• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • snaily

Hej alla glada, ledsna, gravida och ogravida!
    Lappis, får jag vara med och leka om du och Nenne bestämmer er för att slänga ut alla som plussat? EA och några till vill nog också vara med... Hej Snorkfröken på tal om det!

Passionsblomman, låter jobbigt! Fast kanske symptom!?

Kängu, spännandeeeeeeeeeeee!

BS, blä för ditt illamående... men tur du slapp kräkas på jobbet. En kollega till mig var tydligen extremt illamående under sin andra graviditet så hon sprang och kräktes ljudligt på jobbtoan minst några gånger per dag... man träffar ju på en del småäckliga grejer i vårt jobb, så i samband med varje analsäckstömning fick hon springa och hulka (Jo, hon kan också skratta åt det såhär i efterhand...)

JAAA, bara TRE dagar kvar nu! *räknar ner för fullt*

Tinga, skönt att du får i killarna anabola nu, nej näringslösning menar jag förstås! Smakar det illa? Min yngsta systerdotter (1 år) lever (nästan enbart) av nåt slags pulver som man blandar till typ välling, som smakar superilla! Astronautfödan kallar vi den, superspejsigt och dyrt "helfoder" bestående av fria aminosyror, socker och vitaminer typ... hon har ett jätteovanligt allergisyndrom. Som tur är slukar hon astronautfödan lika glatt varje gång.

Har fullt upp på jobbet nu då vi är halverad styrka nu när folk börjat semestra... skönt att det bara är 2 dagar kvar till semestern! Har spikat hela vår semesterplanering nu, skönt tycker kontrollfreaket jag. Har säkert redan skrivit det, men för oss det blir lite hemma, lite musikfestival, lite skärgård-norr-om-hufvudstaden och lite Ön.

Vad har ni för spännande sommarplaner allihopa?

• BrudSommar2006

Vickan, har du den blekaste om vilken dag du var på när ni "slarvade"? Så man vet åt vilket håll man ska hålla tummarna menar jag!

Snorkfröken, jaså det var du som snodde världens bästa man! Jag älskar i och för sig min andra hälft också men han har sina brister faktiskt och det har nog jag också... tyvärr.

• viktualia
    BrudSommar2006 skrev 2009-06-16 19:51:35 följande:
    Vickan, har du den blekaste om vilken dag du var på när ni "slarvade"? Så man vet åt vilket håll man ska hålla tummarna menar jag!
    Det beror lite på hur lång den här menscykeln tänker vara... den förra var lite kortare än vanligt. Men det befinner sig i farozonen. Och jag vet inte åt vilket håll du ska hålla tummarna. För jag är ÅRHUNDRADETS VELpotta.... *suckar*

... men nu har jag bekänt läget för er i alla fall.. känns genast bättre...
  • BrudSommar2006

Snigeln, det är ju det att det hörs så väl som gör att man absolut inte vill kräkas på jobbet!

AM, trist med ålderskris, jag har den också. Jag vill inte bli gammal och jag vill inte att alla runtomkring mig ska dö, typ mina föräldrar och jag vet inte allt, börjar jag tänka på det får jag värsta paniken. Hoppas att din blir lindrig.

• BrudSommar2006

Då bestämmer jag själv åt vilket håll tummarna ska hållas Vickan!

Läste idag om en fyraåring som spolat ned familjens hundvalp i toaletten, tydligen överlevde den. Man får väl vara glad att fyraåringen vi hade på besök i söndags nöjde sig med att stänga in kissen i transportburen! Fyra år verkar vara en jäkla ålder.

• snaily

BS, galen unge!! Nu fick jag ännu mer anledning att passa valpen ordentligt när syrran med man och barn (6+3+1 år) kommer och hälsar på om en dryg vecka...

• snaily

Förresten på tal om det - hur ärftligt är egentligen det här med (in)fertilitet?? Hur kommer det sig att jag verkar ha så svårt att föröka mig när min syster är hyperfertil?????? (Deras nr 3 var ett misstag som bara råkade bli till vid 38 års ålder...) Orättvist var ordet...

• BrudSommar2006

Hm, ärftlighet vet jag inte något om faktiskt, har vi pratat om det här? Men orättvist är det. Det verkar ju i alla fall vara vanligt att en person som har svårt att bli gravid har ett syskon som är en frögurka men man får väl titta längre bak i släktleden i så fall.

• passionsblomman

Det kan man verkligen undra...

Jag tror själv att jag har ärvt starkt efter min farmor. Vi hann snacka en hel del även mensvärk och sådant innan hon dog.
    Hon blev övergiven av sin förste man för att hon inte "gav honom någon son" Gifte om sig med farfar. När det inte blivit ngt barn fter 7 år adopterade de min farbror, sedan blev plötsligt pappa till, men fler barn kom det adrig.
    Hon och jag är så lika att en tant som var ungdomsvän med henne fick ett bryt på begravningen, för det var som att se farmor som ung sa hon.

Min mormor födde 8 barn.
    Min mamma har tre men hade verkligen kunnat ha fler. Hon hade mens och äl som ett urverk.
    Min syster och hon är extremt lika i kroppen och med cykeln. Syrran har fyra barn och hon har varit gravid NIO gånger, en abort mkt ung och 4 mf. Uppenbart har hon lätt att bli gravid, men det färster långt ifrån alltid...

snaily skrev 2009-06-16 20:05:17 följande:
    Förresten på tal om det - hur ärftligt är egentligen det här med (in)fertilitet?? Hur kommer det sig att jag verkar ha så svårt att föröka mig när min syster är hyperfertil?????? (Deras nr 3 var ett misstag som bara råkade bli till vid 38 års ålder...) Orättvist var ordet...
  • Telis

Vickan, jag hejar på dig och håller stenhårt tummarna för ett resultat som gör dig glad!

Passionsblomman, kraaaaam!! Hoppas att morgondagen blir bättre!

AM, idag blev det rostade mackor med apelsinmarmelad och ett kylskåpskallt Granny Smith till middag. Vad säger det dig?

Men allvarligt talat, ikväll har jag försökt få upp två burkar och det var tamejf*n helt omöjligt. Hur överlever små änketanter ensamma?! Eller, marmeladburken gick till slut för jag SKULLE BARA ha marmelad men jag lät som Ricky Bruch under tiden och nu har jag ont i handen. Den andra burken står kvar här och väntar på att maken kommer hem. Jag måste gå till en sån där handikappaffär och köpa specialverktyg känner jag, man måste väl för sjutton få ta sig lite marmelad även när inte maken är hemma?!

Svar på tråden Livets stora och små frågor