• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Aleta

Ja, vi lever på 2000-talet, tack vare vad andra generationer före oss har kämpat för så kan vi göra som vi vill-
    Jag tycker att det är viktigt att förvalta det arv de har gett oss.

Våra barnbarn kanske ser tillbaka på den här tiden och säger: "Tänk vad bra de hade de runt sekelskiftet, tänk om jag hade fått göra som jag ville precis som de fick."

Om vi inför en massa seder och bruk som är ojämlika så tror jag att vi i förlängningen kan se hur utvecklingen går tillbaka.
    Men nu finns t ex detta forum och då är vi flera som ökar medvetenheten bland de som inte inser vad vi har att förvalta, och då kanske vi kan undvika det.

Linda7608 skrev 2009-04-21 16:06:59 följande:
    Att ni orkar tjafsa om detta dag efter dag efter dag. Alla tycker olika. Låt oss som vill gå in med våra fäder göra det om vi vill.Utan att höra all denna kritik. Vi tycker inte som er alla har olika åsikter om allt. Vi lever trots allt på 2000- talet där kvinnan gör som hon vill!!!!!!
  • Hannaz

Jag om potentiella gäster på vårt bröllop har åsikter om huruvida min far följer mig längs altargången eller ej så kan de gott få kaninlortar på sig. Nej våra vänner skulle knappast bry sig om något så värdsligt och för alla, utom de inblandade, oviktigt.

Och ni som så starkt talar emot företeelsen för att den är patriarkatisk och ojämlik, borde inte ni lägga er tid och energi på jämställdshetarbete som faktiskt betyder nåt för samhället istället för att diskutera petitesser på ett bröllopsforum.

Aleta skrev 2009-04-21 16:57:59 följande:
    Man FÅR välja vem man ska gå in med, vem har sagt att man inte får det?Ja, såvida man inte gifter sig i Svenska kyrkan förstås och vill respektera deras gudstjänstordning. (Men det verkar de flesta strunta i, det finns präster som säger ja för att de inte orkar med allt bråk .)Ingen har bett dig att ändra åsikt heller, men det är väl bra att vara medveten om vad andra tycker också? (Gäster på bröllopet kanske? (Eller kan man skita kaninlortar på dem med?)Bitterfittor. Underbar argumentationsteknik - not...
  • Linda7608

Tycker själv att utvecklingen går framåt då vi kvinnor kan göra vad vi vill utan att känna ett förtryck...

• Hannaz

Vem har sagt att en mamma inte kan leda sin dotter? I mitt fall är det självklart att min pappa ska göra det eftersom han faktiskt betyder mest för mig. (Nu är detta hypotetiskt eftersom vi ska ha borgerlig vigsel).

J D skrev 2009-04-21 17:00:09 följande:

Men varför kan bara pappan leda dottern på äventyr? Och om det är så att det måste vara kvinna-man i vigselgången- varför kan inte mamman till brudgummen leda honom till äventyr?
    Jag ser inte heller rosa elefanter men det hade varit himla fint!
  • Hannaz

Du anser att du ökar medvetenheten hos de stackars ofrälse eller hur menar du...?

Aleta skrev 2009-04-21 17:04:32 följande:
    Ja, vi lever på 2000-talet, tack vare vad andra generationer före oss har kämpat för så kan vi göra som vi vill-Jag tycker att det är viktigt att förvalta det arv de har gett oss. Våra barnbarn kanske ser tillbaka på den här tiden och säger: "Tänk vad bra de hade de runt sekelskiftet, tänk om jag hade fått göra som jag ville precis som de fick."Om vi inför en massa seder och bruk som är ojämlika så tror jag att vi i förlängningen kan se hur utvecklingen går tillbaka.Men nu finns t ex detta forum och då är vi flera som ökar medvetenheten bland de som inte inser vad vi har att förvalta, och då kanske vi kan undvika det.
  • Imma

Det ena utesluter verkligen inte det andra och som du kanske har märkt anser vi inte att detta är en petitess, utan potentiellt någon mycket viktigt.

Hannaz skrev 2009-04-21 17:05:16 följande:
    Och ni som så starkt talar emot företeelsen för att den är patriarkatisk och ojämlik, borde inte ni lägga er tid och energi på jämställdshetarbete som faktiskt betyder nåt för samhället istället för att diskutera petitesser på ett bröllopsforum.
  • Snäckan08

Fattar inte är en sån här lite grej kan skapa så mkt debatt. Med risk för halshuggning, men det känns som sånt som bara feminister hänger upp sig på, tror inte att "normala" människor lägger så mkt vikt vid det. är som kvotering och allt annat trams...

Ore skrev 2009-04-21 16:15:06 följande:
    Rättelse: Ni kan inte göra som ni vill om ni gifter er i Svenska kyrkan, där säger gudstjänstordningen (som jag har fattat det) att ni som blivande makar skall gå in i kyrkan tillsammans, och om några avsteg ska ske från detta så måste det godkännas av prästen.I övrigt håller jag med om att vi lever på 2000-talet, och vi borde veta bättre än att välja att utföra en symbolisk handling där vi som kvinnor framställs som underlägsna våra fäder och våra blivande män, såvida det inte är en uppfattning som vi tänker leva efter i våra äktenskap.
  • Hannaz

Ja tänkt när det blir inskrivet i grundlagen att pappan måste följa sin dotter, då kommer vi att se tillbaka och tänka på er som kämpade förgäves för kvinnans rätt att vandra ensam längs altargången...

Imma skrev 2009-04-21 17:09:25 följande:
    Det ena utesluter verkligen inte det andra och som du kanske har märkt anser vi inte att detta är en petitess, utan potentiellt någon mycket viktigt.
  • J D

Hannaz skrev 2009-04-21 17:05:16 följande:
    Jag om potentiella gäster på vårt bröllop har åsikter om huruvida min far följer mig längs altargången eller ej så kan de gott få kaninlortar på sig. Nej våra vänner skulle knappast bry sig om något så värdsligt och för alla, utom de inblandade, oviktigt. Och ni som så starkt talar emot företeelsen för att den är patriarkatisk och ojämlik, borde inte ni lägga er tid och energi på jämställdshetarbete som faktiskt betyder nåt för samhället istället för att diskutera petitesser på ett bröllopsforum.

Hur vet du att vi inte lägger tid på annat jämställdhetsarbete också? Jag debatterar bl.a. en massa jämställdhetsfrågor ofta med mina kompisar som troligen är blivande toppchefer i svenska näringslivet inom den sektorn jag är verksam (om jag vill kan jag dessutom arbeta aktivt med detta i domstolväsendet men jag tror inte domstol är min grej). Och vi har dessutom en politiker på hög nivå i denna diskussion- jag tror nog att hon gör annat än att hänga här också.

Det argumentet (att man ska lägga energi på värre saker) är för övrigt ett extremt vanligt motargument från personer som vill trivialisera den västerländska feministiska aktiviteter (för ärligt- såklart har kvinnorna det värre i Afghanistan men det är lite mer komplext att gör ngt åt det). Det är väl bättre att jobba där man står än att inte gör ngt alls?

• Aleta

Min mamma är väldigt normal och engagerar sig inte i något särskilt, men hon är gammal och har sett andra tider. Hon tycker inte att det är ett dugg gulligt.

Snäckan08 skrev 2009-04-21 17:11:04 följande:
    Fattar inte är en sån här lite grej kan skapa så mkt debatt. Med risk för halshuggning, men det känns som sånt som bara feminister hänger upp sig på, tror inte att "normala" människor lägger så mkt vikt vid det. är som kvotering och allt annat trams...
Svar på tråden Överlämnade av pappa