• Loowwe

Vilka korkade/dumma kommentarer har du fått när ni pratar om ert bröllop? Tråd 2

Förra tråden blev populär, därför fortsätter vi nu med tråd 2.

(Tråd 1: www.brollopstorget.se/Forum-1-13/m3222397.html)

Undrar vilka dumma konstiga kommentarer ni har fått?

Min sambos kompis som sa lite skämtsamt att giftemål är ett närmare steg mot skilsmässa!!!! Grrrr.... för dessa urkorkade kommentarer från folk!

Dela gärna med dig så vi kan få morra tillsammans mot dessa människor...

• Svar på tråden Vilka korkade/dumma kommentarer har du fått när ni pratar om ert bröllop? Tråd 2
  • Boomtown

Idag har jag fått höra igen, bakom min rygg att jag är en bridezilla av min mor. Inte alls kul. Grunden var b.l.a att jag inte ville ha rosa klänning till röda och orange rosor. Idiotiskt tyckte hon. Och så tyckte jag inte om tjälknölen hon hade gjort som vi provsmakade. Vi kanske skulle ha den till buffén. Den hade varit inne i 3!!!! timmar för länge i ugnen och det dammade i strupen. Är jag en överdriven Bridezilla? Jag måste ju vara ärlig och säga vad jag tycker. Vår dag kommer ju nte igen och hon frågade faktist. Jag har sagt det förut, jag borde lära mig knipa käft.

wildalila :

Jag tycker så synd om dig. Du kan få låna min mor om du vill. Hon tycks vara en fis i rymden mot din.

• Bettertogether
    Nordiskbrud skrev 2009-07-11 19:22:07 följande:
    Men är det något att bli sur över??? Folk förlovar ju sig i tid och otid... Bara för att man förlovar sig så innebär det inte att man per automatik kommer att gifta sig inom 6 månader. Få som tänker på det viset så det kanske inte är konstigt att de inte frågat.Samma sak med de som kanske inte aktivt ringer och grattar till bröllopet när de inte är bjudna. De kanske grattar när ni träffas???
    I vårt fall hade vi träffats flera gånger utan att det kommit på tal om vårt bröllop trots att det var det mest omdiskuterade ämnet på festerna.
    Och det känns lite fånigt att haspla ur sig att man ska gifta sig.
  • Ellie Lo

Min mamma har en förmåga att skicka knäppa sms till mig när det gäller bröllopet.
    Nu senast fick jag det här (sju veckor innan bröllopet):

Mamma: "En tanke slog mig, vad har du tänkt till de som inte dricker alkohol? Ska vi köpa med något?"

Jag: "Menar du till välkomstdrinken?"

Mamma: "Nä till maten"

Jag blev helt paff. Tror hon verkligen att jag som planerat bröllopet sen november skulle ha glömt att det finns folk som inte vill ha vin eller öl till maten? Det kommer ju barn till festen och jag och min sambo är själva inga stordrickare. När jag svarade att jag redan tänkt på det får jag till svar:

"Men blir inte det svårt att ta på vagnen?"

Ehm.... jo för jag ska ju självklart åka spårvagn till lokalen med brudklänning och blommor och dekorationer och allt....

• Åsa Erika

Jag har en kommentar som jag tror toppar det mesta. Jag pratade med min 94 åriga mormor och när jag sa att vi skulle gifta oss så sa hon att det var väl roligt men att man inte behöver berätta det för någon! Hon och morfar gifte sig utan att någon visste om det föränn efteråt och det var väl bra? Jag fortsatte och sa att vi ska gifta oss i augusti och då svarar hon att hon hoppas att hon inte lever så länge!! :-O

Om jag inte hade fått förklarat för mig att hon har blivit så gaggig att hon vissa dagar inte riktigt har koll på vad hon säger så hade jag blivit jätteledsen... För vissa dagar tycker hon att det ska bli jättekul men att hon tyvärr inte orkar med att resa massor av mil för en fest i en annan stad!

• KatjaB

Min blivande svärmor när jag berättade att jag skulle fria till sambon.
    Hon: tänk om han säger nej
    Jag: nej, mne vi har pratat lite om det tidigare så jaghar ju såklart kollat läget om vad han tycker. Desstom har han nog fattat att det är på g, och verkar entusiastisk.
    Hon: men tänk om han ändå säger nej
    Jag: ja men jag vet att han inte gör det. (och så berättar jag hur jag tänkt fria)
    Hon: okej, jo jag kan vara barnvakt. Men om han säger nej så vad säger du då, "smaklig måltid"
    Jag: ja, vad ska jag säga.. jag gillar att leva farligt, haha

Hur svårt är det att klämma ur sig ett lycka till, nu vet ju jag att min sambo vill gifta sig och dessutom förstått att det är på gång med ett frieri från mig.
    Hon är ju som hon är, och hon kommer förmodligen tycka att det är kul senare. Att vi snart varit tillsammans i fyra år och har två barn tillsammans borde väl göra att ett giftemål inte är någon större chock, och barn är väl ändå ett större beslut.

Min egen mamma frågade om jag inte skulle vänta tills det är skottår, men när hon kom på att det är 4 år tills dess skratta hon o sa att ja, det går ju inte.

• J D

En fin kommentar från prästen: Men du kan väl inte gifta dig som är jurist (jag, i mitt huvud tänker snabbt, vad menar han här- tycker han att jag ger bort för mkt juridiska rättigheter eller vad vill han?...). Nej, för man jobbar ju 14-16 timmar om dagen som jurist. Det har jag en vän i Sthlm som gör...

Suck och tack för förtroendet. Antar att vi jurister borde nöja oss med oheliga förbund som lämnar våra barn i en sämre juridisk ställning om den ena parten dör. Eller så får vi helt enkelt leva ensamma.

• källerudd
    Nordiskbrud skrev 2009-07-11 19:22:07 följande:
    Men är det något att bli sur över??? Folk förlovar ju sig i tid och otid... Bara för att man förlovar sig så innebär det inte att man per automatik kommer att gifta sig inom 6 månader. Få som tänker på det viset så det kanske inte är konstigt att de inte frågat.Samma sak med de som kanske inte aktivt ringer och grattar till bröllopet när de inte är bjudna. De kanske grattar när ni träffas???
    Jag tror du missförstod mig lite...Vi kommer att gifta oss på vår två åriga förlovningsdag så om ca ett år...det har vi ännu inte sagt till någon mer än våra föräldrar. Hemligt tills inbjudningarna går ut i början på nästa år...

Men som jag skrev så förlovade vi oss förra sommaren, (min m2b friade en härlig sommarkväll) och det är detta som mina vänner inte nämt med ett ord. Och ja vi har träffats efter det...Om jag har en vän som förlovat sig så grattar jag dem naturligtvis. Men som sagt de har inte ens nämt det.

Och under det senaste året har våran kontakt blivit mer och mer sporadisk, därför känns det inte lika viktigt att bjuda dem till vårat bröllop...Då vi dessutom måste "gallra" ganska hårt bland våra nära...
  • Ellabay

haha, jag älskar min blivande svärmor men idag blev jag lite irriterad.
    Min sambos släkt är många nykterister och kristna medans min familj är glada och gillar att dricka på fester. (nu pratar vi inte fylla, sprit m.m ) Utan bara trevligt sällskap med trevlig dricka. Ni förstår mig va?
    Vi ringde nu och sa att vi hade bokat festlokal och då säger min svärmor
    "Jaa, ni ska väl inte servera sprit på festen?"
    Min blivande säger "nej, det blir bara vin, öl och liten avec"
    "jaa.. för det är ju NI som gifter er inte bellas släkt"
    "???????????????????????????????????????" Jahaaaa, min släkt är alltså alkisar med andra ord då?

Jag tar det med en klackspark men ändå. Vart kom det där ifrån?
    Det rolgaste är att vi nu ska på min blivandes kusins böllop och dom ska ha alkoholfritt. Hahahah! Ja, vårt bröllop kommer med andra ord bli INTRESSANT!

• Malin och Joel

En ganska rolig kommentar från min mamma: "har du varit hos doktorn?"

Tips: börja inte med "vi har ngt roligt att berätta" och förutsätt att personen förstått vad när den utropar "åh vad roligt, grattis! när blir det?"

Nä, barnbarn får stackars lilla mamma vänta på ett tag till

• Vi Som Drömmer Om Bröllop

har läst igenom tråden och det är skönt med en påminnelse om varför vi inte bjudit min sambos släktingar och jag bröt med min pappa i våras (var slående lik wildalilas mamma). vilka punkiga kommentarer vissa får, undrar om folk tänker på vad de sägeribland?? vi har bara bjudit våra närmaste och käraste vänner och ett par som vi mer ser som våra föräldrar och dessa började gråta av lycka för att vi skulle gifta oss. var inte så väntad reaktion heller kan jag säga

Svar på tråden Vilka korkade/dumma kommentarer har du fått när ni pratar om ert bröllop? Tråd 2