• MsMinelli

Vi som går på Viktväktarna del 3

Välkomna hit allesammans, nu fortsätter vi vår VV-resa!

Här pratar vi om maten, motionen, motivationen, mötena - och allt annat också såklart...

Pepp pepp till er alla!

• Svar på tråden Vi som går på Viktväktarna del 3
  • Svanboet

TesshjärtaFred - Du är så duktig som orkar hålla dig till dina pulver och sånt. Tur att du vet vilka konsekvenser det för med sig för fortsättningen Du kommer bli ursnygg på bröllopet!

• Svanboet

Ja idag är alltså dagen då jag "börjar om" med min checklista och jag har verkligen fått anstränga mig för att tänka på att fyllai precis allt. Att det kunde bli så svårt direkt!?! Jag fattar inte! Jaja, idag är första dagen och till slutet av veckan kommer det säkert vara en vana igen. Det är bara att härda ut

Ikväll ska jag gå och dansa så lite motion får jag mig alltid. Jag har itne bestämt för imorgon men jag tror nog att jag tar en prommenad och sen frå det vara bra, känner mig inte riktigt redo för Pump:en än så det får vänta en vecka till. Jag måste ju klippa gräset också Det gäller nog att komma igång långsamt för annars kan det nog lätt bli övermäktigt.

Jaja - har ni andra sommar på dagarna och höst på nätterna? Det har vi! Pumpan hemma växer så det knakar men jag ser inte skymten av några frukter och något av skogens alla djur har knaprat i sig alla våra jordgubbsplantor och blasten till rödbetorna.

Jag gör tydligen världens längsta och mest ointressanta inlägg men det är ju ingen annan som håller låda

• JL2b

Svanboet, haha det är tur att vi har dig som kan se till att det inte blir för tyst här.

Idag sitter jag hemma med värsta mensvärken och ett chokladsug som skulle kunna reta liv i en död gris som min farmor säger.
    Hoppas att jag är stark nog att kunna hålla mig ifrån det bara. Idag hade jag planerat en lång promenad men det får nog bli framåt kvällen när det blir lite svalare. Är så varmt nu så man håller på att svettas ihjäl!

• MsMinelli

JL2b - stackare, hoppas värken är borta nu och att chokladsuget bara retade liv i grisen och inte dig

TesshjärtaFred - att du orkar gå på pulver! Jag klarar det INTE, det är ett som är säkert...Kudos till dig alltså

Svanboet - kul med pumpa, saknar att inte ha trägård faktiskt, framförallt vid den här tiden och framåt hösten - så roligt att se allt växa och skifta färg... Och oroa dig inte, som du säger kommer du komma in i att fylla i listan på ett nafs, allt man inte gjort på ett tag är ju lite besvärligt till en början

Själv har jag precis ätit frukost, yoghurt och musli, och sitter nu och dricker te och lyssnar på radio... Mmm...

• Sonja68

Hej alla duktiga Viktväktare!
    Jag har ett par gånger tagit hjälp av VV när jag och framför allt min man velat gå ner i vikt. Det är framför allt min man som behövt tappa lite extrakilon.
    Nu efter semestern och en lång sjukskrivning så har han återigen lagt på sig alldeles för mycket och vill gå ner i vikt. Vi tycker båda om VV:s mat och har båda Familjekokböckerna. Det som vi upplever lite besvärligt är att våra barn (4 resp. 6 år gamla) inte är speciellt förtjusta i VV maten. Vi försöker göra deras portioner mer barnanpassade med mera pasta el. potatis/ris, mera fett som de behöver osv. Men ändå... det funkar inte. Som heltidsarbetande har man inte tid och ork att laga två middagsrätter varje dag och samtidigt så vill jag hellre att våra barn äter nyttig mat med mycket grönsaker istället för korv/köttbullar med makaroner varje dag.
    Det där med grönsaker är de inte så förtjusta i. Rotsaker går bättre.
    Någon av er som har nåt tips? Hur gör ni med barnen när ni kör VV mat?

• Svanboet

Sonja68 - Nu har jag ju inga barn men många av recepten som jag har kommit över är det ju inte mer grönsaker i än "vanlig mat". Det går ju också att anpassa recepten som man äter annars till VV. T.ex. köttfärssås - det äter nog barnen skulle jag. Laga den då på magrare färs, utan extra olja i pannan och kanske hacka ner lite svamp i såsen. Och det gör ingen smakskillnad om man byter ut färsen mot sojabönor som man kan köra i mixern så ser de ut som färs Ingen redning och extra tomater i så tror jag att det funkar även för barn. Sen är det ju upp till maken (och dig) att ta mer grönsaker till och lite av pastan och såsen.

I min familj har vi aldrig tillåtits att trilkas med maten så jag har tyvärr väldigt lite förståelse för hur man handskas med situationen men det är bitt bästa förslag. Byt inte ut maträtte4rna, anpassa dem till VVs sätt att laga.

• Vid havet

Våra barn, 7 och 9 år har faktiskt aldrig klagat på VV-maten. I alla fall inte mer än på annan mat . De brukar generellt ha svårt för ny mat, så det tar ett tag innan de vänjer sig vid vissa rätter men sen går det hur bra som helst tycker jag.

Givetvis äter de portioner som utgår ifrån dem dvs mer pasta/potatis/ris till än vi och mindre grönsaker - men de äter ju även mindre sås och kött...

Vi försöker alltid ge dem grönsaker och de har lärt sig att tycka om många olika vid det här laget. Tex 9åringen älskar numera brocolli!

Sonja68 skrev 2009-08-21 08:46:19 följande:
    Hej alla duktiga Viktväktare! Jag har ett par gånger tagit hjälp av VV när jag och framför allt min man velat gå ner i vikt. Det är framför allt min man som behövt tappa lite extrakilon.Nu efter semestern och en lång sjukskrivning så har han återigen lagt på sig alldeles för mycket och vill gå ner i vikt. Vi tycker båda om VV:s mat och har båda Familjekokböckerna. Det som vi upplever lite besvärligt är att våra barn (4 resp. 6 år gamla) inte är speciellt förtjusta i VV maten. Vi försöker göra deras portioner mer barnanpassade med mera pasta el. potatis/ris, mera fett som de behöver osv. Men ändå... det funkar inte. Som heltidsarbetande har man inte tid och ork att laga två middagsrätter varje dag och samtidigt så vill jag hellre att våra barn äter nyttig mat med mycket grönsaker istället för korv/köttbullar med makaroner varje dag.Det där med grönsaker är de inte så förtjusta i. Rotsaker går bättre.Någon av er som har nåt tips? Hur gör ni med barnen när ni kör VV mat?
  • Sonja68

Jo, även jag är emot detta att göra andra maträtter till barnen, jag vill inte stå och laga flera rätter utan de har alltid fått äta samma mat som oss, från det att de började äta "riktig" mat. Bara att jag barnanpassar just deras portioner, tex som jag och ni beskrivit ovan, mera pasta/ris/potatis till barnen, mera fett osv.
    Men faktum kvarstår. Barnen älskar korv, köttbullar, bacon, plättar, fiskpinnar och sån klassisk husmanskost.
    Jag skulle vilja bli bättre på att VV-anpassa den maten på nåt vis. Rätt svårt kanske. Köttfärsåsen gör jag som Svanboet skriver och jag river även i morötter. Jag och maken tar bara lite pasta och mera grönsaker istället. Gärna rotfrukter.
    Tack för feedback !

• Vid havet

Mina barn älskar också allt det där!! Får de pasta med ketchup på blir de överlyckliga... Det får de ibland ändå - tex så äter de sånt på luncherna på helgen när vi ofta inte lagar så mycket mat till oss vuxna.

Men det finns ju vv-korv eller kycklingkorv som är mycket nyttigare än vanlig korv som alla kan äta och om man gör egna fiskpinnar så funkar det också. Fast barn brukar ju vilja ha det de är vana vid så alltså funkar hemmagjoda fiskpinnar rätt dåligt, i början i alla fall... Men du kan ju steka färdiga fiskpinnar till barnen och ge dig och mannen annan fisk så kan tillbehören vara det samma och man behöver inte stå och göra olika rätter. Så gör vi ibland när vi gillar rött kött till oss så får barnen korv eftersom de inte är så förtjusta i sånt kött, men då får de ju äta de tillbehören som vi äter - sallad/grönsaker/sås etc. Vi är ganska tuffa på att de ska smaka allt, och ofta lär de sig att gilla saker de först hatat. Svamp funkar dåligt

Barnen behöver ju fett och ska, i alla fall i vårt fall, definitivt inte gå ner i vikt så därför får man kompromissa lite där. De får pizza ibland och pannkakor med sylt som vi då inte äter.

Sonja68 skrev 2009-08-21 10:31:37 följande:
    Jo, även jag är emot detta att göra andra maträtter till barnen, jag vill inte stå och laga flera rätter utan de har alltid fått äta samma mat som oss, från det att de började äta "riktig" mat. Bara att jag barnanpassar just deras portioner, tex som jag och ni beskrivit ovan, mera pasta/ris/potatis till barnen, mera fett osv. Men faktum kvarstår. Barnen älskar korv, köttbullar, bacon, plättar, fiskpinnar och sån klassisk husmanskost. Jag skulle vilja bli bättre på att VV-anpassa den maten på nåt vis. Rätt svårt kanske. Köttfärsåsen gör jag som Svanboet skriver och jag river även i morötter. Jag och maken tar bara lite pasta och mera grönsaker istället. Gärna rotfrukter.Tack för feedback !
  • tågjäntan

Jag har inte varit ute på nätet på några dagar så jag har ingen aning om var jag var sist, så jag skriver här utan orkar ha läst nåt .
    På tal om barn och mat så har vi börjat med pure till, vår 5-månaders (i morgon ). DEt har inte gått helt bra. Första puren min man försökte göra blev det lite stora bitar och verkade läskigt att svälja. I bland verkar det fortfarande så med både köpt och hemmagjord. Vi vill itne börja för tidigt med fruktpure så att hon lär sig att äta sött och inte vill ha annat. Men i går passade vi på ett par gånger medan vi själva åt. Det verkar som att det gick lite bättre.

Svar på tråden Vi som går på Viktväktarna del 3