• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • BrudSommar2006

Jag tror inte att vare sig Iris eller nya lillknodden hade blivit till utan ÄL-stickor faktiskt så rådet att skippa ÄL-stickor är nog inget för mig...

• Lapinette

ICSI står för Intracytoplasmatisk spermieinjektion. ICSI-behandlingen är egentligen en IVF-procedur förutom att en extra handling utförs i laboratorium. Skillnaden ligger nämligen i det sätt som spermierna och ägget förs samman. Vid en IVF-behandling placeras många (minst några tiotal tusen) friska och rörliga spermier i en skål med ägget med förhoppningen om att en spermie med egen kraft tränger in i ägget. Vid ICSI förs en utvald spermie direkt in i ägget.

• Lapinette

nenne - säkert ett bra beslut men jag menar bara att det faktiskt inte utesluter att ni kan bli gravida på egen hand.

• nennesjuttioåtta

tack lappis! hahaha, lite mer vetenskapligt förklarat än att peta...

• nennesjuttioåtta

kaninisen
    nä det är ju sant, och de trodde ju inte att det inte skulle funka av sig självt när vi gjorde utredningen heller men ... ja, jag har ju inte direkt blivit överbevisad. Men det kan ju bero på mycket annat också så vem vet? Nu smäller det!

• nennesjuttioåtta

alltså de trodde ju att det inte berodde på spermierna att vi inte blivit gravida är vi gjorde utredningen...

• nennesjuttioåtta

nu ska jag på kundbesök, ciao!

• muggles
    Lapinette skrev 2009-06-16 13:17:43 följande:
    3 års försök som innebär- 4 inseminationer - 3 IVF- 2 FEToch 1 år i adoptionskö. Tjohooooo!!!
    Snygg svit av 4-3-2-1 blir det iaf!!! Absolut ska du fira och köpa dig ngt fint!!!
  • passionsblomman

Nej det så klart. För vår del var det onödigt nu när vi kör pergotime och VUL för att veta.

BrudSommar2006 skrev 2009-06-16 13:50:47 följande:
    Jag tror inte att vare sig Iris eller nya lillknodden hade blivit till utan ÄL-stickor faktiskt så rådet att skippa ÄL-stickor är nog inget för mig...
Svar på tråden Livets stora och små frågor