• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Bambi76

för att du och din man har pratat med henne om att det är fel och det tar jag som att ni kommer att prata med henne tills hon byter uppfattning.. men det är mitt sätt att se på det..

feministbrud skrev 2009-04-22 12:45:04 följande:
    Svar ja. Eller kanske inte beyter åsikt, men hon lär iaf aldrig fråga sin pappa mer efter det samtalet.
  • feministbrud

Nej, det menande jag inte. Du läste inte ordentligt. Brudöverlämning är en symbol för att kvinnan inte kan leva utan en man och genom att ha med denna symbol i vigsel akten visar man att man inte kan det. Eftersom jag antar att du mycket väl kan leva utan en man går det över mitt förstånd att du vill att din vigselakt ska symbolisera att du inte kan det.

Lindbergs fru skrev 2009-04-21 21:18:24 följande:

Feministbrud du är fantastisk!!Menar du på fullaste allvar, att för att jag väljer att gå in i kyrkan med min pappa vid min sida så bevisar det att jag inte kan leva utan en MAN!!!Nu får du ge dig!
  • feministbrud

Vi kan aldrig tvinga henne att byta åsikt, men hon har bara en far och det är min man och han kommer aldrig att gå in med henne hur mycket hon än ber om det (nu har jag ingen dotter, men jag kanske får någon dag).

Bambi76 skrev 2009-04-22 12:51:35 följande:
    för att du och din man har pratat med henne om att det är fel och det tar jag som att ni kommer att prata med henne tills hon byter uppfattning.. men det är mitt sätt att se på det..
  • feministbrud

Ursäkte men vad fan är det för osunt med att påpeka för ens vuxna barn att man inte tänker gå med på att spela upp en ojämställd fars på hennes bröllop?

Tycker du att det är lika osunt att säga att man inte vill lämna över henne för att man själv inte vill stå i centrum? Och vari ligger den enroma skillnaden?

Lindbergs fru skrev 2009-04-21 23:01:34 följande:

Du får nog allt läsa allt i sitt sammanhang och inte ta ut vissa ord och meningar...Läs vad feministbrud skrivit ang en fostran av sin dotter ifall hon skulle be sin pappa att leda fram henne. Hona ska då ta en disskusion med henne om detta så hon aldrig mer frågar frågan igen...låter sunt eller..Jag tycker allmänt att det är så att motståndarna i sammanhanget endast har att komma med att vi inte är jämlika och självständiga!Det är detta vi försöker förklara för er men det tycks inte gå upp för er!Utan ni bollar tillbaks samma påstående igen och att vi dessutom tydligt visar att vi inte kan leva utan en man för att vi går in med vår pappa vid vår sida....ähh kom igen tjejer.. snacka om att göra en höna av en fjäder.Jag accepterar att ni väljer bort detta alternativ men vi som väljer att göra såhär är inte tomma fördet!!
  • Bambi76

Nej, det kan ni inte göra men jag kan inte låta bli att tycka synd att (den eventuella) dottern inte får/kan gå in med sin pappa om det är det hon helst vill..
    Men vi tycker olika i denna fråga och kommer nog aldrig att enas..

feministbrud skrev 2009-04-22 13:00:45 följande:
    Vi kan aldrig tvinga henne att byta åsikt, men hon har bara en far och det är min man och han kommer aldrig att gå in med henne hur mycket hon än ber om det (nu har jag ingen dotter, men jag kanske får någon dag).
  • feministbrud

Precis, bra att du har förstått

Hannaz skrev 2009-04-21 23:58:22 följande:
    TesshjärtaFred: Men det förstår du väl att det påverkar hela samhället och hämmar jämställdhetsutvecklingen...
  • feministbrud

Men det får hon inte med den pappan. Det är ingen här inne som upprörs öcver alla skygga mödrar som inte vill gå in med sina döttrar för att de inte vill stå i centrum. Det är väl lika illa, eller?

Men det är nog inga problem, för får vi barn kommer de redan från barnsben få höra att brudöverlämning är ojämställt och dumt!

Bambi76 skrev 2009-04-22 13:09:36 följande:
    Nej, det kan ni inte göra men jag kan inte låta bli att tycka synd att (den eventuella) dottern inte får/kan gå in med sin pappa om det är det hon helst vill..Men vi tycker olika i denna fråga och kommer nog aldrig att enas..
  • Ore
    Bambi76 skrev 2009-04-22 13:09:36 följande:
    Nej, det kan ni inte göra men jag kan inte låta bli att tycka synd att (den eventuella) dottern inte får/kan gå in med sin pappa om det är det hon helst vill..Men vi tycker olika i denna fråga och kommer nog aldrig att enas..
    Är det mest synd om dottern för att hon inte får som hon vill, eller vore det mer synd om pappan om han tvingades göra något mot sin vilja, som skulle göra honom och hans fru illa berörda?

Personligen skulle jag aldrig be min pappa om något som jag vet går emot hans värderingar.
  • Telis

Dagens boktips är The history of the wife av Marilyn Yalom. Hon är forskare på Stanford-universitet och tar upp bakgrunden till brudöverlämning och mycket mera. Kostar endast 49 kr på en känd internetbokhandel som jag inte törs nämna vid namn med som börjar på B.

*ninaninnnaninnana ninna na na naaaaa*

• Ore
    Telis skrev 2009-04-22 13:15:39 följande:
    Dagens boktips är The history of the wife av Marilyn Yalom. Hon är forskare på Stanford-universitet och tar upp bakgrunden till brudöverlämning och mycket mera. Kostar endast 49 kr på en känd internetbokhandel som jag inte törs nämna vid namn med som börjar på B. *ninaninnnaninnana ninna na na naaaaa*
    Coolt, ska kolla in den boken. Tack Telis!!!
Svar på tråden Överlämnade av pappa