• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • TesshjärtaFred

Absolut. Och det är också därför jag avstår att gifta mig i vit klänning. För vi vet ju alla att symboliken i en vit klänning är att man är oskuld, och hur förtryckande är inte hela det resonemanget om att kvinnor ska vara oskulder tills de gifter sig?

• TesshjärtaFred
    TesshjärtaFred skrev 2009-04-22 00:00:53 följande:
    Absolut. Och det är också därför jag avstår att gifta mig i vit klänning. För vi vet ju alla att symboliken i en vit klänning är att man är oskuld, och hur förtryckande är inte hela det resonemanget om att kvinnor ska vara oskulder tills de gifter sig?
    En kompis till mig gick med sin mamma till altaret. Ha!
  • Aleta

Jo, för det första så har jag redan bett om ursäkt för det där inlägget och tydligt sagt att det inte var menat att tolkas så.
    Jag har bett att få det borttaget eftersom jag inte ville göra någon ledsen i onödan, men den begäran avslogs. Jag kan inte göra så mycket mer utom att be om ursäkt en gång till.

Det skulle tolkas som ett svar på det citerade inlägg som fanns med till denna kommentar, nämligen:
    "Undrar om det sitter en mängd skitsura mammor runt om i Sverige (kanske i världen) som undrar om deras relation till sina respektive döttrar inte var värd att hedras på den stora dagen. Jag kommer i allafall bli sur om min ev. dotter skulle be om att få gå in med sin far på sitt bröllop (vilket han ändå skulle tvärvägra gissar jag). Tala om att bli borträknad som mindre viktig!"

Det var alltså ett svar av typen: "Min man skulle också bli sur, precis som du."
    Avslutat med en vilket tyvärr inte följer med när man citerar.
    Olyckligtvis så använde jag hans egna exakta ord när han beskriver vad han söker i en kvinna och det var ju dumt, för just de orden blir ju väldigt laddade i denna debatt. Och lösryckta blir de ju förfärliga.

Jag har alltså inte sagt att någon som vill överlämnas är något av det

superman9000 skrev 2009-04-21 23:49:54 följande:
    Oj nu fungerade det.Så på vilket sätt ska jag tolka detta?
  • Duchess

Nej, den vita klänningen är ett överklassmode från början av 1900-talet. Den hade ingenting med oskuld att göra. Du kan lugnt gifta dig i vilken klänning du vill

• Hannaz

Precis!
    Tur jag ska ha en turkos som det verkar, annars vet man ju inte var vi skulle vara om några år. Elektroniska kyskhetsbälte i 10-årspresent från våra fäder så de kan hålla koll på oss tills de får överlämna oss till våra nya förmyndare, dvs våra män som de naturligtvis valt ut åt oss...

• Aleta

Var kom okunniga in i debatten?
    Jag tror att det bara är du som har använt det.

superman9000 skrev 2009-04-21 23:53:51 följande:
    Ok så tjejer som går med sin far i kyrkan är enligt dig då osjälvständiga och okunniga?På vilket sätt är man okunnig? Eller osjälvständig? Vem är det som avgör detta?
  • Duchess

Kul att höra!

Varför tror du att det är så sällsynt att brudar/brudgummar överlämnas av sin mamma? (om man jämför med hur många som överlämnas av pappan)q

TesshjärtaFred skrev 2009-04-22 00:02:11 följande:
    En kompis till mig gick med sin mamma till altaret. Ha!
  • Aleta

Nej, det symboliserar rikedom. Att man hade råd att inte gifta sig i sin enda svarta finklänning utan kunde köpa en som man bara hade en gång.

• TesshjärtaFred

Jag skulle tro att det har med tradition, snarare än värderingar, att göra. Och ja, jag vet att den traditionen kommer från USA från början och inte är en svensk tradition. Men kom igen - hur många traditioner anammar vi inte från USA liksom.

Ledsen för min okunnighet om den vita klänningen. Men som alla säkert förstod så var jag inte helt allvarlig i det inlägget.

• Aleta

Men ingen säger att någon av dessa tjejer är osjälvständiga eller kompetenta!!!
    Däremot så signalerar man en kvinnosyn som bygger på detta, enligt många av oss.

TesshjärtaFred skrev 2009-04-21 23:56:15 följande:
    Jag tycker att hela diskussionen är så befängd. Det finns väl inget i hela världen som säger att bara för att en kvinna väljer att gå till altaret tillsammans med sin pappa så är hon inte kompetent och självständig?!? Allt är inte antingen svart eller vitt. Vissa ser det som en fin gest gentemot sin pappa, vissa vill göra det för att det känns naturligt etc etc. Det finns säkert tusen skäl varför man väljer att bli överlämnad av sin pappa, och jag har svårt att tro att det skulle vara för att de kvinnorna är icke-kompetenta och osjälvständiga.
Svar på tråden Överlämnade av pappa