• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Aleta

Ofrälse?
    Det är många som inte vet vad brudöverlämning betyder och som inte har reflekterat över det eftersom de har sett en massa Hollywoodfilmer. Det finns faktiskt jättemånga som inte vet hur en svensk vigsel går till.

Det finns också jättemånga som tror att vi har jurysystem i Sverige bara för att det är det enda de ser på amerikanska TV-serier. Är det inte skönt att få veta vilket samhälle vi faktiskt lever i?

Hannaz skrev 2009-04-21 17:09:07 följande:
    Du anser att du ökar medvetenheten hos de stackars ofrälse eller hur menar du...?
  • J D

Hannaz skrev 2009-04-21 17:16:44 följande:
    Man behöver inte gå utanför landets gränser för att hitta allvarligare jämställdhetsfrågor att arbeta med... J D skrev 2009-04-21 17:13:25 följande:

Nej, men vem säger att vi inte jobbar med dem? (Det var min huvudfråga och du får gärna läsa det stycket igen om det inte framgick).

Det här är dock inte en tråd om: män som slår kvinnor, ojämnt uttag av föräldraledighet, kvinnors rätt till abort/sin egen kropp, att män blir brottslingar i större utsträckning, att kvinnor har lägre lön, att barnen blir ojämställda redan på förskolan osv. Anatgligen för att det här är ett bröllopsforum och då är dessa frågor inte lika naturliga. Då får man debattera det som finns.

• J D

Lindbergs fru skrev 2009-04-21 17:17:19 följande:
    Jag är som övriga blivande brudar på denna tråd, som ska gå in med sin pappa, självständig, oberoende och stark. Älskar min blivande man, ser och är honom jämnlik (och andra alla män också för den delen. ) Det handlar till viss del om sin egen inställning till sig själv som kvinna. Ser du dig som en mindre värdig människa pga ditt kön så är det synd om dig.Att man måste kämpa med sig själv mot en totalt ointresserad mans-skara i denna fråga som de oftast bara tycker är tramsig.Jag är en stolt kvinna med en stolt man som är jäkligt bra på många saker som jag gärna slipper undan...hehhe.Vi får starta en egen tråd Vi som ska gå in med våra pappor- tråden. Där kan vi utbyta våra ideer och erfarenheter kring detta. Vi ses där!

Behövs det verkligen en tråd där vi som inte tycker som ni inte får vara med om ni ändå är så säkra på era val? Finns för övrigt en sådan tråd redan om den inte hunnit stängas på grund av 3-månadersregeln.

• Bambi76

Tycker fortfarande inte att man kan jämnföra dessa saker med varandra..Barn har mindre valfrihet just pågrund av att dom är barn och en polis har i sitt jobb rätt att omhänderta ta någon och lämna över den personen till en annan polis men jag kan fortfarande inte se kopplingen mellan det och att man vill att sin pappa ska gå med en fram till altaret..
    Alla vi som vill det gör det av egen fri vilja och alla som (iallafall på vårt bröllop) skulle inte tänka NÅGOT annat än att det är en fint!!

Ore skrev 2009-04-21 17:20:07 följande:
    Tycker du att en överlämning överlag signalerar valfrihet, är frågan. Man kan bara överlämna något man har... En polis har rätt att omhänderta någon som begått ett brott, och har därmed rätt att överlämna personen ifråga. Ett barn är inte vuxen, och inte kapabel att fatta egna beslut, därför är föräldern förmyndare och bestämmer över barnet, och kan lämna över det. Hur kan en överlämning då signalera valfrihet?
  • passionsblomman

Den här tråden är dessutom startad av en som vill ha överlämning som verkade vilja ha svar på VAFÖR vissa av oss inte tycker det är världens finaste idé. De svaren bör väl då lämnas här. De som ska bli lämnade och inte undrar varför alla inte jublar, behöver ju inte lyssna på vaför om de inte vill.

Egen tråd om överlämning? ååååh en till...
    Men i den HÄR finns det all anledning att lägga ut texten om vad det är man reagera på med överlämningsfenomenet.

Och vad gäller respekt för åsikter, så har ingen av oss som inte gillar överlämning, kallat någon annan för "fitta" ...än så länge.

• Ore

Jag är som övriga blivande brudar på denna tråd, som ska gå in med sin pappa, självständig, oberoende och stark. Älskar min blivande man, ser och är honom jämnlik (och andra alla män också för den delen. ) Det handlar till viss del om sin egen inställning till sig själv som kvinna. Ser du dig som en mindre värdig människa pga ditt kön så är det synd om dig.Att man måste kämpa med sig själv mot en totalt ointresserad mans-skara i denna fråga som de oftast bara tycker är tramsig.
    Tja, du kanske ska akta dig för att tala för alla tjejer som ska bli överlämnade. Jag vet t.ex. en som gör det för att hon anser att hennes man blir hennes nya överhuvud, och att hon går från att ha sin far som förmyndare till att ha sin man som förmyndare. Där är det inget hyckleri, vilket jag respekterar även om jag kanske inte riktigt gillar det.

Du får gärna utveckla resonemanget om mindre värdig människa pga sitt kön, och hur detta spelar roll i sammanhanget, enligt dig.

Jag ser mig själv som självständig, oberoende, stark och jämlik. Jag har varit vuxen och levt från mina båda tidigare förmyndare i en tredjedel av mitt liv, och såg ingen anledning att ge någon av dem en symbolisk förmyndarroll över mig vid ett bröllop. Lika litet som jag var intresserad av att på något sätt uttrycka att jag skulle vara underställd min man, eller oförmögen att träffa mina egna val, genom att bli överlämnad till honom under vigseln.

För mig skulle det räckt med historiken bakom brudöverlämning, om jag inte vetat den sedan innan, för att jag skulle förkasta det och konstatera att det var inget för en självständig kvinna som mig.

Hade det varit enda tillåtna möjligheten att gå in i kyrkan, hade jag kanske kunnat tänka mig att jobba stenhårt på att ändra betydelsen. Men nu är ju den förordade (t.o.m. föreskrivna?) varianten att brudparet skall gå in sida vid sida, för att visa att de gifter sig av egen fri vilja och går in i äktenskapet som likvärdiga parter. Så varför ska man lägga två strån i kors för att ändra något som inte behövs ändras?
  • Ore
    Bambi76 skrev 2009-04-21 17:30:43 följande:
    Tycker fortfarande inte att man kan jämnföra dessa saker med varandra..Barn har mindre valfrihet just pågrund av att dom är barn och en polis har i sitt jobb rätt att omhänderta ta någon och lämna över den personen till en annan polis men jag kan fortfarande inte se kopplingen mellan det och att man vill att sin pappa ska gå med en fram till altaret..Alla vi som vill det gör det av egen fri vilja och alla som (iallafall på vårt bröllop) skulle inte tänka NÅGOT annat än att det är en fint!!
    En överlämning är en överlämning. För att kunna överlämna någon måste man ha rätt till det, ett slags överförmyndigande... Polisen har överförmyndigandet i och med sin yrkesroll. Föräldrarna är förmyndare för sina minderåriga barn. Genom att överlämnas från en man till en annan så går man från en förmyndare till en annan.
  • Bambi76

Jag tror säkert att du är en självständig kvinna som är fullt kapabel till att ta dina egna beslut m.m
    Men vi som är FÖR att pappan går in tillsammans med din dotter är också självständiga, oberoende, starka och jämnlika våra blivande män.
    Jag läste inlägget om tjejen som ser sin blivande man som ser sin man som sitt nya överhuvud tyckte folk här inne var helt ok (vilket jag med tycker för dom är överrens om det)men vi som gör det för att vi utav en annan anledning än den är tydligen helt fel ut i vårt tänkande....
    Om det nu är så fel med att gå in med sin pappa (eller mamma) så gör jag nog fel iallafall även om min pappa/mamma inte går med mig för jag kommer att gå in med mina tärnor

Ore skrev 2009-04-21 17:35:54 följande:
    Jag ser mig själv som självständig, oberoende, stark och jämlik. Jag har varit vuxen och levt från mina båda tidigare förmyndare i en tredjedel av mitt liv, och såg ingen anledning att ge någon av dem en symbolisk förmyndarroll över mig vid ett bröllop. Lika litet som jag var intresserad av att på något sätt uttrycka att jag skulle vara underställd min man, eller oförmögen att träffa mina egna val, genom att bli överlämnad till honom under vigseln.
  • Bambi76

Jag ger upp ... vi kommer ALDRIG att se saken på samma sätt ...
    Håller som sagt var inte med dig och ser fortfarande inte kopplingen...

Ore skrev 2009-04-21 17:38:14 följande:
    En överlämning är en överlämning. För att kunna överlämna någon måste man ha rätt till det, ett slags överförmyndigande... Polisen har överförmyndigandet i och med sin yrkesroll. Föräldrarna är förmyndare för sina minderåriga barn. Genom att överlämnas från en man till en annan så går man från en förmyndare till en annan.
  • feministbrud

Åh, vad jag blir trött på alla som skriver att jag ägnar mig åt petitesser!!! Detta är ett bröllopsforum och här jobbar jag mot brudöverlämning.

För mig är det ett problem att jag lever i ett samhälle där fullt normala, självständiga, starka kvinnor väljer att bli ÖVERLÄMNADE (era egna ord) och därmed visa för alla att ni inte kan leva utan en MAN. Detta gör ni, men de flesta av er vill inte veta av att det skulle betyda det det betyder. Men signalen är ändå den samma: Svenska i övrigt vettiga kvinnor väljer att blanda in sin far i vigselakten av okänd anlening.

Det som alla andra vettiga kvinnor ser, dvs en överläming sker, blundas totalt för och man hittar på egna förklaringar till vad detta betyder.

Jag gjorde en liknelse en gång: Om jag ser en man hålla sin fru i koppel blir jag illa berörd, oavsett deras interna förklaring till vad detta betyder. Samma sak gäller brudöverlämning.

Jag vill inte se vårt samhälle gå tillbaka till ideal som att värna om manliga och kvinnliga värden coh sådan tjafs och jag vill inte ha ett samhälle där vi ser kvinnor som omyndiga, om än bara bildligt. Så länge det finns brudar som låter sig överlämnas så kommer jag att argumentera emot!

Svar på tråden Överlämnade av pappa