• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • passionsblomman

Det är väl BARA i en borgerlig vigsel det borde ledas av vem det nu vara månde, eftersom överlämning inte har något som helst i Svenska kyrkan att göra!
    Är ledandet så viktigt att man inte kan respektera den gudstjänstordning som finns i kyrkan, då borde man väl verkligen välja att låta sig vigas någonstans där man faktiskt gör som man vill på riktigt.

Hannaz skrev 2009-04-21 17:07:51 följande:
    Vem har sagt att en mamma inte kan leda sin dotter? I mitt fall är det självklart att min pappa ska göra det eftersom han faktiskt betyder mest för mig. (Nu är detta hypotetiskt eftersom vi ska ha borgerlig vigsel). J D skrev 2009-04-21 17:00:09 följande:
  • J D

Snäckan08 skrev 2009-04-21 17:11:04 följande:
    Fattar inte är en sån här lite grej kan skapa så mkt debatt. Med risk för halshuggning, men det känns som sånt som bara feminister hänger upp sig på, tror inte att "normala" människor lägger så mkt vikt vid det. är som kvotering och allt annat trams...

Japp, normen är inte direkt feministisk men det gör den inte mer rätt . Det finns för övr. mkt som bara feminister har hängt upp sig på genom historien- tills resten kom ikapp. Brudöverlämningen i sig är för mig inte det viktiga utan att se strukturerna och sedan kunna applicera det på fler områden. Antagligen är brudöverlämning bara ett himla tydligt exempel vilket gör det lättfattligt att debattera kring.

• Hannaz

Man behöver inte gå utanför landets gränser för att hitta allvarligare jämställdhetsfrågor att arbeta med...

J D skrev 2009-04-21 17:13:25 följande:

Hur vet du att vi inte lägger tid på annat jämställdhetsarbete också? Jag debatterar bl.a. en massa jämställdhetsfrågor ofta med mina kompisar som troligen är blivande toppchefer i svenska näringslivet inom den sektorn jag är verksam (om jag vill kan jag dessutom arbeta aktivt med detta i domstolväsendet men jag tror inte domstol är min grej). Och vi har dessutom en politiker på hög nivå i denna diskussion- jag tror nog att hon gör annat än att hänga här också. Det argumentet (att man ska lägga energi på värre saker) är för övrigt ett extremt vanligt motargument från personer som vill trivialisera den västerländska feministiska aktiviteter (för ärligt- såklart har kvinnorna det värre i Afghanistan men det är lite mer komplext att gör ngt åt det). Det är väl bättre att jobba där man står än att inte gör ngt alls?
  • Lindbergs fru

Jag är som övriga blivande brudar på denna tråd, som ska gå in med sin pappa, självständig, oberoende och stark.
    Älskar min blivande man, ser och är honom jämnlik (och andra alla män också för den delen. )
    Det handlar till viss del om sin egen inställning till sig själv som kvinna.
    Ser du dig som en mindre värdig människa pga ditt kön så är det synd om dig.
    Att man måste kämpa med sig själv mot en totalt ointresserad mans-skara i denna fråga som de oftast bara tycker är tramsig.

Jag är en stolt kvinna med en stolt man som är jäkligt bra på många saker som jag gärna slipper undan...hehhe.

Vi får starta en egen tråd Vi som ska gå in med våra pappor- tråden. Där kan vi utbyta våra ideer och erfarenheter kring detta.
    Vi ses där!

• Bambi76

Men du kan väl inte jämnföra att en pappa går med sin dotter i kyrkan och en polis som lämnar över en person som h*n har tagit ??

Ore skrev 2009-04-21 16:43:37 följande:
    Hur ser du då på att en kvinna lämnas från en man till en annan? Tänk dig en annan situation där en person lämnas till en annan. - Att ett barn lämnas från en vuxen till en annan. Hur tycker du att detta stämmer med barnets förmåga att ta hand om sig själv, och välja själv? Barnet kanske hellre sprungit iväg till närmaste lekplats, eller närmsta godisbutik? - En polis håller en person i en arm, och leder fram denna till en kollega, som tar ett tag i andra armen och går vidare med personen. Ser du valfrihet eller tvång i det?Kommer inte på fler exempel på rak arm, men du får gärna utveckla hur du kan se en överlämning som något annat än att du är något som man är fri att överlämna för att man "äger" det (eller ansvarar för).
  • Aleta

Alla dina gäster är säkert så artiga och omtänksamma om er att de inte säger något, det skulle ingen här göra.
    De kommer att hålla inne sina kaninlortar tror jag. För mig var gästernas trivsel oerhört viktig, jag skulle aldrig kunna tänka mig att strunta i deras känslor eller planera en fest som inte var så rolig som möjligt för dem. Man har väl ändå fest för gästernas skull, inte gäster för festens skull...eller gar jag missat något?

Och VARFÖR i hela friden tror du att man inte kämpar på någon annan front bara för att man uttalar sig i något som du inte tycker är viktigt?

Hannaz skrev 2009-04-21 17:05:16 följande:
    Jag om potentiella gäster på vårt bröllop har åsikter om huruvida min far följer mig längs altargången eller ej så kan de gott få kaninlortar på sig. Nej våra vänner skulle knappast bry sig om något så värdsligt och för alla, utom de inblandade, oviktigt. Och ni som så starkt talar emot företeelsen för att den är patriarkatisk och ojämlik, borde inte ni lägga er tid och energi på jämställdshetarbete som faktiskt betyder nåt för samhället istället för att diskutera petitesser på ett bröllopsforum.
  • Hannaz

Det är upp till prästen att avgöra och den som blivit nekad att hennes mamma ska leda henne men att hennes far fått göra det får gärna berätta om det.

passionsblomman skrev 2009-04-21 17:15:19 följande:
    Det är väl BARA i en borgerlig vigsel det borde ledas av vem det nu vara månde, eftersom överlämning inte har något som helst i Svenska kyrkan att göra!Är ledandet så viktigt att man inte kan respektera den gudstjänstordning som finns i kyrkan, då borde man väl verkligen välja att låta sig vigas någonstans där man faktiskt gör som man vill på riktigt.
  • Aleta

För inte så länge sedan stod det i lagen att en kvinna MÅSTE ta mannens efternamn...petitess, eller hur?
    Men nu kan vi faktiskt välja.

Hannaz skrev 2009-04-21 17:12:22 följande:
    Ja tänkt när det blir inskrivet i grundlagen att pappan måste följa sin dotter, då kommer vi att se tillbaka och tänka på er som kämpade förgäves för kvinnans rätt att vandra ensam längs altargången...
  • Ore
    Bambi76 skrev 2009-04-21 17:17:25 följande:
    Men du kan väl inte jämnföra att en pappa går med sin dotter i kyrkan och en polis som lämnar över en person som h*n har tagit ??
    Tycker du att en överlämning överlag signalerar valfrihet, är frågan. Man kan bara överlämna något man har... En polis har rätt att omhänderta någon som begått ett brott, och har därmed rätt att överlämna personen ifråga. Ett barn är inte vuxen, och inte kapabel att fatta egna beslut, därför är föräldern förmyndare och bestämmer över barnet, och kan lämna över det.

Hur kan en överlämning då signalera valfrihet?
  • Ore
    Bambi76 skrev 2009-04-21 17:17:25 följande:
    Tycker du att en överlämning överlag signalerar valfrihet, är frågan. Man kan bara överlämna något man har... En polis har rätt att omhänderta någon som begått ett brott, och har därmed rätt att överlämna personen ifråga. Ett barn är inte vuxen, och inte kapabel att fatta egna beslut, därför är föräldern förmyndare och bestämmer över barnet, och kan lämna över det.

Hur kan en överlämning då signalera valfrihet?
Svar på tråden Överlämnade av pappa