• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Celeste97

MV85 skrev 2009-04-20 21:06:59 följande:

Sanning med modifikation.Hakkorset och det indiska soltecknet ser inte likadana ut, de är bara väldigt lika.
    Du tänker på en sauvastika, som är en spegelvänd variant av svastikan. Men de är samma symbol, fast spegelvända. Olika kulturer favoriserar den ena varianten framför den andra.
  • superman9000

Hur kan man ens skriva ng sådannt?
    Tycker du att dom som skriver i detta inlägget som ska bli överlämnade av sina pappor varkar vara okompetenta och osjälvständiga? Får det är så det låter.

Jag har aldrig fått en obehaglig känsla i magen när jag varit på bröllop där bruden går inte med sin far i kyrkan, där emot fick jag det när jag läste ditt inlägg och jag är förvånad att inte ng annan har komenterat det förvånar mig.

Att ha olika åsiker är en sak att kalla folk okompetenta och osjälvständiga är en helt annan.

Aleta skrev 2009-04-20 17:28:44 följande:
    Min man skulle bli skogstokig om en av våra döttrar vill att han överlämnar en av dem i framtiden.Han gillar nämligen kompetenta, självständiga kvinnor och hoppas på att uppfostra sådana själv.
  • Aleta

Jag ber om ursäkt, jag ser nu att det kan tolkas så och det tror jag inte alls att de brudarna är!
    Det är bara så att han jämt säger så själv, så jag tänkte inte på hur det lät i sammanhanget. Jag kommenterade ett annat inlägg, och tänkte inte på hur det lät "för sig själv".

superman9000 skrev 2009-04-20 23:02:59 följande:
    Hur kan man ens skriva ng sådannt?Tycker du att dom som skriver i detta inlägget som ska bli överlämnade av sina pappor varkar vara okompetenta och osjälvständiga? Får det är så det låter. Jag har aldrig fått en obehaglig känsla i magen när jag varit på bröllop där bruden går inte med sin far i kyrkan, där emot fick jag det när jag läste ditt inlägg och jag är förvånad att inte ng annan har komenterat det förvånar mig. Att ha olika åsiker är en sak att kalla folk okompetenta och osjälvständiga är en helt annan.
  • Aleta

Däremot så tycker jag att en brudöverlämning sänder signaler att kvinnan inte är kompetent att ta hand om sig själv eller fatta egna beslut.
    Att de som väljer det här i Sverige skulle vara det tror jag inte, men jag tror att de bidrar till att skapa en bild av kvinnor som jag inte kan skriva under på.

Symbolik är kraftfulla saker vare sig vi vill att det ska vara det eller inte. Därför är det bra om man är medveten om vilken symbolik en handling man tänker genomföra kan ha för många andra.

Det är mycket bättre att veta i förväg att man gör något som kan missuppfattas eller uppröra än att först i efterhand få veta det, kanske till och med på omvägar.

Var och en följer ju sitt eget huvud, men man gör det bäst och mår bäst när man har all tillgänglig information. Sedan går ju åsikterna isär om vilket beslut som är bäst, det går inte att ändra på.

• Ida o Mille

Tråkigt att människor måste vara såå otroligt negativa och inte ens kunna ta ett litet skämt...
    Själv kommer jag ha en enkel klänning, inget massor med "fluff" För det är inte jag. Så de är du inte ensam om.
    Men för de behöver man kanske inte utrycka sig på de sättet tycker jag, för de är de (många) som valt att ha de så.

Lämnar denna tråd nu, alldeles för mycket negativitet som drar en massa energi som jag mycket hellre lägger på vårat underbara bröllop!

Ha ett underbart bröllop allihopa. Och tänk på att de är ERAN dag (och inte gästernas). Utan gör så som ni vill ha det, de kommer bli underbart!

J D skrev 2009-04-20 10:38:03 följande:

Inte jag, jag vägrar vara en fluffbrud som är till för att gästerna ska få ngt att wowa åt. Jag kommer att köra på min stil, vit klänning visst, men vintage och inte hellång och ingen nedrans slöja.Hatar att objektifieras på min bröllopsdag!
    Så nä, vi jobbar inte så helt enkelt.
    Är det OK att jag tycker att brudöverlämning är kasst nu när jag har redovisat att jag gör allt för att dekonstruera så många andra bröllopstraditioner också?
  • joyeux

Många som talar om vilka fina, jämställda traditioner vi har här i sverige. Konstigt tycker jag när gifta kvinnor inte fick bli myndiga förrens 1921 i det här landet. Jag tycker att det verkar som att en del som uttrycker sina åsikter i det här ämnet gör det för tyckandets skull.
    Det fina med att leva i ett land med jämställda lagar är ju att man som kvinna får göra som man vill, då ska vi väl inte trycka ner varandra för de valen som görs? När jag berättade att jag och min blivande skulle gifta oss frågade min pappa direkt om han fick föra fram mig. Och det får han så gärna! Det är helt enkelt så jag vill ha det på min bröllopsdag,hoppas att det är genomförbart. Är det inte det så är det hela världen. Om mitt val skulle sända ut signaler av obehag till de som kommer till min vigsel så är det deras problem.

• Cesium
    Pugsley skrev 2009-04-20 20:15:37 följande:
    Ett konkret bevis som hade kunnat övertyga mig en del var om någon visar fakta där alla tvångsgiftermål genomförs med att en manlig släkting tvingar en flicka/pojke ner till altaret och att detta INTE förekommer i de "otvingade" vigsel cermonierna i dessa länder.
    Det är bra att du tar upp det här. Jag tror att det inte går att hitta och det är inte det jag bygger min åsikt på. Jag ser ganska spontant något skevt i en tradition där det ensidigt är bruden som förs in av sin far. Symboliken tycker jag finns utan en sådan klart urskiljd symbol, men det kanske är fel att använda ordet symbolik då. Jag kanske ska säga att jag får upp en bild i mitt huvud om hur något ter sig, även om jag inser att så kanske inte är fallet. Hoppas det går att förstå vad jag menar. Fakta i den här frågan saknas generellt.

PS1. Jag anser att jag lever i ett sammanhang och inte alltid kan (eller bör) göra som bara jag vill, inte ens på min eventuella bröllopsdag.
    PS2. Jag kommer att välja och vraka bland de traditioner som passar mig den dag jag gifter mig.
  • Telis

Om jag gifter mig någon mer gång så ska jag ha en sån där Ku Klux Klan-mössa, dom är ju så fina och jag tror att jag skulle passa riktigt bra i en sån. Jag vet iofs att det är rasister som använder såna i USA men det spelar ingen roll, jag kommer ändå inte ha några amerikanska gäster på mitt bröllop. Mina gäster tycker precis som jag om skojiga mössor så det är inga problem alls.

• J D

Ida o Mille skrev 2009-04-21 00:04:16 följande:
    Tråkigt att människor måste vara såå otroligt negativa och inte ens kunna ta ett litet skämt...Själv kommer jag ha en enkel klänning, inget massor med "fluff" För det är inte jag. Så de är du inte ensam om. Men för de behöver man kanske inte utrycka sig på de sättet tycker jag, för de är de (många) som valt att ha de så. Lämnar denna tråd nu, alldeles för mycket negativitet som drar en massa energi som jag mycket hellre lägger på vårat underbara bröllop!Ha ett underbart bröllop allihopa. Och tänk på att de är ERAN dag (och inte gästernas). Utan gör så som ni vill ha det, de kommer bli underbart! J D skrev 2009-04-20 10:38:03 följande:

Aha, sorry, jag uppfattade det inte som ett skämt, det känns verkligen som att många tycker att bröllopet är dagen då bruden ska stå i centrum. Jag kan absolut ta ett skämt!

Jag tycker för övrigt att man kan få skriva så eftersom det kan leda till reflektion. Anledningen till att jag valde det svaret är att många argument i den här debatten bemöttes med att det fanns mer ojämställda saker att lägga krut på. För mig är det självklart att dekonstruera så mkt symbolik som möjligt. Många har valt att ha traditionella bröllop där bruden står i centrum och tro mig- jag får ofta kommentarer på varför vi inte gör på det sättet så jag tror att en liten kommentar åt andra hållet kanske inte är så allvarlig. Men om ngn tog till sig av det personligen så ber jag naturligtvis om ursäkt för på det individuella planet gör man som man vill, jag ville bara lyfta principen. Allas bröllop kommer naturligtvis att blir underbara .

• J D

joyeux skrev 2009-04-21 00:21:26 följande:
    Många som talar om vilka fina, jämställda traditioner vi har här i sverige. Konstigt tycker jag när gifta kvinnor inte fick bli myndiga förrens 1921 i det här landet. Jag tycker att det verkar som att en del som uttrycker sina åsikter i det här ämnet gör det för tyckandets skull.Det fina med att leva i ett land med jämställda lagar är ju att man som kvinna får göra som man vill, då ska vi väl inte trycka ner varandra för de valen som görs? När jag berättade att jag och min blivande skulle gifta oss frågade min pappa direkt om han fick föra fram mig. Och det får han så gärna! Det är helt enkelt så jag vill ha det på min bröllopsdag,hoppas att det är genomförbart. Är det inte det så är det hela världen. Om mitt val skulle sända ut signaler av obehag till de som kommer till min vigsel så är det deras problem.

Nja, som snart färdig jurist och med ett visst intresse av genusrätt skulle jag nog vilja påstå att våra lagar inte är direkt jämställda. Möjligen formellt men de leder ändå till en strukturellt ojämställd behandling, det finns det rätt mkt forskning om faktiskt (testa att kolla Eva-Maria Svensson e.g.).

Svar på tråden Överlämnade av pappa