• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Burre Präst

Allt tyder på att TS bara ville ägna sig åt trolling, vilket hon uppenbarligen lyckats med att döma av de 130 inläggen som hittills skrivits.

Mitt eget strå till den stacken får väl bara vara uppfattningen att det kryper i mig av obehag när det dyker upp uttryck som "att det går bra att gå in med pappa om man hittar 'rätt' präst".

Är det ingen av de härvarande brudarna som inser hur nedsättande och respektlöst det är av er att "leta" efter en präst som tillgodoser era egna önskemål utan hänsyn till kyrkans tradition? Ni som väljer kyrka bör väl ändå kunna inse att ni inte blir vigda av en ceremonimästare i snygga kläder i en tjusig gammal lokal, ni deltar faktiskt i en gudstjänst!

Det är tur att verklighetens brudar är betydligt mer jordnära och inte på långt när så egocentriska som en del av de man stöter på härinne, annars skulle jag avsäga mig vigselrätten själv.

• feministbrud

Jag vet att Aleta redan har svarat, men jag tycker faktiskt att alla tjejer som väljer att bli överlämnade ger ett intryck av att vara osjälvständiga. Jag förstår att de i de flesta fall inte är det, men jag fattar inte att man väljer att manifestera sin ofrihet och kalla det fin gest.

superman9000 skrev 2009-04-20 23:02:59 följande:
    Hur kan man ens skriva ng sådannt?Tycker du att dom som skriver i detta inlägget som ska bli överlämnade av sina pappor varkar vara okompetenta och osjälvständiga? Får det är så det låter. Jag har aldrig fått en obehaglig känsla i magen när jag varit på bröllop där bruden går inte med sin far i kyrkan, där emot fick jag det när jag läste ditt inlägg och jag är förvånad att inte ng annan har komenterat det förvånar mig. Att ha olika åsiker är en sak att kalla folk okompetenta och osjälvständiga är en helt annan.
  • Imma

Jag håller med dig helt och hållet! Måste bara tillägga hur synd jag tycker det är att vissa präster ändå går med på något som går emot Svenska kyrkans vigselordning. Så länge det existerar kommer det naturligtvis även finnas brudar som letar vidare tills de hittar en präst som går med på överlämningen. Vem gör i sådana fall mest fel?

Burre Präst skrev 2009-04-21 09:23:39 följande:

Mitt eget strå till den stacken får väl bara vara uppfattningen att det kryper i mig av obehag när det dyker upp uttryck som "att det går bra att gå in med pappa om man hittar 'rätt' präst".Är det ingen av de härvarande brudarna som inser hur nedsättande och respektlöst det är av er att "leta" efter en präst som tillgodoser era egna önskemål utan hänsyn till kyrkans tradition? Ni som väljer kyrka bör väl ändå kunna inse att ni inte blir vigda av en ceremonimästare i snygga kläder i en tjusig gammal lokal, ni deltar faktiskt i en gudstjänst!
  • Troll1

Jag tycker det finns värre saker att hetsa upp sig över. Kan inte förstå vilka proportioner "brudöverlämningstrådar" har fått.

Det måste finnas lite sans o balans och vettig dialog när det handlar om olika inställningar till saker.

• feministbrud

För att klargöra (som Cesium så förtjänstfullt redan gjort):

1. Brudöverlämning är ett jämställdhetsproblem.
    2. Brudöverlämning är inte det största jämställdhetsproblemet.
    3. Detta är ett bröllopsforum och således ett bra forum att diskutera just brudöverlämning.

Och det viktigaste:
    4.Diskussioner här har gett resultat!

Troll1 skrev 2009-04-21 09:58:41 följande:
    Jag tycker det finns värre saker att hetsa upp sig över. Kan inte förstå vilka proportioner "brudöverlämningstrådar" har fått. Det måste finnas lite sans o balans och vettig dialog när det handlar om olika inställningar till saker.
  • Ore

Pugsley: Jag har aldrig påstått att brudöverlämning är direkt och totalt förknippat med tvångsgiftermål, men det är ofta en del av det - och något som rent praktiskt sett förenklar tvångsgiftermål, vilket jag har förstått när jag diskuterat svenska bröllopstraditioner med muslimska tjejer. De var väldigt fascinerade över att man går in tillsammans, och tyckte att "åh vad bra, då blir ni aldrig tvingade".

• Yesh I do

Bra skrivet Burre Präst! Håller med.
    Eftersom alternativet borgerlig vigsel finns så förstår jag inte varför de som inte har respekt för vigselgudstjänsten, dess form och svenska kyrkans ordning ändå envisas med att vigas i kyrkan - och dessutom kräva att få göra det på sitt sätt. Totalt respektlöst.

Burre Präst skrev 2009-04-21 09:23:39 följande:

Allt tyder på att TS bara ville ägna sig åt trolling, vilket hon uppenbarligen lyckats med att döma av de 130 inläggen som hittills skrivits.Mitt eget strå till den stacken får väl bara vara uppfattningen att det kryper i mig av obehag när det dyker upp uttryck som "att det går bra att gå in med pappa om man hittar 'rätt' präst".Är det ingen av de härvarande brudarna som inser hur nedsättande och respektlöst det är av er att "leta" efter en präst som tillgodoser era egna önskemål utan hänsyn till kyrkans tradition? Ni som väljer kyrka bör väl ändå kunna inse att ni inte blir vigda av en ceremonimästare i snygga kläder i en tjusig gammal lokal, ni deltar faktiskt i en gudstjänst!Det är tur att verklighetens brudar är betydligt mer jordnära och inte på långt när så egocentriska som en del av de man stöter på härinne, annars skulle jag avsäga mig vigselrätten själv.
  • Ore

Yesh I do skrev 2009-04-21 10:26:18 följande:

Bra skrivet Burre Präst! Håller med.Eftersom alternativet borgerlig vigsel finns så förstår jag inte varför de som inte har respekt för vigselgudstjänsten, dess form och svenska kyrkans ordning ändå envisas med att vigas i kyrkan - och dessutom kräva att få göra det på sitt sätt. Totalt respektlöst.Burre Präst skrev 2009-04-21 09:23:39 följande:
    Skriver under på det!
  • Troll1
    feministbrud skrev 2009-04-21 10:07:49 följande:
    För att klargöra (som Cesium så förtjänstfullt redan gjort):1. Brudöverlämning är ett jämställdhetsproblem.2. Brudöverlämning är inte det största jämställdhetsproblemet.3. Detta är ett bröllopsforum och således ett bra forum att diskutera just brudöverlämning.Och det viktigaste:4.Diskussioner här har gett resultat!
    Jotack, jag har läst samma sak x antal ggr, det är inte det jag åsyftar.
    Läs gärna BTs egna länkar (ovan).
    Tycker bara att det blir lätt en hätsk ton när det handlar om detta.
Svar på tråden Överlämnade av pappa