Ore skrev 2009-08-28 11:56:57 följande:
Jag möter dagligen skepsis, särbehandling och liknande i mitt yrke, för att jag är en ung, välutbildad tjej i en starkt mansdominerad bransch. Visst är det mycket bättre i Sverige, än i många andra länder. (I övriga europeiska länder är det ännu lustigare att jag som ung kvinna har den rollen jag har). Men även om folk vet att de måste tycka att det är ok, så gör de det inte innerst inne. På samma sätt tror jag att många killar inte har några problem med att få sin brud överlämnad till sig. Någonstans känner han sig som överhuvud, beskyddare, bestämmare osv... Och en brud som då blir överlämnad godkänner ju detta, indirekt. Hon tycker det är helt okej att han har det ansvaret... Finns säkert många tjejer som tycker att det är så det ska vara också. Även här sitter bara jämställdheten på ytan. Man vill ha lika lön, delat ansvar för tvätt, städning och annat hushållsarbete, men fortfarande är det mannen som ska klippa gräs, fixa med bilen och byta glödlampor...
Jag är själv en välutbildad (ung) kvinna med en bra position i en mansdominerad värld.
Jag är för jämlikhet i förhållandet, byter glödlampor gör den som märker att det inte lyser längre, lagar mat gör oftast jag eftersom han har noll intresse, däremot städar han för det mesta eftersom jag inte är lika bra på det (det är sant

). Tvättar fönster, det gör min blivande. osv osv. Vi delar ansvaret hemma oavsett de "traditionella rollerna".
Jag tjänar mer pengar än vad min blivande gör.
Men, jag står fortfarande för att jag tycker att "brudöverlämning" är ok om alla parter är med på det. Dvs präst, blivande make och fru, föräldrar etc. (jag vet, generellt är svenska kyrkan emot det.. Jag har som sagt läst alla för och emotargument i denna tråd).
Och som sagt, vi har även diskuterat att ta in andra föräldrar i ekvationen, ex att maken går med sin mamma först, men det är inget han vill. Och inte tänker jag tvinga honom till det bara för att jag kommer gå med min pappa. Och ja, jag har en otroligt bra relation med min pappa, bättre eller sämre än med min mamma kan jag väl inte säga, men jag diskuterar helt andra problem med min pappa än vad jag gör med min mamma. Men självklart är det ju min sambo jag ringer i första hand, men jag kan inte riktigt se varför det skulle göra att jag inte kan gå in med min pappa när jag ska gifta mig.