• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Aleta

Totalt ointresserad?
    Lindbergs fru skrev 2009-04-21 17:17:19 följande:

Jag är som övriga blivande brudar på denna tråd, som ska gå in med sin pappa, självständig, oberoende och stark. Älskar min blivande man, ser och är honom jämnlik (och andra alla män också för den delen. ) Det handlar till viss del om sin egen inställning till sig själv som kvinna. Ser du dig som en mindre värdig människa pga ditt kön så är det synd om dig.Att man måste kämpa med sig själv mot en totalt ointresserad mans-skara i denna fråga som de oftast bara tycker är tramsig.Jag är en stolt kvinna med en stolt man som är jäkligt bra på många saker som jag gärna slipper undan...hehhe.Vi får starta en egen tråd Vi som ska gå in med våra pappor- tråden. Där kan vi utbyta våra ideer och erfarenheter kring detta. Vi ses där!
  • superman9000

Missförstår jag dig helt nu när du skriver att om din dotter kommer till er och säger att så här skulle hon vilja ha det, så skulle ni sätta er ner och snacka med henne tills hon byter åsikt?

Ursäkta men om en tjej som går 10-15 meter i en kyrka med sin far är osjälständig och okunnig som någon skrev förrut och som du försvarade vad är då en tjej som inte kan få ha sina egna åaikter och tankar utan att hennes mor kommer att ogilla det och ändra på dom?

Sen måste jag fråga, till er som hela tiden hänvisar till svenska kyrkans vigeslförorning och tycker att man ska följa den ok fine men så vitt jag kan förrstå så får inte ett homosexuellt par ingå äktenskap i dagsläget enligt den svenska kyrkans vigselförordning så då antar jag att ni tycker att alla homusexuella ska finna sig i detta för enligt svensk tradition och svenska kyrkans vigeslordning eller?

feministbrud skrev 2009-04-21 12:48:49 följande:
    Men varför är det önskvärt att föra in ett moment i vigseln som betyder att du byter vårdnadshavare om du inte vill att det ska betyda det?Kommer min ev dotter att be min man lämna över henne så kommer vi att ha ett feministiskt snack med henne så att hon aldrig någonsin ber om det igen. Men förhoppningsvis uppfostrar vi henne så att hon aldrig kommer på tanken.
  • Lindbergs fru

Håller med dig fullständigt superman9000. Stackars dotter till feministbrud..

• Bambi76

Bra skrivet!
    HAr själv funderat på just den saken men inte kunnat formulera det ordentligt.

superman9000 skrev 2009-04-21 20:17:33 följande:
    Missförstår jag dig helt nu när du skriver att om din dotter kommer till er och säger att så här skulle hon vilja ha det, så skulle ni sätta er ner och snacka med henne tills hon byter åsikt? Ursäkta men om en tjej som går 10-15 meter i en kyrka med sin far är osjälständig och okunnig som någon skrev förrut och som du försvarade vad är då en tjej som inte kan få ha sina egna åaikter och tankar utan att hennes mor kommer att ogilla det och ändra på dom? Sen måste jag fråga, till er som hela tiden hänvisar till svenska kyrkans vigeslförorning och tycker att man ska följa den ok fine men så vitt jag kan förrstå så får inte ett homosexuellt par ingå äktenskap i dagsläget enligt den svenska kyrkans vigselförordning så då antar jag att ni tycker att alla homusexuella ska finna sig i detta för enligt svensk tradition och svenska kyrkans vigeslordning eller?
  • passionsblomman

Vigselrätten är något som diskuteras för fullt för närvarande inom kyrkan och den nya äkteskapslagen kommer säkert att leda till förändringar. Vissa i kyrkan tycker att man ska avsäga sig vigselrätten helt och hållet, andra vill behålla den.
    Hursomhelst vet ingen just nu hur det kommer att bli riktigt.
    Det är heller inte frågan för tråden. Lika lite som huruvida man även debatterar för jämlikhet på andra områden om man är feminist.

jag applåderar personligen att SAMHÄLLET -som faktiskt är det som hindrat vigsel mellan homosexuella på samma villkor som mellan heteerosexuella-äntligen bestämt att det inte ska heta partnerskap utan äktenskap för homosexuella också.

Jag tvivlar på att man kommer att göra en egen vgselordning för homosexuella i kyrkan, utan de förväntas antagligen gå in tillsammans precis enligt den ordning som finns. Så att det tydligt syns att dessa två är det som gör detta av fri vilja och med lika ansvar och rättigheter-jämställda.

Missförstår jag dig helt nu när du skriver att om din dotter kommer till er och säger att så här skulle hon vilja ha det, så skulle ni sätta er ner och snacka med henne tills hon byter åsikt? Ursäkta men om en tjej som går 10-15 meter i en kyrka med sin far är osjälständig och okunnig som någon skrev förrut och som du försvarade vad är då en tjej som inte kan få ha sina egna åaikter och tankar utan att hennes mor kommer att ogilla det och ändra på dom? Sen måste jag fråga, till er som hela tiden hänvisar till svenska kyrkans vigeslförorning och tycker att man ska följa den ok fine men så vitt jag kan förrstå så får inte ett homosexuellt par ingå äktenskap i dagsläget enligt den svenska kyrkans vigselförordning så då antar jag att ni tycker att alla homusexuella ska finna sig i detta för enligt svensk tradition och svenska kyrkans vigeslordning eller?
  • Bambi76

Jag vill bara förtydliga mitt förra inlägg lite.. missaade att skriva det
    Jag hoppas ingen tog det som att jag är emot att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan för det är jag absolut inte !!!
    Jag är super glad och tycker att det är en självklarhet att lika könade ska få gifta sig och inte bara ingå parterskap!
    OT men ville ändå bara skriva det

• Duchess

Det är inte Svenska Kyrkan som bestämmer vilka som får ingå äktenskap. Det är riksdagen som bestämmer det, och glädjande nog får vi en könsneutral äktenskapslag om nio dagar!

För att Svenska Kyrkans präster ska kunna förrätta samkönade vigslar så måste även Kyrkomötet godkänna detta, vilket antagligen sker på nästa kyrkomöte (i september).

För övrigt: Jag har inga barn, men om jag hade en dotter och hon ville bli överlämnad av sin far så skulle det förvåna mig storligen. Min far uppfostrade mig till att bli självständig. Han skulle tro att jag skämtade om jag frågade ifall han ville överlämna mig. Min man skulle aldrig heller komma på idén att överlämna en (hypotetisk) dotter.

• Duchess

Rätt tvivlat av dig Här är en länk till det senaste förslaget till vigselordning. Man gör om den befintliga så att den passar både samkönade och motkönade par.
    www.svenskakyrkan.se/Sve/Dokument/Dokumentfiler/F79A3495-69A8-4D34-8E1F-BFB64FB9BB83.pdf

passionsblomman skrev 2009-04-21 20:42:06 följande:
    Jag tvivlar på att man kommer att göra en egen vgselordning för homosexuella i kyrkan, utan de förväntas antagligen gå in tillsammans precis enligt den ordning som finns. Så att det tydligt syns att dessa två är det som gör detta av fri vilja och med lika ansvar och rättigheter-jämställda.
  • Bambi76

Men åter igen .. Så vi som vill gå tillsammans med pappa i kyrkan skulle vara veka tjejer, tjejer utan egen vilja ?
    Min pappa har uppfostrat mig och mina syskon att bli självständiga men ville ändå att min pappa skulle komma till vårt bröllop i sommar och gå med mig upp ..

Duchess skrev 2009-04-21 20:59:05 följande:
    För övrigt: Jag har inga barn, men om jag hade en dotter och hon ville bli överlämnad av sin far så skulle det förvåna mig storligen. Min far uppfostrade mig till att bli självständig. Han skulle tro att jag skämtade om jag frågade ifall han ville överlämna mig. Min man skulle aldrig heller komma på idén att överlämna en (hypotetisk) dotter.
  • Duchess

Nej, det tycker jag inte. Däremot tycker jag att de tjejer som vill ledas in av sin far i kyrkan ofta verkar vara ogenomtänkta i genusfrågor, och jag tror att många kommer att ångra sitt val att överlämnas senare i livet.

Jag har faktiskt svårt att förstå hur en far kan bli glad över att dottern vill ha med en ojämnställd symbolisk handling i sin vigsel.

Bambi76 skrev 2009-04-21 21:04:24 följande:
    Men åter igen .. Så vi som vill gå tillsammans med pappa i kyrkan skulle vara veka tjejer, tjejer utan egen vilja ?Min pappa har uppfostrat mig och mina syskon att bli självständiga men ville ändå att min pappa skulle komma till vårt bröllop i sommar och gå med mig upp ..
Svar på tråden Överlämnade av pappa