• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • fru AM

Angående diskussion om MKP/FVP, DS, ADHD, DAMP: Ja,ja hur man än uttrycker sig så är det alltid någon som blir/känner sig lite missförstådd ... Ska nog sluta lägga mig i såna här diskussioner. Om jag kan.

Måste bara säga detta om FVP och ryggmärgsbråck: När jag gjorde FVP så frågade jag speciellt om de kunde avläsa ryggmärgsbråck utifrån provresultetet och de kunde de INTE sa de. Nu görs det ju ett ultraljud också vid FVP (för att de ska se var de sätter nålen och hur gammalt fostret är) och på det ultraljudet ser man ju även ryggraden och kanske kan man redan då se om det är något fel eller bråckaktigt ... Annars tittar de ju efter sånt på RUL.

Tjohej.
    Nu väntar lite slänga-gamla-papper-excersis

Ses!

• passionsblomman

jaaaa...

Eller så vill man ha hoppet kvar så man får vara glad på midsommar och testar på dag 29
    men det kan jag nog inte hålla mig till.

Ore skrev 2009-06-11 15:37:52 följande:
    Wiihii, så om det inte kommer tant då så blir det test på midsommarafton eller midsommardagen kanske??? Håller tummarna!
  • Telis

AM, det är väl ingen som känt sig missförstådd? Eller har du gjort det? Jag tyckte iallafall att jag förstod dig väldigt bra. Eller är det jag som blivit missförstådd och jag inte har märkt något själv? Nej, nu förstår jag verkligen ingenting.

• Fru E

Tjingeling!

Nu måste jag packa ihop och hämta maken och köra till Blekinge!

Kram till alla!

• Telis

Fast på nätet står det faktiskt: "Oftast analyseras även fostervattnet, ett så kallat AFP-prov görs, för att kontrollera att fostret inte har ryggmärgsbråck, bukbråck eller liknande." Men man ska ju inte tro på allt som står på nätet så det kan ju vara fel.

• fru AM
    Telis skrev 2009-06-11 16:06:26 följande:
    Fast på nätet står det faktiskt: "Oftast analyseras även fostervattnet, ett så kallat AFP-prov görs, för att kontrollera att fostret inte har ryggmärgsbråck, bukbråck eller liknande." Men man ska ju inte tro på allt som står på nätet så det kan ju vara fel.
    Hej igen! Det KAN vara så att de inte kollar ryggmärgsbråck på snabbanalysen (som tar en vecka och var det vi valde) utan bara på den analysen som tar en sisådär tre veckor (som vi inte valde). Värt att kolla upp med BM eller sjukhus! Ryggmärgsbråck är en av de saker jag varit mest rädd för (tillsammans med harmynthet - fånigt nog för det opererar man ju! - samt scenariot att de slarvar bort mitt barn på BB och jag får med mig fel barn hem ...)
  • fru AM
    Telis skrev 2009-06-11 15:59:24 följande:
    AM, det är väl ingen som känt sig missförstådd? Eller har du gjort det? Jag tyckte iallafall att jag förstod dig väldigt bra. Eller är det jag som blivit missförstådd och jag inte har märkt något själv? Nej, nu förstår jag verkligen ingenting.
    Äsch - jag snedtände nog bara på mellanmålet (som tyvärr INTE var en Magnumglass utan en mugg gazpacho)
  • nennesjuttioåtta

jösses det där måste vi verkligen prata om hemma innan!

• nennesjuttioåtta

nä, vad allvarligt det blev.

PITT!!!

Svar på tråden Livets stora och små frågor