• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • sweetstreet

Fast först
    HEEEEJ NENNE-GULLET!!!!

Du är såååå väkommen tillbaka hit i höst du!!!

• muggles

Eg tror jag att KUB är mer en grej man gör för att lugna sina nerver än vad det eg är nytta med det. Det är ju så otroligt mkt annat som kan vara fel. Det som inte går att testa är ju tex autism/adhd mfl. Usch, jag skulle verkligen inte vilja ha ett barn med de syndromen (om man kan kalla det så?). Har bekanta på två olika håll som har barn som har grav autism och adhd och det är ingen rolig historia! Dessutom är ju min kusin autistisk och nu vid 20 års ålder är hon fortfarande som en 5-åring mentalt (om ens det). Det går ju inte att föra en normal konversation med henne. Det känns som att det skulle vara svårare att älska ett sådant barn. Nu skriver jag nog väldigt politiskt inkorrekta saker här men...

• muggles

Sweet: jag vet inte varför man skulle slutat (om man nu gjort det - jag kanske har drömt detta). Kanske var det min BM som sa det? Hon behöver ju inte ha rätt...

• fru AM

muggles skrev 2009-06-11 14:42:15 följande:

Eg tror jag att KUB är mer en grej man gör för att lugna sina nerver än vad det eg är nytta med det. Det är ju så otroligt mkt annat som kan vara fel. Det som inte går att testa är ju tex autism/adhd mfl. Usch, jag skulle verkligen inte vilja ha ett barn med de syndromen (om man kan kalla det så?). Har bekanta på två olika håll som har barn som har grav autism och adhd och det är ingen rolig historia! Dessutom är ju min kusin autistisk och nu vid 20 års ålder är hon fortfarande som en 5-åring mentalt (om ens det). Det går ju inte att föra en normal konversation med henne. Det känns som att det skulle vara svårare att älska ett sådant barn. Nu skriver jag nog väldigt politiskt inkorrekta saker här men...
    Jag tror egentligen inte det är svårare att älska ett sånt barn men livet blir ju helt annorlunda mot vad "planen var"...

Usch det här så svåra saker att chatta om. Jag säger så här - *obs! min åsikt och grunden för mina egna livsbeslut* - vill man göra abort om barnet visar sig vara skadat (dvs trisomier) ska man göra FVP/MKP, kan man INTE tänka sig att göra abort om barnet visar sig vara skadat ska man INTE göra FVP/MKP. Frågan är om man då ens ska göra KUBB. Risken är ja att man får myror i huvudet.
  • Lapinette

Tack för den sammanställningen AM för nu vet jag vad vi ska göra ... åter igen OM den dagen kommer.

• Telis

Såna där bokstavskombinationer skrämmer mig mer än DS tror jag.

• nennesjuttioåtta
    Telis skrev 2009-06-11 14:53:33 följande:
    Såna där bokstavskombinationer skrämmer mig mer än DS tror jag.
    samma här..
  • muggles

AM: jag grundar det på det jag sett av min kusin. JAg ser ju hur de andra syskonen (som är helt normala) och föräldrarna behandlar henne. Dvs de behandlar henne inte dåligt på ngt sätt, och klart att de älskar henne, men jag tror inte att det kan bli på samma sätt. Hon ger ju också extremt lite tillbaka, vilket inte är fallet för DS-barn. Men i sådana här frågor har ju ingen rätt el fel - jag bara uttrycker vad jag tycker.

• Telis

Hm, så jag formulerar mig... DS är ju en bokstavskombination medan autism inte är det. Vad jag menade var att ADHD, ADD, autism, Damp, Aspergers och sånt känns läskigare än DS.

• kängu

Näää nu ska jag logga ut för idag, ska städa lite och göra fint innan maken kommer hem och vi ska ha hemma-date (dvs. god mat, en film, och massa prat).

Kram på er alla fina o härliga tjejer!!

Svar på tråden Livets stora och små frågor