• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Lindbergs fru

intressant inlägg celeste

• Aleta

Jag har precis upptäckt ett fantastiskt intressant fenomen i den här debatten.
    I princip alla som ska bli överlämnade tar personligen åt sig allt som skrivs och vänder det till så negativt det bara går istället för att diskutera sakfrågan.

Ex:
    -Brudöverlämning skickar signaler att kvinnan inte är jämlik:
    -JAG är jämlik!

-Symboliken visar att kvinnan lämnas över från en man till en annan.
    -JAG är inte beroende av män!

Jag skulle önska att ni läste lite noggrannare så skulle diskussionerna bli ännu mer intressanta.

Tyvärr så har även de medvetna påhopp jag sett kommit från endast en icke nämnd sida.
    Lustigt nog så verkar brudöverlämningsmotståndarna inte vara lika benägna att ta åt sig.

Ex:
    -Bitterfittor.

Eller personpåhoppet att det skulle vara synd om feministbruds dotter.

Vad kan detta bero på?
    Min personliga teori är att om någon innerst inne vet att de har fel så blir de omotiverat aggressiva.

Fire away girls!

• Celeste97

Aleta, jag tror att det beror på att:
    1. De flesta som motsätter sig brudöverlämning är gamla BT-rävar som är vana vid nätdebatter och att argumentera i just detta ämne.
    2. Många som förespråkar brudöverlämning tittar in i en sån här tråd för första (och enda) gången och postar sin initiala reaktion.
    3. Du räknar förespråkarna som en homogen grupp, vilket den inte är. Dessutom är det bara en delmängd av förespråkarna som ger sig in i debatten.

Din teori är dock inte helt ointressant.

• Lindbergs fru

Du får nog allt läsa allt i sitt sammanhang och inte ta ut vissa ord och meningar...

Läs vad feministbrud skrivit ang en fostran av sin dotter ifall hon skulle be sin pappa att leda fram henne. Hona ska då ta en disskusion med henne om detta så hon aldrig mer frågar frågan igen...låter sunt eller..

Jag tycker allmänt att det är så att motståndarna i sammanhanget endast har att komma med att vi inte är jämlika och självständiga!

Det är detta vi försöker förklara för er men det tycks inte gå upp för er!

Utan ni bollar tillbaks samma påstående igen och att vi dessutom tydligt visar att vi inte kan leva utan en man för att vi går in med vår pappa vid vår sida....ähh kom igen tjejer.. snacka om att göra en höna av en fjäder.

Jag accepterar att ni väljer bort detta alternativ men vi som väljer att göra såhär är inte tomma fördet!!

Aleta skrev 2009-04-21 22:37:00 följande:
    Jag har precis upptäckt ett fantastiskt intressant fenomen i den här debatten.I princip alla som ska bli överlämnade tar personligen åt sig allt som skrivs och vänder det till så negativt det bara går istället för att diskutera sakfrågan.Ex:-Brudöverlämning skickar signaler att kvinnan inte är jämlik:-JAG är jämlik!-Symboliken visar att kvinnan lämnas över från en man till en annan.-JAG är inte beroende av män!Jag skulle önska att ni läste lite noggrannare så skulle diskussionerna bli ännu mer intressanta.Tyvärr så har även de medvetna påhopp jag sett kommit från endast en icke nämnd sida.Lustigt nog så verkar brudöverlämningsmotståndarna inte vara lika benägna att ta åt sig.Ex:-Bitterfittor.Eller personpåhoppet att det skulle vara synd om feministbruds dotter.Vad kan detta bero på?Min personliga teori är att om någon innerst inne vet att de har fel så blir de omotiverat aggressiva.Fire away girls!
  • Aleta

Men, men, men!
    Det är ju just precis det vi inte säger!!!
    -Att ni inte är jämlika eller osjälvständiga eller inte kan klara er utan en man. Eller tomma(?)
    Vi säger att symboliken i brudöverlämningen signalerar detta.

Är det kanske där det blir tokigt?
    Att man ser det så oerhört personligt och med obegränsad möjlighet till egna tolkningar att alla påståenden klistras på den egna personen?
    Jag med flera hävdar att själva handlingen påverkar fler än den egna lilla kretsen i förlängningen och därför är det viktigt att veta om (och eventuellt ta hänsyn till) symboliken.
    Lindbergs fru skrev 2009-04-21 23:01:34 följande:

Du får nog allt läsa allt i sitt sammanhang och inte ta ut vissa ord och meningar...Läs vad feministbrud skrivit ang en fostran av sin dotter ifall hon skulle be sin pappa att leda fram henne. Hona ska då ta en disskusion med henne om detta så hon aldrig mer frågar frågan igen...låter sunt eller..Jag tycker allmänt att det är så att motståndarna i sammanhanget endast har att komma med att vi inte är jämlika och självständiga!Det är detta vi försöker förklara för er men det tycks inte gå upp för er!Utan ni bollar tillbaks samma påstående igen och att vi dessutom tydligt visar att vi inte kan leva utan en man för att vi går in med vår pappa vid vår sida....ähh kom igen tjejer.. snacka om att göra en höna av en fjäder.Jag accepterar att ni väljer bort detta alternativ men vi som väljer att göra såhär är inte tomma fördet!!
  • superman9000

Hm vill minnas mig ett inlägg som du skrev där det inte går att tolka på annat sätt än att tjejer som går med sin far in i kyrkan är osjälständiga och okunniga det är dina egna ord så varför är det konstigt att vissa tjejer här tar illa vid sig när dom känner att dom blir peronligt påhoppade, jag tycker aldrig det är ok att kalla folk för ng som kan uppfattas som kränkande. Vare sig det kommer från en förespråkare för brudåoverlämning eller en motståndare.

Aleta skrev 2009-04-21 23:18:15 följande:
    Men, men, men!Det är ju just precis det vi inte säger!!!-Att ni inte är jämlika eller osjälvständiga eller inte kan klara er utan en man. Eller tomma(?)Vi säger att symboliken i brudöverlämningen signalerar detta.Är det kanske där det blir tokigt?Att man ser det så oerhört personligt och med obegränsad möjlighet till egna tolkningar att alla påståenden klistras på den egna personen?Jag med flera hävdar att själva handlingen påverkar fler än den egna lilla kretsen i förlängningen och därför är det viktigt att veta om (och eventuellt ta hänsyn till) symboliken.Lindbergs fru skrev 2009-04-21 23:01:34 följande:
  • superman9000

Men skulle du sätta dig ner och prata med henne tills hon hade samma uppfattning som du eller skulle du låta henne ha sin enga åsikt? Man kan inte styra sina barn att tänka och tycka som en själv, då blir ju inte barnet självständigt eller?

Duchess skrev 2009-04-21 20:59:05 följande:
    För övrigt: Jag har inga barn, men om jag hade en dotter och hon ville bli överlämnad av sin far så skulle det förvåna mig storligen. Min far uppfostrade mig till att bli självständig. Han skulle tro att jag skämtade om jag frågade ifall han ville överlämna mig. Min man skulle aldrig heller komma på idén att överlämna en (hypotetisk) dotter.
  • Aleta

Det finns i alla samhällen fenomen som vissa tycker är helt naturliga och sunda medan andra tycker att samma sak kan vara fruktansvärd.
    Personligen tycker jag att sådana här diskussioner kan vara väldigt intressanta och jag tycker att de är bra.

Jag har inte heller sett att någon har skrivit att man inte får/ska idka brudöverlämning (om det är tillåtet där man gifter sig). Men om man ser något som man tycker är fel så tycker jag att man ska tala om det, speciellt i ett sådant här forum. (På ett bröllop där det sker ska man hålla tyst.)

Ni säger att det är att göra en höna av en fjäder, men är inte det bara för att ni inte håller med?
    Jämför barnaga i USA, de som tycker att det är bra skulle kunna reagera på samma sätt, eller hur?
    Att istället tillåta en diskussion kan ju borga för förändringar som kanske alla i slutändan tycker är bra.

OBS! OBS! OBS!
    Jag tror inte och säger inte att någon här inne är för barnaga!
    Jag upprepar-ingen är för att slå barn!

• Aleta

True, true.
    Jag har så dåligt minne så jag minns inte att jag blev så upprörd första gången.
    Men jag tycker ändå att en stor majoritet tar åt sig väldigt personligt, men du har rätt, de som inte gör det skriver förstås inget...

Angående min teori att man blir onödigt aggressiv så tycker jag mig ha sett att den stämmer bra ute i verkliga livet. Jag behöver inte gå längre än till mig själv. Om jag blir omotiverat arg över något så brukar jag rannsaka mig själv, och nog finns det alltid något som gnager.

Celeste97 skrev 2009-04-21 22:57:25 följande:
    Aleta, jag tror att det beror på att:1. De flesta som motsätter sig brudöverlämning är gamla BT-rävar som är vana vid nätdebatter och att argumentera i just detta ämne.2. Många som förespråkar brudöverlämning tittar in i en sån här tråd för första (och enda) gången och postar sin initiala reaktion. 3. Du räknar förespråkarna som en homogen grupp, vilket den inte är. Dessutom är det bara en delmängd av förespråkarna som ger sig in i debatten.Din teori är dock inte helt ointressant.
Svar på tråden Överlämnade av pappa