• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Fjosok

Nädå, bara tråd efter tråd med samma sak...

Jag vill,, det är fel, JO, NEJ, JO, NEJ, JO ..

Men ska inte säga nått mer, tycker bara det är rätt kul.

• Tooticki
    möklintabröllop skrev 2009-04-19 19:52:09 följande:
    Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    En präst som föreslår något sådant skulle jag aldrig låta förrätta vår vigsel eftersom han då står för en kvinnosyn som jag absolut inte kan acceptera.
  • J D

Fjosok skrev 2009-04-20 10:15:07 följande:
    Vad det tjafsas i detta ämne. Helt otroligt...lägg bara ner nu ...

Kallas det tjafs för att det är kvinnor som debatterar eller vari ligger tjafset?

• Fjosok

J D skrev 2009-04-20 10:42:31 följande:

Kallas det tjafs för att det är kvinnor som debatterar eller vari ligger tjafset?
    se inlägg ovan, om de tär kvinnor eller män struntar jag i. Skulle sagt samma sak om det var pc/mac-diskussion i ett forum för datorer (bara för att ta ett exempel).

Var finns den konstruktiva debatten runt detta?

Bara en stilla förundran från en fascinerad man som dessutom läser till präst och kommer behöva ta detta med blivande brudar (om vi får viga då jag är klar vill säga)

• passionsblomman

Vad är det egentligen du håller med om? TS framför ju ingen åsikt utan ställer bara en masa varför-frågor och påpekar bla att prästen själv tyckte hon skulle ledas.
    Är det att hon hoppas ingen som är emot överlämning bär slöja du håller med om?

JS76JS skrev 2009-04-20 10:04:11 följande:
    Jag håller fullständigt med trådstartaren. har inte läst några utav inläggen, men håller med TS!!!
  • Petronella01

Hm...respekt för andra människors tankar och funderingar är en av de viktigaste egenskap man kan ha. Jag har väldigt svårt för hur någon kan *idiotförklara* någon annan för att man inte tycker likadant. Synpunkter måste man få ha...men det kan gott & väl stanna där. Jag vet att det kommer att vara synpunkter på vårt bröllop...men vet ni vad...det struntar jag i...ett ex...Jag tänker ALDRIG sitta brevid min *svärfar* under mitt bröllop....Jag vill sitta bredvid någon som jag kan känna ger mig något roligt under *vår fest* vi ska inte ha tårta...som de flesta säger så här...VA SKA NI INTE HA TÅRTA ....skrattar...tycker att det är såå *sjukt* att det är så många måsten...det är min/vår dag...och så långt det går så vill jag/vi anpassa denna dag efter våra önskmål så gott det går...Och jag tycker att det är självklart...

Jag gillar denna sida då man kan få en massa tipps och iddeér....men jag måste säga att jag ogillar när en del *vet så jäv.... mycket om vad som är rätt och fel...som dömmer andra...ska rätta in de andra i *rätt* led...

ja ja...det lär ju fortsätta...men liite tråkigt är det.

Lycka till alla med era bröllop och planeringar...och hör ni...gör som ni själva känns bäst...så långt det är tillåtet *ler*

/Petronella

• Imma

Absolut. Jag håller med om att det är trist att det finns så många som har synpunkter på hur saker och ting SKA vara.

Däremot tycker jag att det är en jättestor skillnad på en faster som påpekar konstigheten i en tårtas frånvaro och det som diskuteras här.

När det gäller brudöverlämningen kan många gäster faktiskt uppleva den som obehaglig på riktigt. Vi kommer att ha gäster från många olika kulturer, vissa från länder där tvångsgifte och brudöverlämning tyvärr hör till vardagen. Att komma inklivandes i kyrkan med dessa personer som gäster och spela upp en brudöverlämning finns inte på kartan för oss. Varför tar man inte chansen att visa upp att man ingår äktenskapet gemensamt som jämlikar?

Petronella01 skrev 2009-04-20 10:53:45 följande:
    VA SKA NI INTE HA TÅRTA ....skrattar...tycker att det är såå *sjukt* att det är så många måsten...det är min/vår dag...och så långt det går så vill jag/vi anpassa denna dag efter våra önskmål så gott det går...
  • feministbrud

Mycket bra skrivet! brudöverlämning påverkar andra, det går inte tårtor och bordsplacering på samma sätt. Det är skillnad på att ha åsikter om detaljer och något som faktiskt kan påverka dig själv negativt i en förlängning.

Imma skrev 2009-04-20 11:03:10 följande:
    När det gäller brudöverlämningen kan många gäster faktiskt uppleva den som obehaglig på riktigt. Vi kommer att ha gäster från många olika kulturer, vissa från länder där tvångsgifte och brudöverlämning tyvärr hör till vardagen. Att komma inklivandes i kyrkan med dessa personer som gäster och spela upp en brudöverlämning finns inte på kartan för oss. Varför tar man inte chansen att visa upp att man ingår äktenskapet gemensamt som jämlikar?
  • Petronella01

Det var bara ett exempel...men du högg på den direkt..*ler*

Men det kanske handlar om ovetenskap...ingen av våra gäster kommer från någon annan kultur...det är ju bättre att ni upplyser som att har ni tänkt på att...istället för att stå med pekpinnor...
    suck....

Imma skrev 2009-04-20 11:03:10 följande:
    Absolut. Jag håller med om att det är trist att det finns så många som har synpunkter på hur saker och ting SKA vara. Däremot tycker jag att det är en jättestor skillnad på en faster som påpekar konstigheten i en tårtas frånvaro och det som diskuteras här. När det gäller brudöverlämningen kan många gäster faktiskt uppleva den som obehaglig på riktigt. Vi kommer att ha gäster från många olika kulturer, vissa från länder där tvångsgifte och brudöverlämning tyvärr hör till vardagen. Att komma inklivandes i kyrkan med dessa personer som gäster och spela upp en brudöverlämning finns inte på kartan för oss. Varför tar man inte chansen att visa upp att man ingår äktenskapet gemensamt som jämlikar?
  • feministbrud

Ursäkta, men vaddå pekpinnar? När någon berättar vad det betyder kommer genast ett antal personer in och säger att det inte betyder så för dem. Då argumenterar vi emot. Är det det du kallar pekpinnar? Jag kallar det debatt.

Petronella01 skrev 2009-04-20 11:18:26 följande:
    Det var bara ett exempel...men du högg på den direkt..*ler*Men det kanske handlar om ovetenskap...ingen av våra gäster kommer från någon annan kultur...det är ju bättre att ni upplyser som att har ni tänkt på att...istället för att stå med pekpinnor...suck....
Svar på tråden Överlämnade av pappa