 följande:

Då min pappa inte längre finns i livet så funderade jag på olika varianter på detta tema kring "införande av brud i kyrka".Mamma hade ju varit ett trevligt val. Eller mina båda bröder. Fint. Släkten överlämnar till den nya släkten.Men min bästa idé! Min exman kan ju lämna över mig. Det vore väl något?! :D((men till syvende och sist så väljer jag nog att skita i traditionen öht))
  • feministbrud

Kolla in mitt galleri. Det har varit blodigt allvar i Hong Kong.

Alexxxi skrev 2009-08-19 17:36:15 följande:
    Jag vet la inte varför den blivit "gullig" genom tiderna! Men nu är det så, och till din besvikelse och alla andra som tycker detta e fel så bryr vi oss andra inte om vad den betydde DÅ!Var nånstans i världen är detta blodigt allvar? Jag har aldrig hört att nåt sånt här skulle vara JÄTTEVIKTIGT för nåt, varken kristna, muslimer, buddister m.m. m.m. Du får gärna upplysa mig om du vet. Men jag har aldrig hört att det skulle vara allvar när det gäller nåt sånt här nånstans!
  • a n n a

myrina: mitt ex har gått med på det om en vän till mig kommer utklädd som tapir och hon i sin tur går med på tapirutklädningen om jag går in i enbart bolero...hrm, tempting :D

• feministbrud

Varför vill ingen visa hur mycket mamma betyder?

sofia10 skrev 2009-08-19 18:21:48 följande:
    Jag håller med dig fullt ut, förstår verkligen inte att man kan bry sig så mycket om detta!Tycker det är super fint att pappan går in med sin dotter!Vilket fint sätt för dottern att visa att pappan betyder mycket för en!Idagen läge om man väljer att gå in med pappan så tycker jag att bruden bevisar att hon är en själständig, självsäker och tuff brud som väjer en sådan sak när såååå många har synpunkter på det!Någon som vet hur prinsessan Viktoria och Madelenie skall göra?
  • sofia10
    feministbrud skrev 2009-08-19 18:24:24 följande:
    Varför vill ingen visa hur mycket mamma betyder?
    Varför föder inte mannen barn?
Svar på tråden Ska din pappa följa dig in?