• Mia 77

Ska din pappa följa dig in?

Kommer din pappa gå vid din sida in i kyrkan eller kommer din m2b att göra det?

• Svar på tråden Ska din pappa följa dig in?
  • Aleta

Är det inte extremt egoistiskt att begära att svenska kyrkan ska ändra på sina seder för att man själv tycker att något är gulligt, menar du?

superman9000 skrev 2009-08-17 00:39:04 följande:
    MEn vem i hela fridens namn sitter och mår dåligt på ett bröllop undrar jag, det är väl skit samma vad man tycker ona brudöverlämning inte sitter man väl i kyrkan på ett bröllop där, man kan ju bara ana, två människor som betyder mycket för en ska ingå äktenskap och mår dåligt? I min värld är det extremt egoistiskt, att man inte kan glädjas ordetligt åt ett brudpar för att man tänker på ja vadå vad? Sitter man och tänker på att kvinnor i mångt och mycket inte har samma lön som män har, att kvinnor inte alltid har samma möjligheter som män i karriären? Ett hett tips: var glada för era nära och käras skull istället
  • KatjaB
    Aleta skrev 2009-08-16 19:57:21 följande:
    Ett romantiskt tips till de som vill vara lite gammaldags:Förr var det brudgummen som ordnade brudbuketten.
    Så gjorde mina föräldrar när de gifte sig, tror dock inte att många idag vill låta sin sambo välja ut blommorna med risk att få helt fel. Själv är jag florist och nog för att min m2b har rätt bra smak men när det gäller mina kläder, min frisyr o bukett så är det jag som har veto
  • Tess80

Lite väl OT här inne just nu märker jag!

• Alexxxi

Min kusin gifte sig i en svensk kyrka, vi är romerskortodoxa egentligen och hos oss är det vanligt att göra antigen det ena eller det andra, bli överlämnad av pappan eller att paret går in tillsammans.

Iafl, det jag vill komma fram till är att hon gifte sig med en svensk kille, och i en protestantisk kyrka med en svensk präst och hennes pappa gick med henne ända fram till altaret. Där va det inget snack om att han INTE fick lämna över bruden eller gå ända fram? Har aldrig hört talas om det...

• pluggisen

Vill påminna om ts fråga och inte blanda ihop det med sed och inte sed. Frågan löd:

Mia 77 skrev 2009-08-14 18:12:26 följande:

Kommer din pappa gå vid din sida in i kyrkan eller kommer din m2b att göra det?
    Alla gör som man själv vill på sitt eget bröllop och inget annat......
  • Imma

Det vi vill poängtera är att alla inte alls gör som de själva vill. Enligt svenska kyrkans vigselordning är brudöverlämning inte okej. Sedan finns det vissa präster som tillåter detta ändå precis som det finns andra yrkespersoner som inte följer "ordningen" för hur yrket bedrivs.

Jag och många andra tycker inte att man ska gifta sig i svenska kyrkan om man inte respekterar deras sätt att se på vigseln på samma sätt som jag aldrig skulle gå in i något annat samfunds lokaler och gå emot deras seder.

Så det där med att alla bestämmer själva stämmer ju faktiskt inte.

pluggisen skrev 2009-08-17 11:07:54 följande:
    Alla gör som man själv vill på sitt eget bröllop och inget annat......
  • Maalina

Du överdriver! Det låter som att det är skamligt att gå med sin pappa och att man har tur om man hittar någon präst som är villig att genomföra det... Jag vet ingen präst som sagt nej till detta! Men jag vet tre som sagt ja...

Imma skrev 2009-08-17 11:14:45 följande:
    Det vi vill poängtera är att alla inte alls gör som de själva vill. Enligt svenska kyrkans vigselordning är brudöverlämning inte okej. Sedan finns det vissa präster som tillåter detta ändå precis som det finns andra yrkespersoner som inte följer "ordningen" för hur yrket bedrivs. Jag och många andra tycker inte att man ska gifta sig i svenska kyrkan om man inte respekterar deras sätt att se på vigseln på samma sätt som jag aldrig skulle gå in i något annat samfunds lokaler och gå emot deras seder.Så det där med att alla bestämmer själva stämmer ju faktiskt inte.
  • Ore
    Maalina skrev 2009-08-17 11:18:50 följande:
    Du överdriver! Det låter som att det är skamligt att gå med sin pappa och att man har tur om man hittar någon präst som är villig att genomföra det... Jag vet ingen präst som sagt nej till detta! Men jag vet tre som sagt ja...
    Det kan mycket väl vara så, lik förbaskat är det så att alla präster som går med på brudöverlämning går emot sin arbetsgivares (Svenska kyrkans) uttalade vilja i frågan. På de flesta arbetsplatser är det INTE ok att göra så.

Till TS: Jag älskar min pappa, men inte mer än min mamma, och inte mer än vad min man älskar sina föräldrar, så för oss var det självklart att vår vigsel handlade om oss, och att våra respektive föräldrar fick sitta längst fram i kyrkan och snyfta litet tillsammans... Det hade inte känts ok att särställa en förälder. (Har massa fler argument, men ni ska slippa dem nu )
  • kullaberg
    Maalina skrev 2009-08-17 11:18:50 följande:
    Håller med dig Maalina! Det måste ju ändå vara upp till prästen om de vill genomföra denna typ av ceremoni eller inte. Sen kan jag ju hålla med om att om prästen INTE godkänner det så får man ju helt enkelt finna sig i det. Men OM man vill gå upp med sin pappa och prästen godkänner det, varför inte??? Jag kan helt enkelt inte se det som någon förnedrande som många här verkar göra... Men jag har förstått att detta är ett av de mest omdiskuterade ämnena här inne. Varför förstår jag som sagt inte...
  • Tess80

Jag gick som sagt med min pappa och med min styvfar. Det ångrar jag verkligen inte! Det var sååå fint! Den bästa dagen i vårat liv, helt klart! Och så gifte man sig med världens bästa man hi hi!

Så till TS, vill ni ha brudöverlämning så prata med eran präst om detta

Svar på tråden Ska din pappa följa dig in?