Lindbergs fru skrev 2009-04-21 17:17:19 följande:
Jag är som övriga blivande brudar på denna tråd, som ska gå in med sin pappa, självständig, oberoende och stark. Älskar min blivande man, ser och är honom jämnlik (och andra alla män också för den delen. ) Det handlar till viss del om sin egen inställning till sig själv som kvinna. Ser du dig som en mindre värdig människa pga ditt kön så är det synd om dig.Att man måste kämpa med sig själv mot en totalt ointresserad mans-skara i denna fråga som de oftast bara tycker är tramsig.
Tja, du kanske ska akta dig för att tala för alla tjejer som ska bli överlämnade. Jag vet t.ex. en som gör det för att hon anser att hennes man blir hennes nya överhuvud, och att hon går från att ha sin far som förmyndare till att ha sin man som förmyndare. Där är det inget hyckleri, vilket jag respekterar även om jag kanske inte riktigt gillar det.
Du får gärna utveckla resonemanget om mindre värdig människa pga sitt kön, och hur detta spelar roll i sammanhanget, enligt dig.
Jag ser mig själv som självständig, oberoende, stark och jämlik. Jag har varit vuxen och levt från mina båda tidigare förmyndare i en tredjedel av mitt liv, och såg ingen anledning att ge någon av dem en symbolisk förmyndarroll över mig vid ett bröllop. Lika litet som jag var intresserad av att på något sätt uttrycka att jag skulle vara underställd min man, eller oförmögen att träffa mina egna val, genom att bli överlämnad till honom under vigseln.
För mig skulle det räckt med historiken bakom brudöverlämning, om jag inte vetat den sedan innan, för att jag skulle förkasta det och konstatera att det var inget för en självständig kvinna som mig.
Hade det varit enda tillåtna möjligheten att gå in i kyrkan, hade jag kanske kunnat tänka mig att jobba stenhårt på att ändra betydelsen. Men nu är ju den förordade (t.o.m. föreskrivna?) varianten att brudparet skall gå in sida vid sida, för att visa att de gifter sig av egen fri vilja och går in i äktenskapet som likvärdiga parter. Så varför ska man lägga två strån i kors för att ändra något som inte behövs ändras?