• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • Telis

Tinga, åh tack!! Men frågan är när?! Jag vill ju helst inte gå upp i arbetstid nu i juli om jag kan vänta till i november. Vet du om dom går på månadsinkomsten just då när man börjar ta ut FP eller om dom räknar på årsinkomsten det senaste året?

• Lapinette

Det är tiden efter ägglossning fram till mens. Nästan alltid är den regelbunden utan det som brukar skifta är tiden fram till ägglossning.

• passionsblomman

Jaha...jaså den fasen. jag vet faktikskt inte. Har haft utslag på mina ÄL-stickor på allt från dag 11 till dag 27 och aldrig riktigt fattat att man ska äkna de dr dagarna också, mitt i allt annat räknande.
    På kliniken sa hon attjag ska vänta mig mensen som vanligt trots horonerna, men nu senast sa hon att det verkar som hela cykeln förkortats trots allt...

idag är dag 24. Så tidigt har jag aldrig fått något tantbesök. Inte ens när jag hade ÄL på dag 11.

Ursäkta mitt självupptagna dag-ältande hit och dit...

• Lapinette

passionblomman - inga som helst problem. Vi har alla ältat hit och dit. Svårt att räkna när mensen är så orgelbunden men jag har alltid en lutealfas på 14-15 dagar medan tiden innan ÄL kan skifta något. Varför jag vet detta är för att jag dels liksom dig har gått igenom inseminationer. Eftersom jag sprang typ 3 dagar i rad på VUL så visste jag extakt vilken dag ägget släppt och sen var det bara att räkna fram till mens. Sen har jag ju även testat med ÄL-stickor lite då och då samt gjort IVF'er. Ja, för att inte förglömma tagit tempen sen i höstas och då ser man när man haft ÄL och kan lätt räkna fram när det är mensdags.

• Telis

Och jag har alltid haft ÄL på samma dag i cykeln och sen har tiden mellan ÄL och mens varierat. Det är verkligen inte lätt att begripa sig på sin egen kropp.

• Tinga

Telis - det vågar jag tyvärr inte svara på. FK utgår ju från en årsinkomst när de beräknar ersättningen, men frågan är om de går på den faktiska inkomsten det senaste året, innan man börjar ta ut, eller om de ser till vilken årsinkomst man hade haft om man fortsatt fått den lön man får när man börjar ta ut ersättning. Vet tyvärr inte, och blir inte klokare på det genom FK:s hemsida heller. Det står iallafall att löneökningar under tiden man tar ut FP ska räknas in, så då räknas ens FP upp.

• Telis

Tinga, ah, då tycker man ju att dom borde räkna på den inkomst man skulle ha haft under tiden man är ledig. Och då skulle jag inte behöva gå upp i tid förrän i november. Men jag ska be maken ringa och dubbelkolla (anonymt har jag förstått ). Men med tanke på hur snabb han brukar vara på att få tummen ur så blir det väl lagom framåt november.

Vad skönt att det gått så pass bra med näringslösningen förresten! Nu jäklar ska det bli små Michelingubbar av dom!

• Telis

Åh, åh, åh, jag tror faktiskt att jag är hungrig idag! Jag tror jag gråter av glädje!

• passionsblomman

Jag tror min sådan där luteala fas varierar. Hon pratade om 14-16 dagar på kliniken iallafall, men så lång tid var det inte nu sist. Nu är det ju dag 24 som sagt, och alltså 11 dagar sedan inseminariet och någon gång precis innan var det ju äL , så det handlar ju verkligen bara om dagar tills vi vet den här månaden. Men fy vad långsamt och jobbigt det känns! Just att det är så mycket känningar i magen som kan vara både och, det är så störigt.

Svar på tråden Livets stora och små frågor