• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • passionsblomman

Ur "Vänta barn Amelia 2009"
    sidan 48:

Även om du väljer att jobba deltid och därför får deltidslön,behåller du ändå en f-penning som grundas p den lön du hade när barnet föddes.
    Det gör du till dess barnet fyller två år. Blir du gravid inom ett år och nio måaderefter barnets födelse, får du och den andra föräldern behålla samma löneunderlag även för nästa barns räkning.

Sedan kommer ett stycke om hur mycket man får. Där står att det baseras på ens inkomst och att man ska ha jobbat 240 dagar i följd innan barnet föds.

• BrudSommar2006

Telis, för mig går det rätt bra att äta lunch medan middag är ett litet helvete, plus att jag måste laga middag till resten av familjen när man mår som sämst, suck.

• Telis

Att det ska vara så svårt med föräldrapenning. Kan dom inte bara säga att "du får lika mycket som när du jobbade så länge du känner för det".

BS, fy tusan för att tvingas laga mat! Jag ligger som ett kolli i soffan tills maken kommer hem och plockar fram fil och flingor åt mig.

• Mrs  B

Nenne
    Jag tackar och bugar för tipsen och ska sätta mig ner och kolla över allt efter midsommar. Återkommer om jag har fler frågor.

Tinga
    Väldigt fint hus!!!!!
    Och kul att det finns många barn runt omkring.
    Då blir det aldrig tråkigt för pojkarna.

Telis o BS
    Med Max tålde jag inte köttos och kunde inte vara i köket när kött skulle tillagas. Åt fisk genom hela graviditeten.
    De andra gångerna har jag inte mått dåligt av att vara i köket.
    (fick däremot inte behålla maten de tre sista månaderna med Malte, men aptiten var det inget fel på)

• Telis

Åh, prata inte om fisk, jag får kväljningar bara av att tänka på fisklukt.

• kängu

Jag har fattat det som att FK kollar ens inkomst 6 mån tillbaka i tiden och räknar på det. Annars skulle jag ju t.ex. kunna skaffa mig ett jobb nu, inte börja jobba på det dvs. vara föräldraledig och få ut föräldraersättning som om jag hade jobbat där... och så tror jag tyvärr inte att det går att göra. Men ring o kolla för säkerhets skull! Jag ska maila dom för jag fattar inte hur jag ska fylla i min beräknade inkomst för föräldrapenningen... Tycker att dom skriver allt så jävla konstigt, går ju inte att förstå hur dom menar!

• Tinga

Telis - min logik funkar som din, frågan är om FK:s är densamma? Kan den väl knappast vara, med tanke på hur knasigt allt verkar vara där.

Passion - den texten du citerade gäller när man får syskon, inte första barnet.

• nennesjuttioåtta

mugglan
    hahaha när cityakuten började vid 8 var vi redan klara (och hade dessförinnan hunnit handla och laga mat och ätit middag - snacka om effektiva!). Fy fan vad gött!

Passion
    har för mig att du frågade förut hur länge vi hållit på. Det är 3 år i höst (september/oktober), vi har gjort två inseminationer och jag har spolat äggisarna och knaprat pergotime i två omgångar och detta var vår första IVF. Hoppas att cykeln kommer igång som den ska för då kanske det blir ÄP v 34!

BS
    hurra för pussy kattsand! Men stackars kisse som haltar fortfarande!

• muggles

Telis: du behöver väl inte vara anonym för att fråga detta? Det är ju inget fusk, du vill ju bara veta. El mejla från din telis-adress så kan de inte spåra det (inte för att det behövs men...)

Jag trodde att vi hade lärt oss att lutealfasen nästan alltid är 14 dgr men att den andra fasen kan variera, men sedan kom Telis och spolierade den kunskapen

passion: missade du mitt nojande förra veckan? Jag har samma problem just nu. Var på Apoteket igår och skulle köpa ÄL-stickor för mitt lager av 2,5 år gamla håller på att ta slut. De hade en förpackning med en (1!) sticka i. Vad tror de??? Om man har så regelbunden cykel behöver man ju inte testa... Och de hade inga större paket Inte hade jag lust att fråga i kassan heller så att alla hörde. Får ta mig till ett större Apotek härnäst.

• passionsblomman

Ja jag vet, men den sista raden gäller första barnet. Den om att man ska ha jobbat 240 dagar för att få sgi beränad på det.
    Det räcker tex inte att ta exmen och så påbörja en anställning och bara hinnna jobba ett par månader.

Tinga skrev 2009-06-16 13:06:07 följande:
    Telis - min logik funkar som din, frågan är om FK:s är densamma? Kan den väl knappast vara, med tanke på hur knasigt allt verkar vara där. Passion - den texten du citerade gäller när man får syskon, inte första barnet.
Svar på tråden Livets stora och små frågor