• Mia 77

Ska din pappa följa dig in?

Kommer din pappa gå vid din sida in i kyrkan eller kommer din m2b att göra det?

• Svar på tråden Ska din pappa följa dig in?
  • Stardusty

Men har du inte lärt dig att kring bröllop ska man svara på alla frågor med "klart du ska göra som du vill det är ju DIN dag!"

......

snaily skrev 2009-08-25 12:47:39 följande:
    (Smygläst länge nog nu...)Reflektion - den här tråden hade dött för länge sen, och varit attans så ointressant, om den bara bestod av platta svar såsom "jag ska gå in med min pappa" eller "jag ska gå in med min blivande man".Jag tycker det är självklart att det blir en diskussion kring sakfrågan även om TS fråga var enkel. Så är det i de flesta andra frågor, så varför inte i denna?Aleta - applåder till ditt inlägg som visar precis vad många försöker säga!
  • Duchess

Stardusty skrev 2009-08-27 09:10:07 följande:

Men har du inte lärt dig att kring bröllop ska man svara på alla frågor med "klart du ska göra som du vill det är ju DIN dag!"......
    Nu måste jag få vara lite OT.

Jag är rejält lesss på mantrat "Det är DIN dag och du gör som DU vill". För det första är man två som gifter sig, och jag hoppas verkligen att alla blivade brudpar planerar sin stora dag tillsammans.

Det som oroar mig mest är ändå konsekvensen av ovanstående. Visst är det så att man t ex inte behöver bjuda alla sina fastrar och morbröder när man gifter sig. Gästlistan gör man själv. Men visst kan det få konsekvenser, och ibland tycks många glömma bort det. Bjuder du inte kedjerökande faster Märta så kan hon bli rejält sur och orsaka problem i släktsammanhang många år framöver. Då får du göra en avvägning. Hon skiter nämligen i att det är er dag och att ni gör som ni vill - hon vill ju gå på bröllop.

Brudparet utformar själv sin dag (med vissa undantag), och i bästa fall respekteras detta av alla människor runtomkring dem. Men man måste vara beredd på att vissa beslut kan få konsekvenser. Att försöka få igenom en brudöverlämning eller att avstå från att bjuda faster Märta är inte komplikationsfritt.
  • Tess80

Åh vad fint det är med brudöverlämning =) Lycka till till alla er brudpar som planerar/vill/ska ha brudöverlämning. Underbart! =)

• ClaraH

Har genom åren varit på ett ganska stort antal bröllop får jag väl ändå säga, men endast ett har varit med brudöverlämning. På det bröllopet blev jag lite förvånad och tyckte att det kändes konstigt och den där stämningen som alltid brukar komma på bröllop infanns sig inte riktig eftersom jag nästan blev irriterad. Till saken hör väl också att jag visste att far och dotter hade ett riktigt dåligt förhållande till varandra, så jag kan inte se att den "utmärkta" kontakten dem emellan skulle vara ett skäl. Jag hade väl ingen rätt alls att bli irriterad men det var en spontan känsla. Man är väl lite traditionell och jag blev helt enkelt förvånad eftersom det känns så amerikanskt. Håller helt med Aletas inlägg och vill också säga att det här i alla fall för mig (och min bekantskapskrets) var en helt ny företelse och jag märkte att fler än jag reagerade negativt, även om vi naturligtvis inte förmedlade detta till brudparet.

• kikki kikki

När jag gifte mig förra gången för många år sen så lämnade min lillebror över mig....jag har ingen pappa och vi har en väldigt bra kontakt jag och min bror.
    Och fast han är min lillebror såg det inte konstigt ut för han är 2 meter lång...ler.

Denna gången blir det nog att jag går in med min blivande...meeeen....vi pratar om att jag kanske ska bli överlämnad av min bror igen och att han på skoj säga att "Han inte vill ha mig tillbaka"....ler

Sen tycker jag att det är fär jäkla TRÅKIGT att vissa skriver vassa inlägg och klagar här på forumet.
    Vad jag vet så är det fritt att läsa inläggen och kan faktiskt hoppa över det inlägget.

Och när jag och min m2b gifter oss så är det MIN stora dag...likväl HANS stora dag.

lite ego måste man få vara va?....flinar

• Burre Präst

kikki kikki: Visst får du vara lite ego på bröllopsdagen, men det som Duchess skriver är helt enkelt att man får också vara beredd att ta konsekvensen av sina beslut.

Även om det är er stora dag, så är ni inte isolerade från alla andra och det kommer även ett liv efter bröllopet där ni ska möta era vänner, bekanta, släktingar och andra. Att då i alla lägen köra efter principen "Det är DIN dag och DU gör som DU vill" är i bästa fall ogenomtänkt, i sämre fall omoget.

Sen tycker ju jag att om pappan överlämnar bruden när hon gifter sig första gången, så borde det väl rimligen vara ex-maken som överlämnar andra gången... *OBS Oseriöst OBS*

• Linadesign

kikki kikki skrev 2009-08-27 13:00:34 följande:

Sen tycker jag att det är fär jäkla TRÅKIGT att vissa skriver vassa inlägg och klagar här på forumet.Vad jag vet så är det fritt att läsa inläggen och kan faktiskt hoppa över det inlägget.
    Fast det är väl lite det som är meningen med forumet, att man ska få uttrycka sina åsikter? En del blir provocerade när de möts av ifrågasättande kring deras brudöverlämning, men de verkar inte förstå att de faktiskt provocerar andra just genom att skriva att de ska ha brudöverlämning.
  • JustMeAndMyLove

Läs inlägg 262 igen så ska du se att oftast springer inte folk ut ur kyrkan i protest men ser och tänker på symboliken, gesten som något onödigt ont.

Aleta: Otroligt fint inlägg :)

Fotbollsfru skrev 2009-08-25 12:03:31 följande:
    I lördags blev jag överlämnad av min pappa och tänka sig. Ingen lämnade kyrkan i ren protest. Ingen av oss började brinna. Och jag sa ja till min man helt frivilligt.Det hade varit mycket lättare om bara folk kunde svarat på TS fråga. Om de ska bli överlämnade av sin far eller gå in med sin man.
  • anne på grönkulla

Möttes faktiskt idag av en väninna som (utan att själv vara gift eller planera bröllop) helt spontant utbrast att hon inte alls begrep iden i brudöverlämning i vår tid eller kunde begripa hur nån kunde vilja välja det eller missa hur det såg ut, när det finaste man kan göra är att just få välja livspartner själv.

• feministbrud

Jag har många vänner som aldrig någonsin skulle kunna tänka sig att hänga här, men som är av just den åsikten som din väninna uttryckte. Det gör att man känner hopp inför framtiden

anne på grönkulla skrev 2009-08-27 22:22:40 följande:

Möttes faktiskt idag av en väninna som (utan att själv vara gift eller planera bröllop) helt spontant utbrast att hon inte alls begrep iden i brudöverlämning i vår tid eller kunde begripa hur nån kunde vilja välja det eller missa hur det såg ut, när det finaste man kan göra är att just få välja livspartner själv.
Svar på tråden Ska din pappa följa dig in?