Det är inte Svenska Kyrkan som bestämmer vilka som får ingå äktenskap. Det är riksdagen som bestämmer det, och glädjande nog får vi en könsneutral äktenskapslag om nio dagar!
För att Svenska Kyrkans präster ska kunna förrätta samkönade vigslar så måste även Kyrkomötet godkänna detta, vilket antagligen sker på nästa kyrkomöte (i september).
För övrigt: Jag har inga barn, men om jag hade en dotter och hon ville bli överlämnad av sin far så skulle det förvåna mig storligen. Min far uppfostrade mig till att bli självständig. Han skulle tro att jag skämtade om jag frågade ifall han ville överlämna mig. Min man skulle aldrig heller komma på idén att överlämna en (hypotetisk) dotter.
superman9000 skrev 2009-04-21 20:17:33 följande:
Missförstår jag dig helt nu när du skriver att om din dotter kommer till er och säger att så här skulle hon vilja ha det, så skulle ni sätta er ner och snacka med henne tills hon byter åsikt? Ursäkta men om en tjej som går 10-15 meter i en kyrka med sin far är osjälständig och okunnig som någon skrev förrut och som du försvarade vad är då en tjej som inte kan få ha sina egna åaikter och tankar utan att hennes mor kommer att ogilla det och ändra på dom? Sen måste jag fråga, till er som hela tiden hänvisar till svenska kyrkans vigeslförorning och tycker att man ska följa den ok fine men så vitt jag kan förrstå så får inte ett homosexuellt par ingå äktenskap i dagsläget enligt den svenska kyrkans vigselförordning så då antar jag att ni tycker att alla homusexuella ska finna sig i detta för enligt svensk tradition och svenska kyrkans vigeslordning eller?