• Mia 77

Ska din pappa följa dig in?

Kommer din pappa gå vid din sida in i kyrkan eller kommer din m2b att göra det?

• Svar på tråden Ska din pappa följa dig in?
  • anne på grönkulla

Jag blir oerhört nyfiken på varför det är viktigt att manifestera att man går från en man till en annan? Vad symboliserar det?

sofia10 skrev 2009-08-19 18:34:30 följande:
    Men jag tycker det är super fint! Och så är det ju att det är från en man till en annan!Men jag kan INTE se att bruden inte är självständig för det tycker jag verkligen att hon är!Jag vill gå in med min pappa, och det är min änskan inte min blivande mans önskan!
    För egen del så gick jag inte från en man till en annan, pappa hade jag flyttat ifrån för länge sen när jag gifte mig och flyttat ihop med maken. Dessutom hade jag ju, i den mån det gick, kvar en relation till min far även efter att jag blivit tillsammans med och gift mig med min man. Varför är det då en viktig symbol?

Dessutom borde ju då brudgummens mamma komma med in. Och vid samkönade äktenskap borde den förälder som är av samma kön som den man gifter sig med?
  • anne på grönkulla

Flygande taxen är rikigt välformulerad ovan fö - läs det!

En annan reflektion jag ofta gör är att de som förespråkar den "gullifierade" traditionen själva ofta använder ett väldigt passivt språkbruk om sig själva, de ska "ledas in" eller "överlämnas" - ser ni inte hur det förminskar er egen aktiva roll på er bröllopsdag? Att det genom det ordvalet ser ut som att ni vill framstå som att ni inte valt själva, utan uppgörelsen är mellan pappan och maken - de 2 myndiga männen i sammanhanget och ni bara hänger på lite gulligt?

Säg åtminstone "gå in med" pappa (eller nåt annat som visar att ni själva är en aktiv part), om ni vill ha nån respekt för att det ska visa nåt annat än undergivenhet för manliga förmyndare - snälla!

• evst

Flygande taxen, vilken fin idé du föreslår, att alla fyra föräldrar går in efter brudparet!

Jag tror inte heller att man bara kan hävda att detta med brudöverlämning är de enskildas ensak att besluta om och inget som har med andra att göra. Vi lever alla i ett samhälle där enskildas handlingar har effekter på hela den sociala gruppen.

Som i fallet med att kvinnor fortfarande har lägre lön än män, vilket till stor del är en indirekt följd av att kvinnor tar ut större delen av föräldraledigheten (som flera redan påpekat). Om fler familjer delade lika, skulle löneskillnaderna fasas ut på sikt. Så enkelt är det. En kvinna som tar större delen av föräldraledigheten är mer benägen att fortsätta ta huvudansvar för hem och barn med allt vad det innebär av sjukdagar, sluta tidigt, deltid. Medan män som inte tar ut föräldraledighet eller bara lite, fortsätter att satsa på karriären framför hem o barn, jobba mycket, alltid närvarande på jobbet, lägga in extratid.

Således så får enskilda handlingar, dvs när en kvinna tar ut större delen och mannen mindre delen av föräldraledigheten konsekvenser för ALLA i hela samhället, män som kvinnor.

Så även med sådana saker som brudöverlämningar, som symboliskt manifesterar den objektifierade kvinnan, en bild som direkt strävar mot en ökad jämlikhet som samhället i stort strävar mot.

• kullaberg

För min del handlar det mycket om tradition. Jag är dansk, man gör så i Danmark och jag vill gärna ta till vara på de traditioner som finns från mina olika påbrån. Jag har kollat med vår kyrka och de har inga som helst problem med att jag går in med min pappa.

Jag måste säga att jag har alltid föreställt mig mitt bröllop med att jag går in med pappa. Inte för att han "ger sitt godkännande och lämnar över mig till den nya mansgestalten i mitt liv" utan för att det så jag sett att det har gått till på de bröllop jag varit på (danska då iofs men ändå...)

Sen jag gick med här på BT och man blir mer eller mindre nertryckt för att man vill gå in med sin pappa har jag börjat fundera på detta. Men för mig symboliserar det inte en överlämning i den bemärkelse många motståndare verkar tycka att det gör. Det är något jag har sett framför mig sen jag började fantisera om bröllop (nej det kommer inte från Hollywood för mig, det kommer från mina släktingar) och jag hade ärligt talat ingen aning om att det var så starkt och känsligt ämne för många. Jag visste knappt att det inte var en svensk tradition fram tills för ett litet tag sen och har aldrig reflekterat över att det kanske kommer sitta någon bland mina gäster som häpnar över att jag som är så jämställd väljer att gå in med min pappa och tycker att detta är rent förskräckligt... Vilket jag inte hoppas mina gäster kommer tycka. Jag hoppas och tror att de har samma tankesätt som jag själv och inte ser detta som en förnedrande sak för kvinnan.

Så för att svara TS, Ja jag tänkte att jag skulle gå in med min pappa.

Jag skulle gärna vilja höra från fler som är positivt inställda till att gå in med sin pappa om hur ni tänker!

• Alexxxi

Jag tänker precis som du, även om detta inte är vanligt i mitt ursprungliga land. Man gör det om man vill och det är en fin grej helt enkelt.

Så ja, jag ska nog gå in med min pappa jag med!

kullaberg skrev 2009-08-20 11:20:18 följande:
    För min del handlar det mycket om tradition. Jag är dansk, man gör så i Danmark och jag vill gärna ta till vara på de traditioner som finns från mina olika påbrån. Jag har kollat med vår kyrka och de har inga som helst problem med att jag går in med min pappa. Jag måste säga att jag har alltid föreställt mig mitt bröllop med att jag går in med pappa. Inte för att han "ger sitt godkännande och lämnar över mig till den nya mansgestalten i mitt liv" utan för att det så jag sett att det har gått till på de bröllop jag varit på (danska då iofs men ändå...) Sen jag gick med här på BT och man blir mer eller mindre nertryckt för att man vill gå in med sin pappa har jag börjat fundera på detta. Men för mig symboliserar det inte en överlämning i den bemärkelse många motståndare verkar tycka att det gör. Det är något jag har sett framför mig sen jag började fantisera om bröllop (nej det kommer inte från Hollywood för mig, det kommer från mina släktingar) och jag hade ärligt talat ingen aning om att det var så starkt och känsligt ämne för många. Jag visste knappt att det inte var en svensk tradition fram tills för ett litet tag sen och har aldrig reflekterat över att det kanske kommer sitta någon bland mina gäster som häpnar över att jag som är så jämställd väljer att gå in med min pappa och tycker att detta är rent förskräckligt... Vilket jag inte hoppas mina gäster kommer tycka. Jag hoppas och tror att de har samma tankesätt som jag själv och inte ser detta som en förnedrande sak för kvinnan. Så för att svara TS, Ja jag tänkte att jag skulle gå in med min pappa. Jag skulle gärna vilja höra från fler som är positivt inställda till att gå in med sin pappa om hur ni tänker!
  • Imma

Kanske kommer ingen av era gäster tänka så som vi motståndare. Kanske kommer någon att göra det. Kanske många.

Men visst är det bra att veta om innan att det är en het potatis och att ta med det i beräkningen när man bestämmer sig?

kullaberg skrev 2009-08-20 11:20:18 följande:
    Jag visste knappt att det inte var en svensk tradition fram tills för ett litet tag sen och har aldrig reflekterat över att det kanske kommer sitta någon bland mina gäster som häpnar över att jag som är så jämställd väljer att gå in med min pappa och tycker att detta är rent förskräckligt... Vilket jag inte hoppas mina gäster kommer tycka. Jag hoppas och tror att de har samma tankesätt som jag själv och inte ser detta som en förnedrande sak för kvinnan.
  • Flygande taxen

anne på grönkulla skrev 2009-08-20 11:12:35 följande:

Flygande taxen är rikigt välformulerad ovan fö - läs det![/citat]
    evst skrev 2009-08-20 11:13:22 följande:
    [citat]
    Flygande taxen, vilken fin idé du föreslår, att alla fyra föräldrar går in efter brudparet!
    Tack
  • rosarosen1

Min man tog mitt efternamn. Min kusins man tog hennes efternamn. Min andra kusin behöll sitt och la till sin mans namn. Seriöst, hade jag fått "kämpa" för att behålla mitt efternamn så hade jag inte velat gifta mig med min man. Han ska väl för fan inte bestämma över mig vad jag ska heta. Det var INGA diskutioner om detta, han gillade mitt efternamn bättre, och mitt efternamn är viktigt för mig.

Aleta skrev 2009-08-19 17:25:36 följande:
    Ja, gifter man sig borgerligt så finns det ju inga hinder om man väljer att strunta i symboliken.Ska man prompt gifta sig i svenska kyrkan så tycker jag att man kan rätta sig efter vad som gäller där. Skulle någon t ex springa in i en moské och tjuta "Guuuuud vilken snygg lokaaal, här vill jag gifta mig i min fina axelbandslösa klänning!"?Skulle inte tro det - eller hur? Då kan man istället välja ett samfund där detta är OK.Jag är ju så konstig, så jag tror till och med att man undergräver sina barnbarns möjlighet till att åtnjuta samma jämlikhet som vi genom att anamma gammal symbolik och låtsas att den betyder något annat.De som kämpade för att vi skulle få det så bra som vi har det idag skulle vända sig i sina gravar. Är någon feminist så rynkas det på näsan bland både män och kvinnor, men faktum är att utan dessa kvinnor skulle vi inte ens ha rösträtt idag.Det här med att ta mannens efternamn är också en relativt ny sed som efter ganska kort tid till och med blev lag! Som tur är så är den lagen borta, men många kvinnor får ändå kämpa hårt för sina efternamn, det är många som tycker att det är självklart att man ska ta mannens - "för så har det alltid varit" - istället för att förutsättningslöst diskutera båda alternativen.Oj, nu blev det verkligen OT!
  • rosarosen1

Det sjuka är att vissa som är emot "överlämningen" här inne riktigt gör NARR av oss som tycker det är fint. Alltså ni riktigt HÅNAR oss, man ser ju det tydligt i era inlägg. Jag tycker man kan diskutera och ha olika åsikter, man får gärna bli upprörd och argumentera. Men så som vissa håller på här inne, det är riktigt TASKIGT.

Tack för mig.

• Alexxxi

I totally agree! Men det är nog för att dem har så svårt att inse att folk verkligen INTE bryr sig om hur man tänkte för ang just detta. De använder ord som ÄGDE bara för att få oss att känna oss nedvärderade. Men det funkar tyvärr inte.

rosarosen1 skrev 2009-08-20 12:43:37 följande:
    Det sjuka är att vissa som är emot "överlämningen" här inne riktigt gör NARR av oss som tycker det är fint. Alltså ni riktigt HÅNAR oss, man ser ju det tydligt i era inlägg. Jag tycker man kan diskutera och ha olika åsikter, man får gärna bli upprörd och argumentera. Men så som vissa håller på här inne, det är riktigt TASKIGT.Tack för mig.
Svar på tråden Ska din pappa följa dig in?