• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • MV85

Ore: Det jag menade med att du hoppade o galen tunna var ditt uttalande att "
    Eller, jag skulle iallafall hoppas att det är en fars och inte allvarligt menat!!! Då skulle det vara än värre... "
    Detta tyder inte alls på att du på något vis respekterar oss som AKTIVT VÄLJER ett förhållande som ser ut på detta sätt. Det tyder snarare på att du ser ner på oss... Något jag verkligen inte tycker du ska göra, då vi väljer ett liv som gör oss lyckliga - precis som dina val gör dig lycklig, bara att vi gör andra val och har andra sätt att uppnå samma sak.

• Duchess

MV85:
    I ditt fall har jag inte så mycket att invända mot brudöverlämning, då symboliken i ert fall stämmer överens med hur ni ser på balansen i relationerna. Det är få som är konsekventa på samma sätt som ni.

• feministbrud

Nu är det ju så att brudöverlämning betyder att gå från en vårdnashavare till en annan, det är därför det har uppkommit från första början. Det vi ifrågasätter är hur ni ska kunna ändra betydelsen bara för ert eget bröllop och varför det är önskvärt att ändra den betydelsen.

Telis hade f ö ovan ett underbart inlägg om ku klux klan-mössor!

Bambi76 skrev 2009-04-21 11:53:03 följande:
    Men det kanske är för att det inte är så för dom !!I vårt fall skulle det INTE betyda det!Var och en har sin egna anledning till att dom vill att sin pappa ska gå med dom in i kyrkan.
  • feministbrud

En kul grej: När jag var i hong Kong nyligen och besökte deras historiska museum så var det en monter som visade ett bröllop förr i tden. Brudöverlämning som det såg ut då. Jag har lagt upp bilden i mitt galleri

• Bambi76

För att för oss så betyder det inte att jag blir överlämnad till en annan vårdnashavare och jag tror att om fler som vill att sin pappa ska gå in med dom så kommer vi förhoppningsvis att kunna ta bort den fula och hetsiga stämpel som detta har.
    och som jag har skrivit tidigare så vet jag att ingen av mina gäster skulle se det som att jag är oförmögen att ta hand om mig själv bara för att jag går in med min pappa.
    Om jag någon gång får en dotter och hon vill att sin pappa ska gå in med henne kommer jag att stötta henne till 100% i det och jag vet att hennes pappa också kommer att göra det..

feministbrud skrev 2009-04-21 12:26:57 följande:
    Nu är det ju så att brudöverlämning betyder att gå från en vårdnashavare till en annan, det är därför det har uppkommit från första början. Det vi ifrågasätter är hur ni ska kunna ändra betydelsen bara för ert eget bröllop och varför det är önskvärt att ändra den betydelsen.Telis hade f ö ovan ett underbart inlägg om ku klux klan-mössor!
  • feministbrud

Men varför är det önskvärt att föra in ett moment i vigseln som betyder att du byter vårdnadshavare om du inte vill att det ska betyda det?

Kommer min ev dotter att be min man lämna över henne så kommer vi att ha ett feministiskt snack med henne så att hon aldrig någonsin ber om det igen. Men förhoppningsvis uppfostrar vi henne så att hon aldrig kommer på tanken.

Bambi76 skrev 2009-04-21 12:45:51 följande:
    För att för oss så betyder det inte att jag blir överlämnad till en annan vårdnashavare och jag tror att om fler som vill att sin pappa ska gå in med dom så kommer vi förhoppningsvis att kunna ta bort den fula och hetsiga stämpel som detta har.och som jag har skrivit tidigare så vet jag att ingen av mina gäster skulle se det som att jag är oförmögen att ta hand om mig själv bara för att jag går in med min pappa.Om jag någon gång får en dotter och hon vill att sin pappa ska gå in med henne kommer jag att stötta henne till 100% i det och jag vet att hennes pappa också kommer att göra det..
  • J D

feministbrud skrev 2009-04-21 12:48:49 följande:
    Men varför är det önskvärt att föra in ett moment i vigseln som betyder att du byter vårdnadshavare om du inte vill att det ska betyda det?Kommer min ev dotter att be min man lämna över henne så kommer vi att ha ett feministiskt snack med henne så att hon aldrig någonsin ber om det igen. Men förhoppningsvis uppfostrar vi henne så att hon aldrig kommer på tanken.

• Ore
    MV85 skrev 2009-04-21 11:53:18 följande:
    Ore: Det jag menade med att du hoppade o galen tunna var ditt uttalande att "Eller, jag skulle iallafall hoppas att det är en fars och inte allvarligt menat!!! Då skulle det vara än värre... "Detta tyder inte alls på att du på något vis respekterar oss som AKTIVT VÄLJER ett förhållande som ser ut på detta sätt. Det tyder snarare på att du ser ner på oss... Något jag verkligen inte tycker du ska göra, då vi väljer ett liv som gör oss lyckliga - precis som dina val gör dig lycklig, bara att vi gör andra val och har andra sätt att uppnå samma sak.
    Fast i de flesta fall så hoppas jag att det inte är allvarligt menat med att unga kvinnor överlämnas från en förmyndare till en annan. För oavsett hur många som du hävdar smyger i kulisserna, så är det ett faktum att de flesta som förespråkar brudöverlämning, i samtliga trådar jag har läst om det, INTE anser att brudöverlämning betyder att man lämnas från en förmyndare till en annan.

Det är det jag syftar med, att det är en fars för de flesta...

Jag är ledsen om du tycker att mitt inlägg brister i respekt mot dig, det var inte min mening, men mitt inlägg var fortfarande riktat till de flesta övriga, som hävdar sig vara helt jämställda. Det är de som spelar upp en fars, enligt mig.
  • Lindbergs fru

Har frågat min pappa om han ville följa mig i kyrkan och han blev överlycklig. Vilken hedersfull uppgift,jag kommer att vara jättestolt svarade han mig. Har läst på om innebörden från grunden men denna är inte av betydelse för oss. Vi gör det för att det känns fint och bra för oss.
    Ni par som gör detta för er egen skull bry er inte, över alla slagord här.
    Tycker faktiskt det hela tenderar att bli löjligt. Man gör som man vill. Jag tycker det ska bli jätteromantiskt och jag är så stolt över min pappa och så förälskad i min blivande man som står där framme o trånar efter mig!!
    Kram till alla er tjejer som valt som jag, att gå in i kyrkan med en stolt far vid sin sida och gå ut med mannen i sitt liv!

• Aleta

Men så länge det finns brudar som t ex MV85 som faktiskt inser vad överlämningen betyder och väljer hela den livsstilen, hur kan ni då ändra betydelsen av det hela?
    Det blir ju mycket konstigt, då kan alltså inte MV85 använda brudöverlämningen eftersom det bara är gulligt och inget annat, eller?

Förresten, jag tycker att ni gör rätt, MV85, som öppet står för er övertygelse, det respekterar jag. DET kallar jag att leva i ett samhälle som har valfrihet, inte att göra som man har lust utan att tänka på konsekvenserna.

Jag har också förståelse för de som kommer från en kultur där man har brudöverlämning. Då är det inte så konstigt att man inte vill anamma andra traditioner.

Bambi76 skrev 2009-04-21 12:45:51 följande:
    För att för oss så betyder det inte att jag blir överlämnad till en annan vårdnashavare och jag tror att om fler som vill att sin pappa ska gå in med dom så kommer vi förhoppningsvis att kunna ta bort den fula och hetsiga stämpel som detta har.och som jag har skrivit tidigare så vet jag att ingen av mina gäster skulle se det som att jag är oförmögen att ta hand om mig själv bara för att jag går in med min pappa.Om jag någon gång får en dotter och hon vill att sin pappa ska gå in med henne kommer jag att stötta henne till 100% i det och jag vet att hennes pappa också kommer att göra det..
Svar på tråden Överlämnade av pappa