• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • Ore

Hoppas det där med ont i benen är snabbt övergående, AM...

Är det någon som mår som en prinsessa efter narkos, förresten? Jag kanske tål narkos dåligt, men enda gången jag blivit sövd så mådde jag illa och spydde i ungefär ett halvt dygn efter uppvak...

• Telis

Läste just i lokaltidningen att IVF-köerna ska förkortas rejält den närmsta tiden här i Stockholm för att landstinget har skjutit till en massa extra pengar. Kul!! Stockholm har väl dom längsta köerna i hela landet annars.

• Ore

Undrar varför jag kommer direkt in i denna tråden så fort jag startar internet? Har inte lagt det som startsida (den är låst till intranätsidan), och det är ff intranätssidan som kommer när jag klickar på "hus-symbolen".

Hmm, kanske inte ska kontakta IT-avdelningen angående detta...?

• Telis

Ore, mja, jag mådde inte heller som en prinsessa efter min narkos. Men tydligen är dom mycket bättre på narkosmediciner nu för tiden så att man inte *måste* bli apsjuk av själva narkosen längre. Men sen har man ju gjort ett ingrepp i kroppen så det vore väl konstigt om man vaknade och mådde bättre än nånsin.

• BrudSommar2006

AM, ojoj, har du inte fått något smärtlindrande? Hoppas att det går över riktigt fort och hoppas också att det är värt det och blir supersnyggt!

Telis, men vilken bra efterrättsidé, ska genast testa! Förresten, om ni skulle få en Iris vill ni ändå inte gå ut och äta och vips har ni sparat en massa pengar!

• muggles

Telis: tyvärr försvann ju halva mitt inlägg som nog förklarade hur han tänker. Men jag har sagt att ska man tänka att man ska klara sig även om en blir arb.lös el långtidssjukskriven - då kan man glömma hus helt och hållet. Och då kan man eg glömma den lägenhet vi har nu också.
    Maken är iaf inte det minsta velign är det gäller själva huset, han vill ha det men han är rädd för att vi förköper oss. Och eg har han väldigt vettiga argument. Det är bara det att husen blir ju inte billigare och ska man ha hus så får man kanske bita ihop och betala. I början av den här karusellen tänkte vi att vi inte ville ändra för mkt på vår livsstil (vi har det ung som ni Telis, tänker sällan före vi köper). Men nu har jag svängt lite och tycker att det vore en väldigt mkt bättre uppväxtmiljö för Moa och även ökad livskvalitet för oss (kunna vara ute mkt mer; äta frukost ute, grilla, bjuda hem folk lättare), och det kan ju vara värt att betala för. På kuppen får vi kanske skippa en och annan resa men det kanske det är värt.
    Min svärmor tycker nog att vi är rätt bortskämda som trots att vi har barn och funderar på nybyggt hus, ändå vill kunna köpa allt vi ser, kunna resa mm. När de byggde sitt hus 1972 och var småbarnsfamilj så var det minsann inte fett; hon sydde barnens kläder och bakade allt bröd mm.
    Iaf, våra kalkyler går ut på att redan från början lägga sig på en nivå som motsvarar 5% och lägga undan så mkt pengar. Så länge räntan är 5% så tar vi av bufferten, och i värsta fall får man minska ner amorteringen.
    Vi har räknat på 4000 kr/mån i amortering, 3000 kr/mån i drift och det beloppet vi tvingas låna och med 5% ränta blir en nettolön i månaden... Den andra lönen går då till övriga fasta kostnader + sparande. Det är eg helt sjukt och jag förstår att han tvekar - eg har han ju helt rätt.
    Men jag vägrar bo i ett råtthål (läs mögligt 70-tals radhus med renoveringsbehov) el flytta ut i tjottahejti (läs: det ska finnas 2-siffriga busslinjer ).

• muggles

oj då, kom inte alla tecken med. "så länge räntan är under 5% så buffrar vi och när den går över så tar vi av bufferten" skulle det stå. JAg fattar inte vad som händer med mina inlägg nu för tiden...

• Lapinette

Telis - din mammas äppelkärlek låter ungefär som min mamma. Sen på vintern så ersätter hon det med varm glögg istället ... fast hon gav aldrig det till mig som barn.

Kortare IVF-köer ... skoj för dem som får problem i framtiden. Skit för oss att köerna vart 1,5 år ... VEM ORKAR VÄNTA?!!

AM - usch, gör det såååå ont!!!

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor