• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • Lapinette

AM - lycka till imorgon!

Telis - så du hittade receptet. Vad bra! Det var gott och enkelt. Som sagt, ska göras när vi har fiskätande kompisar på besök. Citronkladdkaka ... recept tack! Här är en till som gillar citron och även lime i maträtter.

Vet inte om ni nämnt dagens namn men jag såg precis att min svärmor har namnsdag idag!

• BrudSommar2006

AM, stort lycka till i morgon! Vad kan man räkna med att man kan göra efteråt? Kan man gå? Blir man sängliggandes? Kommer det att göra ont? Hoppas att det går bra med amningen i alla fall.

Iris är ju galet blyg när det gäller vuxna men med barn är det uppenbarligen en annan sak.

Citronkladdkaka låter väldigt gott.

• nennesjuttioåtta

citronkladdkaka OMG! Låter otroligt gott!!

Typiskt, när vi väl tar oss iväg till åtminstone två olika handelsträdgårdar (vill inte gärna stödja Plantagen för det är så mysigt med de här små som vi har) så är alla buskar slut, iaf björnbär. Det blev dock en krusvinbär (blandning mellan krusbär och svarta vinbär, större och sötare svarta vinbär och utan taggar). Jag har även satt en drös med krokus, några tulpaner, tagit bort gamla telefonstolpar runt rabatten och lagt rullsten där istället. Så värst lugnt har jag ju inte tagit det men det blev väldigt fint. Mannen har gjort färdigt inomhus så nu ska det bara städas ihop efter att vi målat över alla spikskallar på listerna.

DVD-box var en bra idé! Och trädgården behöver ju sin beskärda del (!) av en insats från Nenne också. Så tiden ska nog rulla på ändå men hur jag ska kunna tänka på något annat än just ruvning är för mig en gåta ändå.

Lycka till i morgon AM!!!!!

Idag har jag gjort en annan vuxen sak och det är rengöring av tvättmaskinen. UÄCK! Vad man har klarat sig från sånt äckel i lägenhet med tvättstuga. Har ni något bra husmorstips? Jag såg något o citronsyra på FL men det hade vi inte hemma så det blev en diskmaskinstablett och ättika på 90 grader efter lite skrubbning bakom tvättmedelsfacket. *ryser*

Maken har en kalops på spisen men jag är sjukt hungrig redan nu, är det ett tecken?!?!

Lappis
    det där receptet lät himla gott, bra att det är testlagat och godkänt nu!!!

• fru AM

Hej igen!
    Jag checkar in på kliniken 12.30 - och 15.30 kan jag åka hem igen, trodde narkosläkaren jag nyss pratade med.

Jag ska ha bandage två dygn efteråt och sedan några stödstrumpor i två veckor. Man kan tydligen bli lite öm i låren efteråt och måste sova med benen på kuddar (hur nu det ska gå till) annars inga större problem. Benen får små stickhål som bleknar med tiden.

Hektor kommer kanske bara hinna få ett ersättningsmål insåg jag, så det blir nog ingen dramatik ens för honom.

Hopas att Telis tycker det är ok att jag sprider hennes goda recept här nu:

Citronkladdkaka

150 g smör
    2 ägg
    2,5 dl strösocker
    1 tsk vaniljsocker
    1 citron
    1,5 dl vetemjöl

Sätt på ugnen på 200 grader.

Smält smöret och låt det svalna.

Blanda ihop ägg och strösocker, vispa inte hårt.

Riv skalet från citronen och pressa ut saften. Blanda ner tillsammans med ägg och socker. Tillsätt vaniljsocker och smör. Rör ihop. Vänd sedan i vetemjölet.

Häll ner smeten i en smörad och mjölad med avtagbar kant.

Grädda ca 20 minuter i mitten av ugnen eller tills den är lagom kladdig.

Serveras förslagsvis med AfterEight-fluff eller annan fluff tex. nougatfluff.

*AMs anmärkning: jag hade vanlig simpel vispgrädde till - gottigott!*

• viktualia

Nenne - du gav nog tvättmaskinen en genomkörare där! Hm... tänktvärt.. kanske något att satsa på här också.. jag har citronsyra hemma däremot.. och ett program på 90 grader vore kanske något! Skulle kunna slänga in några läbbiga skurtrasor som skulle kunna få gå med i den där rengöringsattacken... ska bara masa mig i riktning mot tvättstugan...

• nennesjuttioåtta

vickan
    man kan nog köra tvättmedelsfacket i diskmaskinen också, men jag skrubbade det med tandborste (makens) och yes. Det där öppnar jag aldrig knappt, för vi använder ju boll. Är det någon som testat såna där bollar som man inte behöver något tvättmedel till?
    www.smartasaker.se/ShowProduct.aspx

• nennesjuttioåtta

lappis
    det gör väl inget, fatta vilken insyn från grannarna bakom de lär ha? De ser ju rätt ner i kalsongerna däruppifrån!

• viktualia

Nenne.... jag tror att vi får husmorspoäng nu.. när vi entusiasmerar varandra inför/efter tvättmaskinsrengöring *garvar*

Jag har inte testat ecobollar - maken är mer än krånglig när det kommer till tvättmedel.. han ska apselut ha parfymerat läbbigt jox. Får ta en ny strid när Trollet är på väg och då övergå till oparfymerat åtminstone....

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor