• möklintabröllop

Överlämnade av pappa

Varför blir ni så upprörda över att någon vill bli överlämnad av pappan??????????
    Om man vill då är det väl helt upp till den personen. Jag gifte mig med en vigsel i vår trädgård. Prästen var från en kyrka och han, observera han, fråga ifall inte min pappa skulle leda fram mig.
    Jag la själv in ett inlägg där jag ville att min son skulle överlämna mig. Åh, sjutton vad många negativt man fick läsa efter det. Ta ex brudskålen....är inte den en nedvärdering av brudgummen. Hoppas inte ni har slöja för den är ju faktiskt ett tecken på renhet/oskuld. Som man kan tycka är kvinnoförnedrande i så fall. För mannen har inget som symboliser hans renhet/oskuld.

• Svar på tråden Överlämnade av pappa
  • Duchess

Tillägg: Jag har inte svårt att förstå tjejer som MV85, som vill ha brudöverlämning eftersom den avspeglar hur hon och maken ser på sina roller i det kommande äktenskapet. Där handlar det om genomtänkt konsekvens.

• Bambi76

På vilket sätt tycker du att jag verkar vara ogenomtänkt i genusfrågor?
    JAg kan bara svara för mig själv men jag skulle ALDRIG ångra att min pappa gick med mig i kyrkan! För mig skulle det för alltid vara en sak som jag skulle tänka på med glädje.
    Om jag och min pappa inte hade varit ovänner så vet jag att att han skulle bli glad över att få frågan av mig och min blivande man för han ser det inte som att han lämnar över mig till min man som ska bli min förmyndare eller vara den som ska försörja mig m.m. Han ser det på samma sätt som jag gör.
    Och han är ändå katolik!

Duchess skrev 2009-04-21 21:07:13 följande:
    Nej, det tycker jag inte. Däremot tycker jag att de tjejer som vill ledas in av sin far i kyrkan ofta verkar vara ogenomtänkta i genusfrågor, och jag tror att många kommer att ångra sitt val att överlämnas senare i livet. Jag har faktiskt svårt att förstå hur en far kan bli glad över att dottern vill ha med en ojämnställd symbolisk handling i sin vigsel.
  • Duchess

Inom den katolska traditionen är brudöverlämning ganska vanligt, vilket avspeglar att kvinnans roll i den katolska traditionen också varit underordnad mannen. Så det förvånar mig inte alls att din far gärna skulle ha överlämnat dig.

Att öht komma på tanken att vilja importera en vigselsed som härstammar från ett patriarkalt samhälle tycker jag i sig är ett klart tecken på att man är ogenomtänkt i genusfrågor.

Bambi76 skrev 2009-04-21 21:13:53 följande:
    På vilket sätt tycker du att jag verkar vara ogenomtänkt i genusfrågor? JAg kan bara svara för mig själv men jag skulle ALDRIG ångra att min pappa gick med mig i kyrkan! För mig skulle det för alltid vara en sak som jag skulle tänka på med glädje.Om jag och min pappa inte hade varit ovänner så vet jag att att han skulle bli glad över att få frågan av mig och min blivande man för han ser det inte som att han lämnar över mig till min man som ska bli min förmyndare eller vara den som ska försörja mig m.m. Han ser det på samma sätt som jag gör.Och han är ändå katolik!
  • Lindbergs fru

Feministbrud du är fantastisk!!
    Menar du på fullaste allvar, att för att jag väljer att gå in i kyrkan med min pappa vid min sida så bevisar det att jag inte kan leva utan en MAN!!!
    Nu får du ge dig!

feministbrud skrev 2009-04-21 18:09:03 följande:
    För mig är det ett problem att jag lever i ett samhälle där fullt normala, självständiga, starka kvinnor väljer att bli ÖVERLÄMNADE (era egna ord) och därmed visa för alla att ni inte kan leva utan en MAN.
    Detta gör ni, men de flesta av er vill inte veta av att det skulle betyda det det betyder. Men signalen är ändå den samma: Svenska i övrigt vettiga kvinnor väljer att blanda in sin far i vigselakten av okänd anlening. Det som alla andra vettiga kvinnor ser, dvs en överläming sker, blundas totalt för och man hittar på egna förklaringar till vad detta betyder. Jag gjorde en liknelse en gång: Om jag ser en man hålla sin fru i koppel blir jag illa berörd, oavsett deras interna förklaring till vad detta betyder. Samma sak gäller brudöverlämning.Jag vill inte se vårt samhälle gå tillbaka till ideal som att värna om manliga och kvinnliga värden coh sådan tjafs och jag vill inte ha ett samhälle där vi ser kvinnor som omyndiga, om än bara bildligt. Så länge det finns brudar som låter sig överlämnas så kommer jag att argumentera emot!
  • Bambi76

JA, det är en katolsk tradition att pappan följer sin dotter fram till altaret..
    Att min pappa skulle bli glad över att få gå med mig i kyrkan har INGET med att han är katolik. (Han är icke troende katolik och vi har inte uppfostrads enligt den katolska läran även om jag är döpt i en katolsk kyrka).
    Jag och min pappa har pratat om detta innan vi blev ovänner och jag vet att han inte ser det på det sättet som den katolska traditionerna säger!
    Min pappa skulle vara stolt över att han får gå brevid mig till altaret när jag upplever den lyckligaste stunden i mitt liv då min blivande man blir min man.

Duchess skrev 2009-04-21 21:17:47 följande:
    Inom den katolska traditionen är brudöverlämning ganska vanligt, vilket avspeglar att kvinnans roll i den katolska traditionen också varit underordnad mannen. Så det förvånar mig inte alls att din far gärna skulle ha överlämnat dig. Att öht komma på tanken att vilja importera en vigselsed som härstammar från ett patriarkalt samhälle tycker jag i sig är ett klart tecken på att man är ogenomtänkt i genusfrågor.
  • Duchess

Vi är olika, helt enkelt. Jag tvivlar inte alls på att det du beskriver är sant. För mig och min pappa är det annorlunda.

Jag frågade faktiskt min pappa vad han skulle sagt om jag frågat honom om han ville överlämna mig. Han bara skrattade och sa (på bred västerbottniska) " - Men jäntong, visst ha ja väl lärt deg å gå själven?"

Och så är det. Min pappa är stolt över att ha uppfostrat en dotter till att vara självständig. Han har alltid uppmuntrat mig att gå själv, både bokstavligen och symboliskt, och jag vet att han var en stolt och glad far som stod i bänken tillsammans med resten av familjen när jag och min blivande man gick in tillsammans i kyrkan

Bambi76 skrev 2009-04-21 21:33:47 följande:
    JA, det är en katolsk tradition att pappan följer sin dotter fram till altaret..Att min pappa skulle bli glad över att få gå med mig i kyrkan har INGET med att han är katolik. (Han är icke troende katolik och vi har inte uppfostrads enligt den katolska läran även om jag är döpt i en katolsk kyrka).Jag och min pappa har pratat om detta innan vi blev ovänner och jag vet att han inte ser det på det sättet som den katolska traditionerna säger! Min pappa skulle vara stolt över att han får gå brevid mig till altaret när jag upplever den lyckligaste stunden i mitt liv då min blivande man blir min man.
  • Bambi76

Det tvivlar jag inte en sekund på att han och din familj var!
    Påsamma sätt som min familj och vänner skulle vara om jag gick in med pappa i kyrkan..
    Min pappa har också (som jag har skrivit tidigare) uppfostrat mig till att vara en självständig person och precis som din pappa har han alltid uppmuntrat mig till att gå själv (bokstavligt och symboliskt) och och ändå skulle han vilja gå med mig i kyrkan.. Så man kan vara uppfostrade på liknande sätt men ändå ha olika syn på detta..

Duchess skrev 2009-04-21 21:41:14 följande:
    Vi är olika, helt enkelt. Jag tvivlar inte alls på att det du beskriver är sant. För mig och min pappa är det annorlunda. Jag frågade faktiskt min pappa vad han skulle sagt om jag frågat honom om han ville överlämna mig. Han bara skrattade och sa (på bred västerbottniska) " - Men jäntong, visst ha ja väl lärt deg å gå själven?" Och så är det. Min pappa är stolt över att ha uppfostrat en dotter till att vara självständig. Han har alltid uppmuntrat mig att gå själv, både bokstavligen och symboliskt, och jag vet att han var en stolt och glad far som stod i bänken tillsammans med resten av familjen när jag och min blivande man gick in tillsammans i kyrkan
  • Duchess

Med all respekt: Jag tror faktiskt inte på att man kan kombinera en självständig uppfostran av sin dotter med att bli glad för att hon vill bli överlämnad. Du får naturligtvis tycka att jag har fel, men det är min åsikt.

Bambi76 skrev 2009-04-21 21:47:26 följande:
    Det tvivlar jag inte en sekund på att han och din familj var!Påsamma sätt som min familj och vänner skulle vara om jag gick in med pappa i kyrkan..Min pappa har också (som jag har skrivit tidigare) uppfostrat mig till att vara en självständig person och precis som din pappa har han alltid uppmuntrat mig till att gå själv (bokstavligt och symboliskt) och och ändå skulle han vilja gå med mig i kyrkan.. Så man kan vara uppfostrade på liknande sätt men ändå ha olika syn på detta..
  • Bambi76

Det är din åsikt och den får du naturligtvis ha men jag håller verkligen INTE med dig eftersom jag är uppfostrad så och jag (eller dom som känner mig) skulle verkligen inte kalla mig för en osjälvständig person.

Duchess skrev 2009-04-21 21:50:39 följande:
    Med all respekt: Jag tror faktiskt inte på att man kan kombinera en självständig uppfostran av sin dotter med att bli glad för att hon vill bli överlämnad. Du får naturligtvis tycka att jag har fel, men det är min åsikt.
  • Celeste97

En närbesläktad sak som jag funderat på är traditionen med "bestman". Rollen hör egentligen till anglo-saxisk tradition, och i Sverige har man en marsalk (men det tycks väldigt få ha koll på och talar istället om bestman).

En del av de källor jag hittat på nätet pekar mot att bestmannens ursprung var att brudgummen behövde en extra svärdshand när han skulle röva bort bruden från hennes familj, och bl.a. se till att bruden inte försökte rymma (vare sig från kyrka eller sängkammare). Det är också därför brudgummen i denna form har bruden på vänster sida så att hans högra svärdshand är fri.
    Sanningshalten i dessa påståenden går antagligen inte att bevisa, men det känns onekligen obehagligt med en tradition där brudgummens bäste vän eventuellt symboliserar någon som kan tänka sig att skada brudens familj, och hjälpa till att ta henne med våld.

Svar på tråden Överlämnade av pappa